Avatar billede donsimon Nybegynder
13. april 2005 - 09:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Test fra forbrugerstyrelsen af internetsikkerhed. Er I enige?

Forbrugerstyrelsen har lavet denne test af internetsikkerhed.

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/computerudstyr/netsikker/tests/455/?no_cache=1&testdb_searchQuery=&testdb_sortby=29985

Jeg syntes det i forbindelsen med dette kunne være sjov at hører hvad de kompetente kræfter herinde siger til testen.

Er i enige med deres rating?
Har det glemt noget væsentligt?

Tillægsspørgsmål:
Efter at have læst her på forumet er jeg af den overbevisning at man kan gøre det lige så goft med freeware. Er det en sanhed med modifikationer eller helt sandt?
Jeg bruger selv sygate personal firewall og etrust ez antivirus og syntes egentlig de fungere fint.

Mvh
Simon
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. april 2005 - 09:56 #1
Alle sådanne tests skal læses med forbehold. Resultatet afhænger jo meget af, hvad man vægter. Den test du henviser til er god på den måde at man kan være nogenlunde sikker på, at den ikke er baseret på en forhåndsopfattelse af, at et bestemt program gerne skulle vinde.

Denne test er sandsynligvis (jeg har ikke læst "Hvordan har vi testet" i skrivende stund) lavet som et øjebliks-billede: Hvor meget skidt forhindres på et bestemt tidspunkt i at gøre skade. Der er således nok ikke taget højde for opdateringshastigheder.

Desuden er det også uklart hvordan den vurderer forholdet mellem at finde alt snavs vs. at komme med false positives.

Angående freeware/købeware: Jeg vil sige at man kan godt klare sig med freeware (det gør jeg selv :-)), men du kan forvente lidt mere omkring service og opdaterings-hastigheder når du betaler for et program.
Avatar billede screem_brille Novice
13. april 2005 - 11:04 #2
netop mht den test du omtaler, så kommer det jo bag på en fra et dasnk sikkerheds firma, at et faktisk ukendt program vinder over de meget mere kendte programmer, dermed ikke sagt at programmet ikke gør det som det skal, men må indrømme at det virker underligt at et ukendt program kan vinde sådan en test (er et program i denne kategori ukenst, vil der heller ikke komme meget feedback, og derved vil der ret sikkert være en del flere uopdagade hulelr end de noget mere kendtes producenter har)
Avatar billede boxer Nybegynder
14. april 2005 - 22:28 #3
Sygate ER god. Den er gartis og den er meget nem at have med at gøre.
Jeg savner lidt en sammenligning med Bitguard - hvor mon den ville blive placeret.
Uforståeligt er det at Norton vinder. Det er den mest resourcekrævende og systemfejlsgivende firewall jeg har prøvet. Det var et af de køb jeg fortrød. Dog skal det siges at den har en rigtig god brugerflade og selvfølgelig også virker men....
Avatar billede boxer Nybegynder
12. maj 2005 - 22:33 #4
Kan spørgsmålet lukkes?
Avatar billede holger_dk Nybegynder
27. juli 2005 - 23:33 #5
Kan kun sige at jeg kun har haft problemer med norton, den lukkede nærmest alt ind, eller også blev den væk, skiftede til kaspersky, har ikke haft et problem siden, en god og nem firewall hvor man kan tjekke alt.
der er også en test på www.spywarefri.dk, hvor norton ligger nede
Avatar billede boxer Nybegynder
09. februar 2006 - 15:05 #6
ejvindh + screem_brille:
http://www.eksperten.dk/spm/686697