Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
11. april 2005 - 23:34 Der er 17 kommentarer

Firmapc'er til hjemmenetværk.

Hvordan kan jeg ændre på mit hjemmenetværk så jeg kan bruge min firma pc'er (bærbar) med fast TCP/IP adresse på hjemmenetværket, og vil det få betydning for internettilslutningen. Jeg bruger en bredbåndsrouter m/kabel og kører via kabelTV.
Avatar billede leif Seniormester
11. april 2005 - 23:41 #1
Er ikke helt med ? Har du fast IP på arbejdet eller er det der hjemme du vil have fast IP på maskinen ?
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
12. april 2005 - 08:16 #2
Jeg har fast IP på min bærbar og de to stationære derhjemme er sat op til Hent automatisk en IP-adresse. Dette ønsker jeg at ændre, så jeg har samme IP adresse som på arbejdet.
Avatar billede leif Seniormester
12. april 2005 - 10:34 #3
Du burde kunne gøre det at du aflæser hvilken Gateway IP adresse din bærbar har, skriver den ned, derefter aflæser du hvilken Gateway en af dine staionære har.

Når du har gjort det, åbner du en Internet Explorer på din stationære og går Gateway IP adressen, der inde skal du ændre flere ting. Du skal ændre selve routerens IP adresse og DHCP serveren. IP .adressen du skal ændre til skal være det som du fandt på din bærbare computer, fx. 10.0.0.1 samt du skal så ændre at DHCP serveren deler IP adresser ud fra fx. 10.0.0.100 (Alt afhængig af hvilken IP adressen din bærbare har, hvis den har 10.0.0.100 skulle DHCP nok hellere dele ud fra 10.0.0.3)

Du finder IPadresserne ved hjælp af "IPconfig /all" i en kommandoprompt. Hvordan du ændrer i din router er forskelligt fra Router til Router !
Avatar billede daki Juniormester
12. april 2005 - 11:55 #4
Prøv at se på det svar kenp givermig i nedenstående spm.
http://www.eksperten.dk/spm/333230

Det fungere ganske godt for mig.
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
12. april 2005 - 22:10 #5
Hej Leif!
Jeg er slavisk gået frem efter det du har beskrevet og fundet de forskellige IP-adresser. Men forinden jeg ændre på Routerns IP adresse, skal jeg så ændre de stationæres adresser, som jo ikke er de samme som på den bærbare, så de bliver de samme, bortset fra den sidste blok, som jeg mener skal være fortløbende, eller kan jeg blot lade de stationære være som de er?
Til Daki!
Den link du gav mig er lidt langhåret, så jeg holder mig til Leif, men tak for din hjælp aligevel.
Avatar billede leif Seniormester
12. april 2005 - 22:15 #6
Hvis du selv har defineret IP adresserne på de stationær skal de ændres, men ellers får de IP adresse fra DHCP serveren i Routeren ! Som hvis du husker at ændre den også vil dele IP adresser ud i det nye IP range !
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
12. april 2005 - 23:58 #7
Hej Leif!
Når jeg har åbnet explorer på den stationære og kaldt routerens http-adresse melder den tilbage at der ikke kan oprettes forbindelse, hvad skyldes det?
Har sat Internetindstillinger til Ring aldrig til en forbindelse, hvilket kabelnetudbyderen har sagt at jeg skal gøre.
Avatar billede leif Seniormester
13. april 2005 - 07:36 #8
:-) Du behøver ikke ligge et Svar hvergang ! Svar bruges normalt kun når der skal deles point ud og ikke fordi du svarer på det spørgsmål jeg kommer med !

Hvordan du kommer ind i din routers interface skulle jeg måske have skrevet at det er forskelligt afhængig af hvilken Router du har ! Men dette står i Manualen til Routeren.

Vi er enige om at du gør det på en af de stationære hvor du ikke har ændret noget endnu ?
Avatar billede leif Seniormester
19. april 2005 - 21:45 #9
Er vi kommet videre ?
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
19. april 2005 - 22:26 #10
Hej Leif!
Nej ikke endnu, idet det har vist sig at være problemer med min internetudbyder og jeg kan ikke komme igennem til hot-line for at få det rettet, så snart jeg har fået det rettet melder jeg mig igen.
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
05. juni 2005 - 20:54 #11
Hej Leif!
Ja så er jeg tilbage igen og det hele virker med undtagelse af at jeg ikke kan få routeren til at arbejde med min bærbars IP adresse og DNS adresse. I øjeblikket arbejder jeg på hjemmenetværket med at jeg ændre min bærbar til at den skal hente en automatisk adresse. Når jeg så er færdig taster jeg min arbejdsplads's IP +DNS adresse ind igen, og det er jo træls i længden. Jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg gør forkert. jeg har fulgt det du siger til punkt og ....
Avatar billede leif Seniormester
06. juni 2005 - 11:56 #12
Hvad IP adresse har du på arbejdet ?

Hvad IP adresse får du når du sætter den til DHCP ?

Skal bruge både IP adresse og Gateway IP.
Avatar billede daki Juniormester
23. juni 2005 - 08:31 #13
Til Daki!
Den link du gav mig er lidt langhåret, så jeg holder mig til Leif, men tak for din hjælp aligevel. ???

Det eneste du skal gøre er følgende.
fra http://www.eksperten.dk/spm/333230

"Jeg bruger en lille smart util som ligger i win2000 der hedder netsh.
prøv følgende:
gem dine nuværende indstillinger
ved at gå i en dosprompt og skriv følgende...

netsh -c interface dump >tcpip-dhcp.txt

ændre nu tcp/ip opsættet til det statikiske..
og skriv.

netsh -c interface dump >tcpip-static.txt

for at loade et sæt netværksindstilling skriv

netsh -f tcpip-dhcp.txt

Bagefter kan du så lave 2 bat filer så du bare skal klikke på dem for at skifte netværksopsætning uden at skulle genstarte m.m."
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
23. juni 2005 - 08:42 #14
Hej Leif! og undskyld at jeg først svarer nu på mit spørgsmål af 5/6 men jeg fik først dit svar her til morgen. Men lad os sige at jeg har IP 10.0.0.1 og U-maske 255.255.255.0 og 10.0.0.2 i Gateway
Hvad mener du med hvilken IP jeg får når jeg sætter den til DHCP?
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
23. juni 2005 - 08:44 #15
Til Daki!
Kan man også gøre det du skiver i XP-prof.?
Avatar billede daki Juniormester
23. juni 2005 - 14:46 #16
Ja, jeg bruger det selv på min bærbar m/xp-prof.
Avatar billede daki Juniormester
08. april 2006 - 14:38 #17
lukke tid ??