Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
14. april 2005 - 10:32 Der er 10 kommentarer

Nyt TV Plasma eller LCD?

Jeg skal have et nyt Tv og ved ikke hvad det skal være...

Og hvor finder man dem til ok penge... ca 12K vil jeg smide i det

hvad er fordele/ulemper ved dem begge..???
Avatar billede svart Nybegynder
14. april 2005 - 10:38 #1
I den seneste nummer af What HiFi Sound and Vision er der en stor test af 32" LCD skærme. De testede skærme er:
JVC LT-32D50 - 2500£ - 2 stjerner
LG RZ-32LZ50 - 1600£ - 2 stjerner
Panasonic TX-32LXD1 - 1800£ - 3 stjerner
Philips 32PF9986 - 3000£ - 4 stjerner
Samsung LW32A33W - 1500£ - 3 stjerner
Sony KLV-L32M1 - 1900£ - 4 stjerner
Toshiba - 32WL48 - 1700£ -  5  5tjerner
Viewsonic N3200W - 1400£ - 3 stjerner

Testens vinder blev Toshiba - men kun pga prisen. Philips har ellers fået de bedste resultater - men deres (waht hifi) holdning er at 3000£ er alt for mange penge til en 32" LCD skærm.
Teknisk info om vinderen - 1366x768 oplysning, HD parat, HDMI/DVI, component, 3x scart, progresiv scan.
Design er ikke noget for at råbe hura for - Philips er langt mere lækkert og teknisk bedre TV men prisen er ikke til at tage fejl af - 1300£ mellem Toshiba og Philips.
Alt i alt en god læsning - til alle jer der overvejer et køb af LCD/Plasma skærm - kig i What HiFi`s blad - der er masser af info og tests hvor man kan hente lidt input inden investering på 20-30k kroner.
Til sidst - alle priser i testen er leverings priser - alle skærme kan fås for 20-30% mindre i langt række foretninger.

og eller: http://www.forbrug.dk/test/testbasen/avudstyr/fjernsyn/
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
14. april 2005 - 10:51 #4
Det glemte jeg jo så lige at skrive det SKAL være fladskærm ;)Da det skal op på vægen.

sorry about that Svart
Avatar billede svart Nybegynder
14. april 2005 - 10:58 #5
;-) oki np
Avatar billede svart Nybegynder
14. april 2005 - 11:05 #6
Bare lige så du er opmærsom på det, så kører en LCD/TFT måde at vise billedet.
LCD TV har den tendens at "afsløre" fejl på et tv signal.

Selv er jeg mere til plasma tv da de fungerer fremvisningsmæssigt på samme måde som et TV.
Avatar billede svart Nybegynder
14. april 2005 - 11:08 #7
Avatar billede duck35 Nybegynder
14. april 2005 - 11:33 #8
plasmaskærm har et mere lysstærkt konrastrigt ægte billede
der kan lcd slet ikke være med, jeg har både et
dyrt lcd fra phillips, og et kinesisk hisense plasma,
og kineseren vinder klart
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
14. april 2005 - 12:40 #9
Jeg har bare læst at plasma skrme bliver uklare efter et par år

dataskærm, der består af 2 plader med elektroder, hvor der er gas i mellem.
Når man sætter strøm til elektroderne lyser disse gennem gassen, der virker som lysforstærker.
Grunden til at plasma-skærme har så kort levetid skyldes simpelthen at gassen efterhåndens siver ud, i modsætning til TFT-skærme, hvor det er flydende krystaller, der ligger mellem to plader af phosfor, og en plade med transistorer til at kontrollere farver og lysstyrke.

Plasma-skærme har derimod den fordel at det kan laves væsentlig større end TFT-skræme, da TFT pladerne endnu ikke laves i store størrelser 37´ og 42´.
Plasma fordele:
- stort billedareal,
- meget flade (4-8 cm),
- meget klare farver,
- godt til video-præsentation
Plasma ulemper:
- billedet brænder fast ved still billeder,
- bliver uskarp med årene.

Ved ikke lige hvor sjovt det er at købe et tv til 15K der bliver dårligt efter nogen år ;)

men kom endelige med flere bemærkninger osv da alt har interresse... man kan jo endre mening....
Avatar billede duck35 Nybegynder
14. april 2005 - 14:47 #10
et er 2.5 år og er stadig skarpt, og om et par år er lånet betalt så kan jeg da købe et nyt *GG*
mit philips tft er noget tegneserieagtigt i farverne,
og ja slør i signalet ses langt tydligere på tft, plasma er mere krystalklar (glans) som et billederrør.
mit plasma tv flytter billedet automatisk et par linier
hvert minut, ses ikke på tv men pjuteren er til og der kan jeg se det lige flytter sig lidt, så det skulle ikke brænde fast.
men uanset det ene eller andet så er det iriterende at drtv og tv2 når de sender film i bredformat ligger teksten nede i det sorte, så hvis jeg soomer billedet så det passer er teksten væk,  ja jeg kan jo trække billedet til siderne så der er fuldt billede og tekst, men det genere at folk så bliver små og tykke, så ser det såmen næsten mest i 4 / 3
så det er med at få en stor skærm, ikke noget ved at kigge på 32 tommer 16 / 9 skærm og så se det i 4 / 3
så er det noget smådt !
kun DR2 tør sende i rigtigt 16 / 9 format
så er det jo trykket når man ser det på et almindeligt 4 / 3 tv
moderne 4 / 3 tv har dog 16 / 9 omskift så de kan presse det i højden.  også svenske og tyske programmer vover at sende i real 16 / 9  , dr og tv2 for vel også listet det igennem i løbet af nogle år, er bare bange for der går langt tid !
så jeg havde såmen hellere haft et 46 tommer 4 / 3