Avatar billede kindk Nybegynder
13. april 2005 - 22:56 Der er 8 kommentarer

Ekstern USB harddisk og 2 x pc

Hej eksperter.

Kender i et produkt hvor det er muligt at tilslutte 2 forskellige pc'ere til en ekstern harddisk via usb eller firewire?

Det nærmeste jeg kan komme er en usb switch + en standard ekstern hd. Men det ville være fedt hvis det kunne kombineres i samme enhed?
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. april 2005 - 23:00 #1
Det er vist ikke er helt supporteret :-)
Husk på, at hvert OS holder styr på harddisken vha filsystemet. Hvis den "anden" PC ændrer i filsystemet, så matcher det nok ikke med den cachede kopi som den "første" PC har (eller omvendt).

Eneste mulighed jeg aner er noget NAS (Network Attached Storage).

... og ja... jeg har i mine unge tekniker dage sat en SCSI disk på et kabel, der var forbundet til SCSI controlleren på 2 forskellige maskiner på en gang... og ja ... de kunne godt tilgå disken samtidig *G*
Avatar billede ibka Novice
13. april 2005 - 23:24 #2
Formoder du har et netværk, hvis du har det så er der denne fra Maxtor

http://www.itmagasinet.dk/shop/item.asp?itemid=1239&catid=12
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. april 2005 - 00:11 #3
En bedre løsning, hvis det ikke skal koste penge er simpelthen at dele usb-disken på netværket. Så er der kun en controller der holder styr på filsystemet. Men det kræver selvfølgelig at maskinen som usb-disken sidder på er i luften for at den anden får adgang.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. april 2005 - 06:06 #4
Hvis du har harddisken og du har netværk, så er denne linksys NAS for USB diske måske løsningen: http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=35&scid=43&prid=640
Avatar billede kindk Nybegynder
14. april 2005 - 07:20 #5
Hej ibka, det ser rigtig spændende ud med det link.
Zitech vil have 1600 for den, så det er da tiol at leve med!

Kan du ikke oprette et svar så jeg kan uddele nogle points.
Avatar billede ibka Novice
14. april 2005 - 09:26 #6
Har lige været på Zitech.dk og jeg kan ikke se den til kr. 1.600. Det er kun de 2 som starter med "Shared" som er til net. De andre er til USB / Firewire

Det er den her til 2.085 incl moms
http://www.itmagasinet.dk/shop/item.asp?itemid=1239&catid=
Eller den større model til 2.480 incl. moms
http://www.itmagasinet.dk/shop/item.asp?itemid=1240&catid=
Jeg har selv bestilt den store model

God fornøjelse
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. april 2005 - 10:10 #7
Linksys NSLU2,  kr. på EDBpriser.dk: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97987

Så kan du koble standart USB diske til og få dem til at fremstå som netværks drev. Den har 2 USB porte.
Avatar billede dansukker Nybegynder
14. april 2005 - 14:48 #8
Tjek hvilke filsystemer som enheden understøtter inden du køber den, jeg faldt over en trådløs router med USB som desværre kun understøtter FAT32 hvilket er ret værdiløs med tanke på begræsningerne med dette filsystem.