Avatar billede www.jakub.dk Nybegynder
12. april 2005 - 15:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

static validering metoder

Hej Alle

Jeg arbejder på en applikation, som kobler op til en DB. Dette gør den mange gange.

Mit problem består i at jeg gerne vil have mulighed for at oprette poster i alle mulige tabeller.

Inden jeg får lov til at oprette, skal mange af de data, som jeg vil oprette med, valideres. (F.eks om et loginId er optaget og lign. osv...).

Hvis nu der er tale om en web app, så kan mange brugere på samme tid (teoretisk) oprette poster i systemet. Dermed skal der valideres mange gange og tit på samme tid.

Hvis mine validering metoder så er static og bliver kaldt på samme tid, hvad sker der så???

Jeg har prøvet at lede efter noget tekst, som kunne afklare brugen af static metoder, men det eneste jeg kan finde er tutorials i hvordan man bruger static.

Så det jeg vil vide er om det er et fornuftigt træk at lave validerings metoderne som static.

Er også glad for links til andre kilder, som afklarer dette for mig.

Kan det testes på en smart måde?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. april 2005 - 15:18 #1
Det gør ingen forskel.

En ikke-statisk metode har adgang til egne variabler, og til felter i det objekt metoden tilhører, samt til statiske variabler i klassen.

En statiske metod har adgang til egne variabler, og til statiske variabler i klassen.

Tilgår du variabler i objektet eller klassen skal du selvfølgelig gøre noget, men der er som sådan ikke forskel på om metoden er statisk eller ej.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. april 2005 - 15:20 #2
Og så er det yderligere kun et problem hvis dine brugere deler klasser og objekter. Separate websider har som udgangspunkt ikke noget med hinanden at gøre.
Avatar billede www.jakub.dk Nybegynder
12. april 2005 - 15:24 #3
Hmm hvor kan jeg finde noget dokumentation på det?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2005 - 21:14 #4
static eller ikke static har ingen som helst betydning for opførsel i
multithreaded kontekst

normalt ville jeg tro at en validator ikke havde nogen kontekst d.v.s. kunne
laves som static og heller ikke havde nogne mulithreading problemer

Hvis du har brug for at beskytte dig mod multithreaded problemer, så kan
du bruge lock.

Du kan ikke validere dig ud af unik brugernavn problemet - du bliver under
alle omstændigheder nødt til at sikre dig ved f.eks. et unikt index
på brugernavns kolonnen og så catche den exceptions der sker ved
duplikat
Avatar billede www.jakub.dk Nybegynder
12. april 2005 - 22:54 #5
Smid et svar begge to
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. april 2005 - 22:59 #6
Jeg samler ikke på point, tak.
Avatar billede www.jakub.dk Nybegynder
12. april 2005 - 23:47 #7
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2005 - 11:18 #8
svar