Avatar billede michael-msi Nybegynder
11. april 2005 - 23:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Harddisk seagate Medalist på win98 pc

Jeg har en pc købt i 98, som kører helt fint , harddisken er en Seagate Medalist 3.2GB Ultra ATA33 , jeg har købt en ny 40GB og forsøgt at inst. den,  men den vil overhovedet ikke tage imod inst af hverken win98 eller XP,(XP var for at prøve om den tog den), bundkortet er et Aopen AX59 pro , og bundkortet understøtter DMA ultra33 , så den burde kunne tage imod en større HDD? (dog at den selvfølgelig ikke kan sende mere end de understøttede 33MBps)

Har i et godt svar på det?
Avatar billede halifax Nybegynder
11. april 2005 - 23:56 #1
Der findes denne side for AX59 Pro, men der står ingen dato - ved ikke hvor ajour oversigten er
"IDE HDD/CD-ROM compatibility test"
http://swe.aopen.com.tw/testreport/mb/ListTestItem.asp?nothing=nothing&TestFunction=43&Model=13

Har du taget Seagate ud og kun isat ny 40GB disk? Eler er den sat i som slave (og jumpet rigtigt)?
Ny 40GB har måske et EIDE 66/100/133 interface hvor der skal benyttes 80-pins fladkabel, mod 40-pins kabel til gl. disk. Har du det?
Endelig kan BIOS være outdated til at se disk af den størrelse, måske?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2005 - 00:04 #2
Info om AX59 Pro siger:
"Max Disk : : 137GB [28 bits ATA Spec.]" så det kan ikke være et størrelses problem i GB
http://www.aopen.nl/Products/mb/AX59Pro.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2005 - 00:11 #3
Hvilken BIOS version kører du med? Ver. R2.33 af 7-8-2002 taler om "Fixes system hang-up with IDE HDD size over 65GB."

Nyeste BIOS update er ver. R2.36 af 26-8-2002. BIOS download her
http://download.aopen.com.tw/Default.aspx?nothing=nothing&sDropDownCategory=BIOS&sDropDownModel=AX59%20Pro&Language=English&WebSite=NL
Avatar billede ppr Nybegynder
12. april 2005 - 00:20 #4
Kan du se den i BIOS?
Avatar billede michael-msi Nybegynder
12. april 2005 - 08:21 #5
halifax : den sidder alene/master, den hdd jeg har sat i er en alm. 40pins hdd. 2år gl. fra en anden af mine pc´er

jeg opdaterer bios , "koen" ligger sikkert begravet der, jeg vender tilbage med melding om opdat. etc..
Avatar billede michael-msi Nybegynder
12. april 2005 - 18:18 #6
PUUHA , jeg har brugt 3t på at opdatere den idag, Zip fil og flasch program, første gang jeg prøver det og pc´en virker(endnu) , bortset fra at den ikke kunne genkende CD-rom drevet bagefter(satte en anden i og dén kunne den genkende) og satte så den gamle i igen, og nu kunne den genkende den.

Den gamle bios var fra 1/10/98 R1.10 , så det var en gammel sag, jeg har ikke haft tid til at sætte den "nye" HDD i endnu(kommer en af dagene), men det jeg har bemærket nu er at PC´en er blevet meget hurtig igen, så noget må det betyde for effektiviteten på pc´en med ny BIOS,

Vender tilbage med svar på resten, tak for hintet(burde jo nok ha "opdaget" selv)
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 15:14 #7
Satte en 6,8GB i pc´en nu kør den.