Avatar billede michaeljuul Nybegynder
14. april 2005 - 23:02 Der er 11 kommentarer

PC-Schematic test af tegning

Jeg har fået programmet PC-Schematic. Det ser meget indviklet ud til at starte med.
Nu vil jeg høre om det er muligt i PC-Schematic at teste det man har tegnet? Lige som man kan i Eletronics workbench.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. april 2005 - 01:01 #1
Hvis du mener simulering, så tror jeg svaret er nej. Dog kan du eksportere en netliste som du kan simulere på i et eksternt program.

PC schematic er et af de absolut bedste diagramtegningsprogrammer der findes, hvis målet er at lave en korrekt netliste og en god produktionsdokumentation. Det halter af gode grunde lidt med hensyn til integration med andre funktioner såsom simulering. Er man en dygtig hardwareudvikler, der kun har behov for simulering af mindre delkredsløb og benytter du dig af printudlægningsbureauer, så bliver det meget svært at finde et bedre diagramtegningsværktøj.

Nu har du husket at betale licens, ikke?  :o)
Avatar billede michaeljuul Nybegynder
15. april 2005 - 06:31 #2
Hvad er det for et eksternt program du snakker om?

Det er det demo program fra deres side jeg har.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
15. april 2005 - 07:07 #3
For eksempel et "Spice" program. Hvis dit primære mål er simulering tror jeg at du skal finde et andet diagramtegningsprogram.
Avatar billede michaeljuul Nybegynder
15. april 2005 - 11:37 #4
Kan du afbefale eller henvise til andre programmer hvor det er muligt at lave simulering?
Avatar billede jesperw Nybegynder
16. april 2005 - 10:52 #5
kan huske vi brugte et program der hed "The Constructor". Meget nemt at gå til.
Avatar billede michaeljuul Nybegynder
16. april 2005 - 17:16 #6
Jesperw. Du skulle vel ikke have et link til en side, hvor man kan læse om det evt. finde en demo?

Når man søger på Google "The Constructor" kommer der et hav frem.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
17. april 2005 - 23:21 #7
Der findes ganske mange. OrCad og Electronic Workbench (www.ultiboard.com) er et par eksempler. Electronic Workbench har den lille fordel at det er til at betale.
Avatar billede michaeljuul Nybegynder
19. april 2005 - 14:56 #8
Jo men er Eletronics Workbench ikke kun til mindre ting? Det jeg er ude efter er et program hvor man kan teste det som man har tegnet i PC-Schematic. På samme måde som man kan teste i EWB inden man laver tingene.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
19. april 2005 - 23:55 #9
Jeg har ikke erfaring med simulatoren i EWB, men jeg antager at den findes til forskellige priser efter designstørrelse.

Hvis du holder fast i PC-Schematic skal du have fat i en simulator som hspice, pspice eller en IBIS simulator. Der findes dog også andre.

Med til historien hører også er der er væsentlig forskel på analog og digital simulering, hvad er det egentlig du vil?
Avatar billede michaeljuul Nybegynder
20. april 2005 - 06:46 #10
Jeg vil prøve og tegne en komplet el-installation i et hus, og så derefter afprøve det i en simulator som du snakker om.
Har du nogle link til hvor man kan finde en demo til en af de simulatore du snakker om?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
20. april 2005 - 07:45 #11
Aha, så giver PC-Shematic jo rigtigt god mening. Desvære tror jeg det bliver meget svært at gennemføre dit projekt, det er jo ikke just simulering på en 230V installation, simulatorerne er lavet til.

Demoversioner kan du lede efter på www.OrCad.com og www.ultiboard.com

Jeg er dog forholdsvis sikker på at du intet fornuftigt kan med dem.