Avatar billede gojoy Nybegynder
14. april 2005 - 15:32 Der er 8 kommentarer

Axapta 3.0 performance!!

Hej dav folkens,

Jeg har en rimelig stor Axapta installation kørende men har hastigheds problemer!!

Opsættet:
Axapta 3.0 SP2 (ca. 100 - 150 brugere online konstant)
Kører på MS SQL 2000 - Hardware: 4 x 1,9Ghz Xeon med 10Gb ram. Databasen bliver desuden trukket af et HP MAS1000 SAN.
Kører Statistic og rebuild indexes hver søndag nat. (auto update statistic er slået fra)
2xAOS servere i loadblancing cluster - Hardware: 2 x 1,4Ghz P3 med 2Gb ram
Alle mine brugere logger på via terminaler, altså Windows 2000 terminal servere.

Der er så opsat således at brugerne logger på med en 3tier thin client - og bliver fordelt ligeligt på mine 2 AOS servere.

Men - Axapta er til tider meget langsom! Det kan tage op til 30 sek at skifte ordrelinie.

Jeg mener selv at mit hardware er stort nok, så derfor har jeg prøvet og opsætte performances monitor over SQL serveren og mine 2 AOS servere (altså CPU belastningen). Men til stor forviring så laver mine AOS servere ikke en skid!! De ligger på MAKS 10% cpu belastning - og min SQL server ligger mellem 5 og 10% - sometider peaks på 20%.
Det skal også siges at mine terminal servere heller ikke er sønderligt belastet.

Hvorfor laver mine AOS servere ikke en bjælle? Er der nogen der ved hvordan man kan opsætte AOS serverene til at "arbejde" noget mere for mine brugere? Eller er det vores AOS load balancing cluster løsning der ikke er optimal eller??

Det skal siges at vi laver en del IC opdateringer - og efter hvad vi har hørt, så sletter en company skift cachen på AOS serverene. Er der nogen der kan verficere dette?

Alle ideer ønskes!!
Avatar billede a1a1 Novice
14. april 2005 - 15:47 #1
jeg ved dog ikke meget (noget) om axapta, men....

har du checket netværkskortenes belastning der er vel mindst 2 i sqlserven (en til san en til AOS?
det kan vel også være andre netværksproblemer?
kan der være sat max (samtidige) connections / queries et eller andet sted?

Har det kørt bedre før?
skete det pludseligt eller over lang tid? (db for stor??)
Avatar billede gojoy Nybegynder
14. april 2005 - 19:56 #2
Der er 1 Gb netværks kort i SQL databasen og AOS serverene. SAN'et på SQL serveren er et Qlogic 2Gb fiber HBA adapter.
Netværks problemer? Hmm .. så burde mine 20 andre servere også have hastigheds problemer .. og det syntes jeg ikke der er noget af .. så den tror jeg ikke på.
samtidige connections .. Hmm .. så vidt jeg ved så har jeg kun to connections på min SQL server - nemmelig mine to AOS servere. Så det tror jeg heller ikke på.

Og nej det har generalt været langsom fra starten. DB størrelsen er på ca. 40Gb ..
Avatar billede rew Nybegynder
15. april 2005 - 08:58 #3
Vi har erfaringer med at AOS generelt kører langsomt, ligegyldigt hvor kraftigt hardware der ligger bag. Du kan evt. prøve at starte en axapta på almindelig vis via terminalservices og se om den preformer lige så langsomt.
Avatar billede gojoy Nybegynder
15. april 2005 - 09:46 #4
Tak for dine erfaringer rew.
Vi har prøvet med at køre alm 2tier klienter .. og det kører ikke hurtigere .. Derfor har jeg stadig en mistanke til min SQL server. Men med 4 xeon cpu'er .. og 10Gb ram .. så burde fejlen heller ikek ligge der. Win2k server som er bund på SQL serveren kan kun se 4Gb, og selve SQL serveren kan kun arbejde med 2Gb .. Vi har så haft prøvet og køre PAE på Windows, og det gir så 8Gb ram - men taskmanger siger stadig at SQL kun bruger 2gb ..

Men alt i alt - så er det stadig et skud i tågen. :-(
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2005 - 11:49 #5
Jeg ville nok kikke lidt paa SQL trace log for at vaere sikker paa at der ikke er nogle index problemer hvis jeg var dig.

Du siger at du har en del IC opdateringer... hvor meget og hvor har du rettet i koden? Du siger ogsaa at 30 sek at skifte ordre linje - det lyder som en forkert opsaetning.

Proev at kikke lidt paa SQL trace log, Code profiler ol.

Proev ogsaa at kikke paa din perfmon paa begge aos servere og sql server i perioder hvor systemet koerer langsomt.
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2005 - 11:53 #6
Glemte lige... hvordan ser dine terminal bokse ud? Er der nok ild under dem. Det er jo dem der skal traekke alle 200 brugere :)
Avatar billede gojoy Nybegynder
15. april 2005 - 12:48 #7
Jamen mine 3 TS servere er 2 x P3 1,4Ghz med 2Gb ram .. hvor der så er lavet en round robin som på den måde fordeler brugerne. Brugerne connecter så via nogle dumme klienter mener de hedder neoware .. en embeddet linux terminal. LAd mig sige det på den måde - det er kun Axapta mine brugere brokker sig over - så jeg tvivler på at det er mine TS servere der er problemet.
Jeg har også 4 brugere der kører på alm PC'ere .. P4 2,x Ghz .. hvor jeg har prøvet og logge dem på via 3tier og 2tier .. men lige meget hjælper det.
Avatar billede phase5 Nybegynder
24. oktober 2005 - 10:11 #8
Jeg tror ikke at dit problem er noget med hardware det virker mere som et kodeproblem. Axapta 3.0 er meget følsom over for indexer osv. Måden hvorpå du kan finde ud af det er ved at bruge kode profileren, og se om der er nogle metoder på salgsordren der hænger med røven i vandskorpen.

Typisk er det i tabel opslag og i while select eller select sætninger. Ofte kan det løses med et index hint eller med at angive forcenestedloops eller forceplaceholders i select sætningen.

phase5