Avatar billede zrednaz Nybegynder
14. april 2005 - 20:17 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

1024 eller 1536 MB RAM?

Hej eksperter!

Da jeg er begyndt at spille World of Warcraft, er 512 MB RAM slet ikke nok mere. Jeg har lyst til at købe en omgang RAM fra Kingston, men hvor meget?

Har hørt noget om dual channel-kørsel af RAM, men ved ikke hvad det indebærer. Mit bundkort er et MSI 648 max - understøtter det overhovedet dual channel-kørsel?

Jeg er nok mest tilbøjelig til at købe 1,5 GB, da det kun koster 350 kr. mere, men hva' siger I? :D
Avatar billede menthos Nybegynder
14. april 2005 - 20:26 #1
1. kingston er ikke de bedste, og de er dyre...
2. dual channel er ikke specielt meget hurtigere, så tror ik engang de kan betale sig
Avatar billede dayoff Nybegynder
14. april 2005 - 20:27 #2
Så vidt jeg kan se kan dit bundkort ikke tage Dual-Channel, har du et link til de ram du tænkt dig at købe ?
Avatar billede zrednaz Nybegynder
14. april 2005 - 20:40 #3
Naturligvis. http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=48878
De virker nu billige nok.. Men hvis de ikke er gode, hvad er så godt?
Avatar billede tubber Juniormester
14. april 2005 - 20:50 #4
Jeg vil nu sige kingston lave fortrinlige ram :)

Kører selv med 1536 MB DDR333

Men tror til spil så er det nok med 1024
Avatar billede tubber Juniormester
14. april 2005 - 21:02 #5
Det er faktisk de ram du linker til jeg kører med bare i 333 MHz udgaven :)
Avatar billede menthos Nybegynder
14. april 2005 - 21:28 #6
ja ja kingston er fine nok... var også selv ved at købe nogen... indtil jeg fandt nogle flere oplysninger og fandt ud af de her er bedre:
Crucial BalistiX
http://www.tweakup.dk/article/432/dk/
Avatar billede zrednaz Nybegynder
14. april 2005 - 21:42 #7
Alt for dyrt...  ^_^
Computeren står alligevel for en større opgradering inden for det næste års tid (med bl.a. et bundkort med DDR2-RAM-understøttelse, regner jeg med), så der er ingen grund til at proppe ekstremt dyre RAM-moduler i den...
Avatar billede tubber Juniormester
14. april 2005 - 22:11 #8
Lydder fornuftigt med at vente 1-2 år med den store opgradering.....
Så vil der også være godt belæg for at få en 64bits CPU, PCI Express og DDR2 :)
Avatar billede huset Praktikant
14. april 2005 - 22:30 #9
øhh hvorfor mener tubber ikke det er smart at få 64bits CPU, PCI Express og DDR2 nu????

Hvor Intel benytter sig af Hyperthreading teknologien hvor CPU'en omdanner processoren i to logiske dele. Hver del er i stand til at udføre hver sin såkaldte program-tråd (engelsk, thread).

Det vil sige at flere komplekse beregninger kan udføres på samme tid, eksempelvis kan man beregne billeder eller 3D grafik, surfe på internettet og køre virus scanninger samtidig. I praksis vil man også opleve at pc'en aldrig eller meget sjældent "hænger", som følge af at et program har meget travlt, f.eks. hvis den skal hente en stor fil over en langsom linie, eller harddisken scannes ved virustjek.

HyperTransport er en teknologi som en del firmaer støtter op omkring, feks benytter nVidia HyperTransport mellem North og South bridge i deres nForce chipsæt. API, som dog er ved at gå konkurs, har lavet AP1011 som er en chip benytter 8bit HyperTransport og har en PCI bus, det smarte ved dette design er at der kan sammensættes op til 16 i række hvilket giver stor muligheder for et stort antal I/O enheder. StarFish AP4011 er en HyperTransport swtich med fire 32bit porte. VIA, SiS og andre firmaer er begyndt at udvikle deres egne HyperTransport produkter.
Fleksibiliteten i HyperTransport ses på de basis opsætninger som AMD har valgt til deres refferance motherboards. Den AGP tunnel der bliver benyttet modtager en 32bit bred HyperTransport og videresender 8bit direkte til South Bridge uden at begrænse dem med latency.

Kommunikationen med resten af processoren foregår af HyperTransport. Der er indbygget tre HyperTransport controlers i selve processoren. Dataen fra disse forlader processoren i 8 til 32bit kommunikation. Dette giver HyperTransport 6,4GB/s pr port, samlet 19,2GB/s kommunikation med omverdenen ud over de 5,4GB/s det kommer fra hukommelsen.

Dataen der skal mellem HyperTransport portene og processor kernen går gennem en Crossbar. En Crossbar er en teknologi oprindeligt udviklet til Mainframe, i denne enhed sendes data mellem forskellige dele af processoren med fuld adgang til udelt båndbredde, dvs. HyperTransport Port 1 kan sende 6,4GB/s data til HyperTransport Port 2, mens Kernen modtager 5,4GB/s fra hukommelses controlleren. Hele systemet i en Crossbar er så at sige point-to-point, en slags switch opsætning.

Snakker vi 64bit platformen som er en forøgelse af kapaciteten fra 32-bit til 64-bit er dog IKKE desideret en fordobling af regnekraften, men en gigantisk udvidelse af mulighederne.

Hvert kredsløb i computeren kan have 2 tilstande (tændt eller slukket), og det er derfor forskellen på 2 i 32'vte potens overfor 2 opløftet i potens 64, der er tale om.

Ja, det betyder f.eks. at en 32 bit computer har en begrænsning på 4 gigabyte RAM. Et loft mange database computere rammer allerede i dag. Mens en 64-bit computer har et loft der skal tælles i petabytes - ikke gigabyte eller terrabytes! Helt præcist 18 petabytes RAM!

DDR II
Hastigheden indenfor DDR1 er efterhånden nået, og nye RAM typer er kommet på gaden i form af DDR2.
Måden dataen overføres er ikke ændret, derimod er hastigheden for alvor blevet peppet op
DDR1 på 200 MHz skal ofte have en eller anden form for køling hvorimod DDR2 ved 266 MHz er i stand til at fungere ganske godt uden køling. Dog er det ikke lutter guf det hele ved DDR2.

Personligt er jeg sikker på de er kommet for at blive iforhold til mange andre typer Mange test viser at DDR på 200 MHz godt kan følge med DDR2 der kører ved 266 MHz.
DDR2 ligeledes som DDR dog bliver der indsat et 2 efter PC, men formlen er den samme som tidligere.
Lige pt. Er der ikke mange bundkort som understøtter bruges af DDR2. Indtil videre er det ikke mange bundkort, der understøtter DDR2, det er bundkort med chipset  915 og 925 som kan understøtte det. chipset 915 har dog understøttelse for både DDR1 og DDR2. Visse bundkort (915) tilbyder endda mulighed for at bruge begge moduler, men ALDRIG samtidigt.
Valg af bundkort med 915 chipsettet kan derfor for mange være en god investering, hvis man ikke gider skifte sine gamle RAM, men gerne vil være klar til at bruge det.

Beklager et langt indlæg, men en kommentar om at det ikke er smart at tage PCI Express, osv er helt hen i hampen. Tubber, hvad tror du ikke der er sket om 1-2 år??

Allerede nu ser vi dual core, så hvordan tror du ikke det skal gå :D
Avatar billede tubber Juniormester
14. april 2005 - 22:49 #10
om 1-2 år er der et godt fundament for at få 64 bits system som almindelig bruger.....tror det er de færeste hjemmecomputere der står og SKAL bruge mere end 4giga ram.......

Som det ser ud nu er det ikke lige frem det billigste med DDR2, PCI Express og 64bits cpu......

Og hvad programmer understøtter 64bit ? altså ud over windows 64bit ? hvorfor opgradere nu hvor der reelt (efter min mening) ikke er noget at bruge det til som almindelig computerbruger ?

Bare min mening :)
Avatar billede zrednaz Nybegynder
14. april 2005 - 22:51 #11
Skulle man ud og købe ny computer, så ville det sikkert være fint at købe et bundkort med de nævnte ting (DDR2-RAM, PCI-E og 64-bit), men i mit tilfælde er der vist ingen grund til at kassere en rimelig god computer og foretage en ekstremt dyr opgradering..
Avatar billede menthos Nybegynder
14. april 2005 - 23:25 #12
der er allerede 64-bit processore ude... fra amd... og amd's ram kører lige så hurtigt som ddr2 og pci-e er nok en god ting da de fleste nye gfx kører på pci-e...
Avatar billede menthos Nybegynder
14. april 2005 - 23:27 #13
der er allerede gode* 64-bit processore ude
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2005 - 23:45 #14
Det har ikke nødvendigvis den store praktiske betydning.

Men 32 bit betyder ikke max. 4 GB RAM, men max. 4 GB virtuelt address space.

Begrænsningen er ret effektiv på f.eks. en SQLServer database, da det er
en enkelt process som trækker hele læsset.

Men principielt kan man godt have en 32 bit computer med mere end 4 GB RAM
(og jeg erindrer også et enkelt tilfælde).

Og jeg snakker ikke om den specielle Xeon extension.
Avatar billede tubber Juniormester
15. april 2005 - 00:19 #15
menthos: jo jo er der vel men prisen er stadig høj på dem og hvad for programmer kan du få i dag der gør du kan bruge den til noget ?

Personligt vil jeg vente et par år endnu med at opgradere......jeg har ikke prøvet et program eller spil der ikke kører upåklageligt på min 2500+ barton.....
Avatar billede marduk666 Nybegynder
15. april 2005 - 00:34 #16
Jeg har samme type bundkort MSI 648 Max, og for ca. 1 måned siden købte jeg 1 styk 512 mb ram fra Noname til ca. 350 kr og de virker som de skal.
Avatar billede zrednaz Nybegynder
15. april 2005 - 00:44 #17
Nu har jeg købt 1 GB Kingston-RAM, og jeg er ærligt talt lidt spændt på at se, hvordan bundkortet vil håndtere dem. Har nemlig tidligere forsøgt en RAM-opgradering uden held, men der forsøgte jeg vist også bare at tilføje 512 MB Noname pc3200-RAM til min nuværende Samsung-blok (pc2700), og det virkede ikke. Det kunne jeg nok have sagt mig selv. Lad os håbe at det her kommer til at virke, men med én type RAM (og ikke to) har bundkortet ingen undskyldning for at strejke denne gang...
Avatar billede menthos Nybegynder
15. april 2005 - 07:34 #18
tubber: ahlon 64 er ik ret meget dyre end barton med mindre du vil ha fx modellen... og de kører en del hurtigere...
nej der er ikke mange programmer som understøtter det ordentligt endnu...

ang de ram er det nogen gange en god ide at ha alle ram fra samme mærke, nogle af mine venner har prøvet at haft ram fra forskellige mærker og de har haft problemer med det... selv har jeg ik oplevet nogle specielle problemer med det endnu
Avatar billede huset Praktikant
11. september 2005 - 07:38 #19
Mon det er på¨tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 08:52 #20
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede zrednaz Nybegynder
18. januar 2006 - 15:04 #21
lol, hvad sker der for, at folk herinde graver 10 mdr. gamle tråde frem og kræver en konklusion på dem? Det det sker aldrig på andre fora end dette...

Jeg skal da nok komme med en opfølgning, hvis det kan give dig ro i sjælen. Kingston-rammen blev sat i maskinen, og maskinen er siden hen blevet udskiftet til en ny Dell (lortet crashede hele tiden). ;)
Avatar billede huset Praktikant
18. januar 2006 - 17:20 #22
Du er anmeldt for at tage point selv
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2006 - 18:51 #23
zrednaz>

Undrer du dig også over at en butiksindehaver hapser en butikstyv som slap væk
for 10 måneder siden når han ser ham igen ?

Eksperten fungerer på grundlag af et point system. Og du løb fra det her spørgsmål
uden at give point.

Reglerne er lidt slappe, men moralsk er det dit ansvar at få afsluttet de spørgsmål
du stiller og uddelt point. Og gerne inden 10 måneder.

huset>

Jeg har lidt svært ved at nogen begrundelse for at du skulle ligge svar og have point.

Spørgsmålene var: hvor meget RAM, hvad er dual channel, understøtter motherboard dual channel.

Du forklarede hvad HyperThreading, HyperTransport, 64 bit og DDR2 er.

PS: Som jeg engang har postet i en anden tråd så er den 64 bit beskrivelse
ca. en faktor 900 forkert
Avatar billede zrednaz Nybegynder
18. januar 2006 - 23:35 #24
>Undrer du dig også over at en butiksindehaver hapser en butikstyv som slap væk
for 10 måneder siden når han ser ham igen ?

Hmm, jeg undrer mig i hvert fald over, hvordan pokker butiksindehaveren kunne genkende ansigtet efter så længe. :o)

Men jeg skal da bestræbe mig på at lukke tråde fremover, hvis det er rutinen. Over and out.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2006 - 23:39 #25
hvis du gerne vil vide lidt om folks forventninger her på Eksperten så kan du læse
http://expfaq.1go.dk/