Avatar billede pcn Nybegynder
30. marts 2001 - 16:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Slette bruger directory

Hvordan giver jeg \"global\" ret til at en hjælpe supervisor kan slette filer men IKKE brugernes subdir, på et nw50.
Client er win98 og alle brugerne er oprettet ( mange!!)
pcn
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. april 2001 - 16:41 #1
Du kan tildele brugeren de nødvendige rettigheder i toppen af NDS. Men du kan ikke skelne mellem filer og subdirs.

NanoQ
Avatar billede pcn Nybegynder
01. april 2001 - 21:40 #2
>> NanoQ - Subdirs = brugernes oprettede HOME. Dit svar frygtede jeg i forvejen men håbede på noget \"nyt\"... Med \"dette\" som den engyldige sandhed skal jeg selv vedligeholde 8000 \"banditters\" hærgen.. Satans osse!!! ER DU HELT SIKKER, du får dine point og jeg græder \"snot i gurilander\" hvis det er tilfældet.. Min forhenværende \"hjælper\" brugte at stille sig i toppen af elever og slette alt og så regne med at elevhome´s var intakt ( det var IKKE  tilfældet ). Du kan vel selv gætte dig til de problemer der opstod. MAP R H:=%FILE_SERVER%HOME_DIRECTORY - pist væk.
ak ak ak ak ak ak ak ak. - nu har jeg 13 hjælpere hvad f. skal jeg bruge dem til nu. Jeg har heldigvis ikke givet tilladelse til noget væsentligt, se problemet: 12x80læreer + 12x4linier x30 elever x10 klasser=15360 entry i NDS plus \"det løse\" NDPS, CONTEXTSLESS LOGIN M.M.
JO--- JEG \"HYGGER\" MIG MED DIT SVAR, HJÆÆÆÆLP
pcn
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. april 2001 - 08:05 #3
Jeg har muligvis fundet en alternativ løsning. Jeg tester lige lidt i løbet af dagen :)
Avatar billede pcn Nybegynder
02. april 2001 - 10:25 #4
Håber, rodet med NW siden 1988. Opbygning her:
træ,root,skolenavn,klasse,homedir. Ved at rename klasse er det et evigheds NDS, der er opbygget ens på alle skoler. Øger point med 200.
pc

Avatar billede twm Nybegynder
03. april 2001 - 10:48 #5
Jeg ved ikke om jeg har forstået det ret.
Du vil gerne give dine coadmin rettighed til at slette filerne i folderne, men ikke folderne?
Hvad med resten af drevet?
Skal de have supervisor rettighed i NDS?

/TWM
Avatar billede pcn Nybegynder
03. april 2001 - 20:53 #6
>>twm Det er KUN HOMEDIR jeg er nervøs for, pga. opbygningen. coadmin kan KUN rette i fullname og password, der har jeg ingen problemer.
Coadmin rettigheder i NDS skal være så små som muligt. Det er et data drev med 10x600x4 HOMEDIRs.
Det hele ganget med 12. Disse HOMEDIRs skulle gerne kunne tømmes \"af en novice\" uden at HOMEDIRs slettes (HOMEDIRs=folder hos dig).
Novell laver IKKE default skrivebeskyttelse ved oprettelse på brugers \"HOMEDIR..
Har lidt problemer med NAT på en cisco677 derfor lidt delay delay.
/pcn
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. april 2001 - 11:03 #7
Hvad er \"reglerne\" for at indholdet af et homedir skal slettes?

Jeg har været udsat for et scenario, hvor indholdet af en stribe dir\'s skulle slettes automatisk, hvis der havde været inaktivitet i 14 dage.

Den opgave løste jeg med Automatic File Deletion System fra Wescosoft. Programmet er for øvrigt særdeles konfigurerbart, så jeg kunne nemt forestille mig, det måske kunne løse din opgave.

Det ser desværre ud til deres homepage er nede for øjeblikket (http://www.wescosoft.com/main.htm) - men en trial kan også hentes fra
http://rocketdownload.com/Details/Util/trial.htm

Programmet kan afvikles på en hvilken som helst pc. Men jeg vil anbefale at lave en \"jobpc\", der er logget på med adminrettigheder konstant (sørg for nødvendig beskyttelse af maskinen).

NanoQ
Avatar billede pcn Nybegynder
04. april 2001 - 18:14 #8
>>NonoQ, ingen regler bare almindélig check på at der ikke bliver gemt \"for meget skrammel\". Desuden skal \"10\" renames en gang om året tømmes og ændres til en 1.klasse elev.
Da jeg fremstillede strukturen havde jeg ikke forestillet mig, at man ved at stille sig øverst på h-disk, kunne slette rub og stub altså også \"brugerdir\", jeg regnede med en vis beskyttelse default. Det er selvfølgeligt muligt at gå ind på hver enkelt brugerdir med filer og sætte passende attribut, men det troede jeg søreme blev gjort automatisk ved oprettelsen.
Det du henviser til, kan jeg fremstille med en batfil, da alle strukturer er ens skal der kun laves en, der så kan kaldes fra hist og pist.
Jeg troede jeg havde overset en tildeling i nds, da jeg ikke umiddelbart kunne \"se lyset\"..
Derfor dette opråb.....
Den gamle nw 4.11 ( 3.12 ) er noget smartere.
mvh pcn.. no point endnu.. ER DER NOGLE DER VED MERE???????????????????
pc
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. april 2001 - 23:24 #9
pcn, well... Jeg kan godt se problemet. Og jeg er meget bange for, at der ikke ER nogen nem løsning.

Du har ingen mulighed for at skelne mellem rettigheder til et dir og en fil.

De fire muligheder du har er:

- Løbe risikoen at \"hjælpeadmins\" kommer til at slette homedir.
- Selv stå for sletning (stort arbejde) - måske automatisering?
- Lave et ekstra niveau i strukturen (fx. /users/homedir/data) og tildele rettigheder til data.
- Og så den sidste, som er lidt af en workaround - men burde vel kunne bringes til at virke: Lav et check i dit loginscript på om homedir eksisterer (jeg går ud fra homedir = loginname - derfor må du kunne lave en md path/%homedir (kan ikke lige huske syntax).

Denne vil give et lille problem med rettigheder. Det vil være nødvendigt at tildele rettigheder i users dir\'et, så alle brugere kan OPRETTE dernede. Måske denne rettighed kan gives, og igen fjernes i loginscriptet, når if exist/then\'en er afsluttet?.

Sidste forslag er rent tankespind. Jeg sidder ikke foran min netware maskine lige nu, så jeg har ikke kunne prøve af. Men måske noget at arbejde videre med? :)

NanoQ

Avatar billede pcn Nybegynder
05. april 2001 - 00:02 #10
OK Du fortjener det....----et ekstra dir OK.
Løsningen er så:
MAP R H:=%FILE_SERVER%HOME_DIRECTORY, bliver til
MAP R H:=%FILE_SERVER%HOME_DIRECTORY/DATA
%FILE_SERVER%HOME_DIRECTORY vil være usynlig, med NO rettigheder til cosysop
TAK for ideen, simpelt..
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. april 2001 - 14:04 #11
Velbekomme... håber det kan fungere i praksis :)

NanoQ