Avatar billede martingreen Nybegynder
12. april 2005 - 11:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med XP installation

Hej eksperter.

Jeg har haft en bærbar gennem længere tid uden problemer. I dag da jeg skulle tænde den startede den op med en linie volapyk, ligner skriften wingdings. Dvs. den begynder ikke at starte windows op.

Jeg tænbkte at der måske kunne være en fejl i min windows installation, og jeg ville så bruge min xp cd og KUN installere windows mappen på ny, da jeg har data på resten af pc'en som jeg ikke vil miste.

Da jeg så prøver at reparere eller installere windows på ny fortæller den mig at installationsprogrammet ikke fandt nogen harddiske på min computer. Kontroller at alle harddiske er tændt og korrekt tilsuttet osv. Det eneste jeg kan gøre er at afslutte :(

En hjælpende hånd vil være dejligt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. april 2005 - 11:13 #1
Det lyder ikke helt godt, da det tyder på en større fejl på harddisken.

Prøv at gå i bios og se om din harddisk genkendes herinde med den korrekte størrelse.
Gør den det, så find en windows 98 boot diskette. Boot op på den og skriv denne kommando og tryk enter:
fdisk /mbr
fjern disketten og se om den nu kan boote, eller om en installation af xp kan se harddisken.
Avatar billede martingreen Nybegynder
12. april 2005 - 11:17 #2
Fra bios.

Internal Har Disk: 0MB
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. april 2005 - 11:33 #3
Det er desværre en død harddisk, og det er højst usandsynligt at du kan redde dine data da bios rapporterer størrelsen forkert :(
Avatar billede martingreen Nybegynder
12. april 2005 - 11:37 #4
Det lyder ikke godt.. Hvade lige formateret min stationære og brugt min bærbare som storage i mellemtiden, og jeg fik det ikke kopieret tilbage :(

Fandt noget her: http://forums.pimprig.com/archive/topic/30233.html

quote:

restart your computer......boot to your XP disk and make sure you have your RAID driver disk in the floppy. boot to the XP cd and when you see the "press F6 to install thrid party SCSI or RAID driver" press F6 a couple times.....it will then ask you for the driver that correxponds to what you have... it should then give you your harddrives back. then you should be able to repair install or use recovery console to fix your problems......
/quote

Kan det bruges eller prøves?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2005 - 11:42 #5
Jeg vil da gi´"tonnybrandt" ret i hans diagnose, men hvis du har floppydrev i din computer ville jeg nu forsøge følgende. Download "hal91" http://jspiro.tripod.com/linux/hal91.htm du skal naturligvis vælge Windowsudgaven
Download "Rawwritewin" http://pigtail.net/nicholas/linux/debian.html
Opret en diskette med hal91 -> boot på denne diskette -> skriv fdisk /dev/hda  -> klik enter, hvis du ikke får fejlmelding kan data reddes med en Live Linux-cd
Avatar billede martingreen Nybegynder
12. april 2005 - 11:52 #6
Okay, det vil jeg forsøge.

hal91 indeholder 3 filer hal91.img, diskio.dll og rawwritewin.exe.

Men hal91.img kan da ikke være på en diskette, eller tager jeg fejl.
Avatar billede martingreen Nybegynder
12. april 2005 - 12:01 #7
Fandt ud af det, læste ikke godt nok første gang. Jeg bootetede op på disketten og den skrev fdisk /dev/hda

"Unable to open /dev/hda"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. april 2005 - 12:05 #8
Hvis du har adgang til en anden bærbar computer, så prøv evt at smide harddisken over i denne, og se om der er bedre held med at få harddisken detekteret. Det kunne jo i princippet godt være controlleren eller bios, selvom det er højst usandsynligt.

Mht Tricket med F6, så er det ikke aktuelt her, da det er en bærbar uden specielle controllere. F6 og driverdisketten bruges kun til sata, raid og specielle controllere, men er ikke nødvendige hvis man skal installere på ide diske.
Avatar billede martingreen Nybegynder
12. april 2005 - 12:08 #9
@tonnybrandt, det kræver at jeg skiller pc'en ad, og så vil forsikringen vel ryge. Eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2005 - 12:17 #10
Hvis hal91 skriver "Unable to open /dev/hda" så vil jeg anse diagnosen 12/04-2005 11:33:07 for at være 100% korrekt
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. april 2005 - 12:19 #11
Normalt kan man skifte harddisk uden at skille ret meget ad. På en dell er der en klap i siden med en enkelt skrue, som man skruer løs, skupper klappen ned og kan så trække harddisken ud. På en medion, kan harddisken umiddelbart trækkes ud efter at have fjernet batteriet.

Men som sagt er det højst usandsynligt at det vil blive bedre, og hvis du indleverer maskinen til rep på garantien, vil du jo får harddisken tilbage uberørt hvis det viser sig at det var controller eller bios-fejl, så det var måske en ide blot at smide den til reparation.
Avatar billede martingreen Nybegynder
12. april 2005 - 12:26 #12
Jeg smider den så til reparation se´lvom den skal sendes over og at det tager sin tid. Ret dårligr timet btw, er ved at skrive eksamensopgave på den samt har intet backup fra den stationære og ej hellere fra de sidste tre års skolegang.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. april 2005 - 20:01 #13
Takker for point :)