Avatar billede karrieremanden Nybegynder
14. april 2005 - 10:50 Der er 4 kommentarer

phpmyadmin - kan ikke læse modul

Hej,

Jeg ved ikke om jeg er havnet det rigtige sted, hvis ikke må i give mig et drag over nakken, men jeg har ligfe installeret php 5.0.4 og phpMyAdmin-2.6.1-pl3 samt mysql v1.4

Når jeg forsøger at logge ind på phpmyadmin får jeg følgende fejlmeddelse:

kan ikke indlæse udvidelsen mysql,
check PHP-konfigurationen

Det drejer sig vist om modulet:

To connect to a MySQL server, PHP needs a set of MySQL functions called "MySQL extension". This extension may be part of the PHP distribution (compiled-in), otherwise it needs to be loaded dynamically. Its name is probably mysql.so or php_mysql.dll. phpMyAdmin tried to load the extension but failed.

Jeg kan ikke få noget til at makke ret og beder derfor om lidt hjælp til at klare denne sag..

Vh.

niels
Avatar billede sukos Juniormester
14. april 2005 - 11:00 #1
I php.ini skal du ændre linien:
;extension=php_mysql.dll
til
extension=php_mysql.dll

og huske at definere korrekt sti til:
extension_dir

og genstarte webserveren
Avatar billede karrieremanden Nybegynder
14. april 2005 - 11:20 #2
Takker,

det har jeg lige prøvet, men nu melder min webserver at det angivne modul ikke kan findes.

; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = "d:/php4/ext/"

modulet ligger under dir´et ...

Vh.

Niels
Avatar billede cpfrande Nybegynder
15. april 2005 - 09:40 #3
Halløjsa,

Jeg havde samme problem selv, da jeg installerede de ting. Jeg fik det ikke løst, og valgte at gå tilbage til PHP4.

Jeg følger dog med i dette forum for at se, om jeg kan finde svaret også! :P

- Kristian
Avatar billede sukos Juniormester
22. april 2005 - 14:56 #4
I PHP dir'et, ligger også libmysql.dll
Den skal kopieres til dit windir