Avatar billede scardk Nybegynder
10. april 2005 - 22:00 Der er 2 kommentarer

installere winXP fra SATA CDROM

Hvorfor pokker kan jeg ikke installere windows xp med min nye SATA dvd-brænder?

Jeg har skiftet mit IDE drev ud med et SATA, og nu skal jeg geninstallere windows, men det kan jeg ikke lige gennemskue hvordan man gør, for maskinen vil slet ikke boote fra SATA drevet.

Mit bundkort er et Abit IC7-G.

Er det noget der skal sættes i BIOS ?
Avatar billede scardk Nybegynder
10. april 2005 - 22:43 #1
Jeg er lidt på herrens mark...Skiftede min gamle ATA CD-brænder ud med et SATA dvd-brænder drev, og det har kørt upåklageligt, uden problemer.

Men nu skal jeg til at installere Windows XP forfra, og her støder jeg på et problem...

Det er som om at BIOS ikke kan finde SATA drevet, eller ihvertfald ikke definerer det som et CDROM-drev...

Bundkort: Abit IC7-G (Bios 2.8 - nyeste)
DVD-Brænder: Plextor PX712SA (firmware 1.06 - nyeste)

Jeg kører RAID med 2x WDC Raptor diske på Onboard SATA controlleren, (port 1 og port 2)
DVD-brænderen sidder på onchip controlleren (Port 3) Denne er også enabled i BIOS.

Jeg sætter første boot-device i BIOS til CDROM, men alligevel kan der ikke installeres fra drevet... Jeg ender med en sort skærm, hvor der står at jeg skal indsætte systemdisk og trykke enter.

Nogen der har installeret windows fra et optisk SATA drev, eller har gode ideer??

Mvh. Martin
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
11. april 2005 - 15:53 #2
Tror denne artikel kan hjælpe?

http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm