Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 13:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Win xp udnytter kun 128gb af 300gb harddisk

Jeg købte for nyligt en maxtor 300gb harddisk men windows genkender den kun som en 128gb.
Jeg har læst at opdatering af bios og service pack 1 til xp skulle afhjælpe problemet, men det har det altså ikke gjort ved mig :(
Det mystiske er også at både bios og fdisk værktøjet i Dos genkender den som 300gb.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. april 2005 - 14:06 #1
har du prøvet med SP2?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. april 2005 - 14:07 #2
Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 14:21 #3
har læst at SP2 ikke skulle hjælpe, problemet med at xp ikke understøtter større ahrddiske skulle være fikset i SP1
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2005 - 14:28 #4
Problemet med understøttelse af 48 bit ATA specifikatuionen er løst i XP med SP1 - og dermed også SP2.

Ud over det skal BIOS og IDE-controler understøtte 48-bit LBA for at udnytte diske større end 137GB, eller 128GB i binært format, dvs. formateret.

Se disse gode sites
http://www.48bitlba.com/  samt

"Windows and Big Hard Drives"  http://www.chrisshort.net/archives/2005/01/windows-and-big-hard-drives.php
Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 14:32 #5
hmm jeg har et asus a7n8x-x bundkort men jeg har ikke kunne tfinde nogen information om hvorvidt det understøtter 48-bit LBA men da det er forholdsvist nyt tvivler jeg da på det ikke gør.
Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 14:34 #6
var lige inde på Maxtors egen side hvor der var en såkaldt big drive enabler, men den nægter at virke på mit system selvom dne burde være kompatibel med xp porfessional.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2005 - 14:34 #7
Såfremt du på den ny 300GB disk har instaleret XP fra bunden kan du først udnytte pladsen over 137GB, efter SP1 eller 2 er installeret.

Når det er gjort kan du gå i Diskhåndtering og herfra oprette en yderligere en partition (eller flere) på den ikke allokerede plads. Højreklik og vælg Opret partition (tror det hedder sådan). Du får herved oprettet yderligere drev på din store disk.

Jeg har kun læst/hørt om en metode til at lægge det "hele" sammen til een stor disk uden datatab - nemlig ved brug af Partition Magic eller lignende 3. parts værktøj.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2005 - 14:37 #8
Mange tager fejl af Maxtors "Big Drive Enabler" som et trylleværktøj.
Værktøjet stammer fra før SP's til Windows bliv frigivet, og det eneste som programmet gør, er at tilføje 48-bit funktionalitet i reg.databasen - det ordner SP1 og 2.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2005 - 14:45 #9
Dit bundkort er nyt nok til at det understøtter 48-bit LBA - både BIOS og FDISK kan jo også se alle 300GB.

Du mangler altså blot at oprette yderligere partition/er som ligger ud over diskens 137GB - der som nævnt først kan udnyttes når XP plus SP1 eller 2 er installeret.

Mener du nu har info nok til at jeg tør lægge et svar. Good luck.  :)
Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 15:53 #10
jeg kan kun oprette en enkelt partition, når jeg har oprettet 128gb partitionen siger windows al harddiskplads er brugt til den partition.
Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 15:54 #11
jeg har ikke installeret xp på min 300gb, har de tliggende på en 60gb hvor service pack 1 og 2 var installeret i forvejen, det er en anelse mystisk, måske er en formatering eneste udvej?
Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 16:58 #12
ahh hentede et program fra maxtors hjemmeside som hed maxblast det løste problemet, men takker alle for de gode råd.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2005 - 18:34 #13
Hmm...  har været forhindret i at følge dit videre forløb over eftermiddagen, men tillykke med at du nu har hele disken til rådighed. Har du ompartitioneret og formateret, eller oprettet yderligere partition/-oner?

Maxblast er et rigtig godt (hjælpe)program. Har dog lidt svært ved at se, eller forstå, hvad der gjorde, at du ikke kom videre uden brug af det? Men Maxblast er et fint lille program.
Avatar billede onkel_dunkel Nybegynder
12. april 2005 - 21:29 #14
ja jeg aner heller ikke helt hvad der skete men det virkede i hvert fald :) jeg fjernede først harddisken under enhedshåndtering, genstartede og fulgte derefter anvisningene i maxblast og så virkede det.