Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. april 2005 - 14:41 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar fra Dell - men hvilken konfiguration?

Jeg har set mig lidt varm på en bærbar fra Dell - men kan ikke helt bestemme mig for hvilken konfiguration!

Jeg er kommet frem til at den skal fungere som erstatning for min stationære PC og skal være slæbbar - altså primært mulig at bære rundt hjemme og sekundært ude. Derfor ser det ud til, at jeg skal kigge på Inspiron-serien! Og der ser Inspiron 9300 ud til at være den der nemmest kan købes for menneskepenge (dvs. 10-12k). Det er også min ide at jeg skal kunne komme trådløst på Internettet via min ADSL-forbindelse både indendørs og i haven!

Men når jeg skal konfigurere mit køb bliver jeg sat over for nogle, for mig, umulige valg:
1. 17" UltraSharp™  eller 17" UltraSharp™ (den er helt umulig det ved jeg godt, men måske nogen alligevel ved hvad forskellen er)
2. Valgfri USB 3.5" 1.44MB diskettedrev eller ingen diskettedrev (hvad er det?)
3.  Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card eller Intel ProWireless 2915 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card (hvad har jeg  brug for og hvad betyder a'et?)
4.  Dell™ TrueMobile™ 350 Bluetooth modul (har jeg brug for bluetooth?)
5. Dell™ trådløs 2350 bredbånd Router og/eller Dell™ trådløs 4350 Access Point (skal jeg vælge det eller skal jeg gå efter en af TDC's løsninger til formålet?)

En sidste ting nogen måske kan hjælpe mig med - og det er et løst rygte jeg har set et eller andet sted her på eksperten, som lød på at de bærbare ville falde med ca. 20 % henover sommeren - er der nogen der kan be- eller afkræfte det - for i så fald har jeg ikke mere travlt end at jeg kan vente!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. april 2005 - 14:44 #1
Hov en sidste ting:
6. anden primær 9-celle 80 WHr batteri eller primær 6-celle 53 WHr batteri (indeholder ikke subwoofer) (hvad skal man mon gå efter her?)
Avatar billede freeman Nybegynder
12. april 2005 - 14:49 #2
1.. Ja, den er ret umuligt.. har du skrevet det rigtigt ?? :)

2.. Det er en alm. floppydrev, eksternt, som kan tilsluttes dit USB. smart hvis man stadig har ting på floppy diske.

3.. Jeg har selv det første kort du nævner. Umiddelbart vil jeg tro at forskellen er meget lille, tjek lige at de begge er 54Mbit's trådløse kort.. :)

4.. Tjaa, det er da smart. Jeg vil personlig gerne kunne synkronisere med min mobiltelefon. Du kan idag også få muse & keyboards som køre via Bluetooth (altså trådløst).. og der er det jo meget smart !

5. Det kommer helt an på prisen. Personlig vil jeg ikke benytte mig at TDC's routeren, men købe en hos et alm. firma.. Hvis du kan få den billigere med din bærbare, så jeg gøre det..

Mht. prisfald, så går det meget hutigt med bærbare, så det kunne fint passe at den ca. falder 20% på de første 5mdr :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. april 2005 - 14:59 #3
Tak for hurtigt svar :-D

1. ja jeg har skrevet rigtigt, men der er prisforskel på ca. 800,- kr - men den må jeg nok kontakte Dell om!
2. ok - ikke noget jeg umiddelbart har brug for!
3. tja prisforkellen er 90,-, så a'et er nok værd at tage med
4. Ved du om det er svært at putte i bagefter - har ikke pt noget som køre bluetooth
5. ok, men hvad er forskellen på trådløs router og trådløs access point?
6. Hvad med batteriet?
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2005 - 15:00 #4
Hej

1 er besvaret.

Omkring netkortet, så er det korrekt ja. G understøtter som den tidligere supernetting, med understøttelse af 54Mbits transfer.

Pris faldet skyldes introduceringen af centrino 2, også kaldet Sonona, men tilhørende nyt chipset (Alvisio)

Flere ting som PCI Express, dual channel og DDR 2 som nogle af de ting der kommer med Sonoma, er ting som gør at faldet på de tidligere er en selvfølge.

Flere steder kan du spare op til 2-2400 kr denne tid. Dog er min mening at de nye maskiner ikke er på højde med den gamle Dothan. Selvfølgelig på grafikkortsdelen, men snakker vi strømforbruget og det mere generelle, så er jeg ikke selv fasineret.

ER selv spændt på at se hvordan kommer til at gå. Personligt tror jeg folk bliver for fokuseret på de nye grafikkort, og der med måske ikke ser på maskinen som en helhed.

Omkring batteriet, så er de store 10 cells at foretrække, men lidt op til hvad dit mobile forbrug er.
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2005 - 15:06 #5
Trådløs er en grænsefladen mellem en trådløs celle og det kablede netværk, fx. de enkelte sendere i et WLAN.

En Router er en enhed, der (ligesom en bridge) sammenkobler to enheder (subnet) i et netværk, og som samtidig sørger for at finde den mest optimale rute til afsendelse af data i et netværk.
Her er man ikke interesseret i fri adgang mellem netværkene, hvorfor man ofte benytter routere i forbindelse med en virksomheds forbindelse til Internettet.
Kan også sammenkoble forskellige topologier, eksempelvis Ethernet og TokenRing.

//Citat
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. april 2005 - 15:22 #6
5. Lyder til at det er en trådløs router fremfor et trådløst accesspoint man skal gå efter - undrede mig bare over at det ene ikke udelukkede det andet i Dells konfiguration - kan de supplere hinanden eller er de begge deciderede nødvendige?
Kan det trådløse netkort (PCI Wireless LAN Card) kommunikere direkte med routeren eller skal der mere til?

6. Er det rigtigt forstået, at jo flere celler jo længere batterilevetid, men også desto tungere? - og kan nogen forklare mig hvordan et batteri kan indeholde subwoofer?
Avatar billede martins Nybegynder
12. april 2005 - 15:27 #7
1: Forskellen på de 2 skærme er opløsningen. Den første har en opløsning på 1400x1050 og den sidste har en opløsning på 1920x1200. Jeg har den sidste opløsning, og må sige at det er en suveræn skærm.

2: Er besvaret

3: Er besvaret

4: Du kan altid bare købe en Bluetooth-dongle hvis du senere skulle få brug for det. Den sætter du bare i USB-porten.

3: Jeg vil da absolut ikke mene at du skal gå efter en trådløs router. Accesspointet er langt mere fleksibelt, da du kan skifte routeren uden at skifte din trådløse forbindelse.

Jeg fik min Inspiron 9300 for 14 dage siden, og er tilfreds over alle forventninger. Jeg har også købt den som erstatning for min stationære computer, og må sige at jeg på ingen måde har fortrudt skiftet.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. april 2005 - 15:33 #8
Så er jeg næsten helt afklaret :-D Suverent martins, at du kunne svare på det første spørgsmål, som ellers virkede helt umuligt!

Kan en eller anden uddybe det med accespointet for mig (jeg har nemlig ikke forstået hvad det rigtigt er)? Og er min forståelse af det med antallet af celler i batteriet korrekt?
Avatar billede martins Nybegynder
12. april 2005 - 16:21 #9
På min I9300 sidder der det største af batterierne man kan vælge mellem (mener det er 9 cellet?), og det holder ca. 3 til 3½ timer ved almindeligt kontorarbejde.

Et accesspoint er en lille kasse du sætter på din router fx - herved kan du etablere forbindelse til routeren trådløst. Derved skal du kun skifte routeren hvis du får noget andet internet.
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2005 - 16:23 #10
Batteriet er for mig noget af det vigtigste når vi snakker om notebook. Indholdet i notebooken har selvfølgelig stor indflydelse på, hvor længe maskinen køre på en opladning. De værste syndere her, er CPU’en trods centrino platformen, harddisken som ligeledes æder en del, skærmen, og endelig den nykomne PCI Express teknologi. I dag snakker vi sådan set kun batterier fra 6 cell’s, og op til 10 cell’s  batterier, og levetiden er selvfølgelig længere desto flere celler man har i batteriet. Der til kommer muligheden for muligheden på visse notebooks, at køre multibay, hvilket vil sige 2 batterier i på samme tid, dog på bekostning af et drev skal udtages.
I dag leveres der to forskellige batterier. Li-Ion samt et NiMH batteri. Li-Ion batteriet er bl.a. produceret af Litium, som er et let materiale, og har en væsentligt længere levetid. Li-Ion bliver i dag leveret til næsten alle laptops, og kan klart anbefales, da det er mindre og lettere samt mere kraftigt. Dertil kommer at disse batterier er meget bedre for miljøet Til gengæld er det også en del dyrere end NiMH batteriet, der udmærker sig ved at være billigere i anskaffelse, men til gengæld er lidt mere klodset, da det kræver en større fysisk størrelse for at kunne rumme samme mængde energi som et Li-Ion batteri. Et godt 8-cellet batteri til en Pentium 4 Mobile holder typisk i ca. 2,5 time ved normalt brug. Men det svinger meget, alt efter hvad man bruger sin maskine til. En stor strømsluger er CD-ROM drevet. Så bruges det ofte, skal man regne med at skære et kvarter eller to af batteritiden. 100% CPU udnyttelse er også noget som dræner batteriet ekstremt. Egne erfaringer har vist batteritider på ¼ af tiden.

Skærmen til bærbare computere er efterhånden blevet rigtig gode. Af vigtige faktorer kan nævnes skærmens størrelse, opløsning, den horisontale og vertikale synsvinkel og opdateringshastigheden.

Skærmenes størrelsen og opløsning hænger sammen. En større skærm giver mulighed for en mere detaljeret opløsning. Hvor stor en skærm man gerne vil have afhænger af smag og behov. En 17.4" Widescreen skærm er jo lækker at se på, men computeren bliver jo unægtelig noget større en hvis man vælger en 10.3” skærm. Så valget er nok en prioritet mellem størrelse og komfort. Skærmens opløsning er en ret vigtig faktor. Jo højere opløsning, jo flere pixels er der på skærmen, og jo mere detaljeret bliver billedet. De forskellige opløsninger kan bl.a. være: 800x600, 1024x768, 1280x1024 eller helt op til 1400x1050 (Widescreen). De fleste bærbare har en opløsning på enten 1024x768 eller 1280x1024, hvilket også i de allerfleste tilfælde er passende.

Skærmenes horisontale og vertikale synsvinkel afgør hvor langt man henholdsvis kan bevæge sig op/ned højre/venstre fra skærmen for billedet bliver sløret. I dag har de fleste skærme faktisk en pæn betragtningsvinkel, så dette er kun i sjældne tilfælde et problem, da langt de fleste skærme af er af typen TFT (Thin Film Transistor). Dette er en skærmtype som er baseret på flydende krystaller, og som muliggør at man kan betragte skærmen fra en større vinkel, end tidligere skærmtyper til bærbare.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. april 2005 - 16:31 #11
Så må de sidste vist lægge et svar - tak for hjælpen :-D
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2005 - 16:32 #12
Svar smidt :D
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2005 - 16:32 #13
PS. Håber du blev klogere :D
Avatar billede kox Nybegynder
12. april 2005 - 16:33 #14
4: må sige at det er suverænt at kunne sidde i sofaen og bruge min bluetoothmus uden at der er noget_som_helst der rager ud af computeren. Min erfaring er ellers at man på et eller andet tidspunkt glemmer det der er monteret hvorefter man ved et forkert løft hører det lille *knæk* og tænker fandens...
Du kan ganske rigtigt købe en dongle senere, men hvis den skal være indbygget i computeren skal du bestille BT med comp.
Avatar billede martins Nybegynder
12. april 2005 - 16:45 #15
Jeg behøver ingen point - håber du bliver lige så glad for din I9300 som jeg er for min :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. april 2005 - 16:48 #16
Håber jeg også - tak for hjælpen alle sammen!
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2005 - 16:52 #17
Np