Avatar billede corona10 Nybegynder
10. april 2005 - 21:03 Der er 8 kommentarer

iterator trouble

Hej, jeg har f'lgende der returnerer en iterator over Edge*

EdgeList::const_iterator Graph::incidentEdges(Vertex* v) {
  EdgeList::const_iterator edg = v->getIncoming()->begin();
  EdgeList::const_iterator edg2 = v->getOutgoing()->begin();
  EdgeList* result = new EdgeList();
  while(v->getIncoming()->begin() != v->getIncoming()->end()) {
    result->push_back(*edg);
    ++edg;
  }
  while(v->getOutgoing()->begin() != v->getOutgoing()->end() ) {
    result->push_back(*edg2);
    ++edg2;
  }
  EdgeList::const_iterator incident = result->begin();
  return incident;
}

N[r jeg s[ vil bruge denne iterator som i f'lgende:
Graph* g = new Graph("G");
Vertex* v = g->insertVertex("v");

EdgeList::const_iterator iter3 = g->incidentEdges(v);
  while(*iter3) {
    std::cout << "incident edge " << (*iter3)->getName() << std::endl;
    ++iter3;
  }
giver den segmentation fault. Jeg regner med at det er fordi iteratoren kan v;re tom, men hvordan tester jeg for dette?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
10. april 2005 - 23:40 #1
En iterator kan ikke være tom.
Normalt bruger tester man på om iteratoren er det samme som kontainerens end() (eller begin() hvis det er en reverse iterator).

Jeg forstår ikke denne:
while(v->getOutgoing()->begin() != v->getOutgoing()->end() )

Så vidt jeg kan se vil den forstætte uendeligt.
Avatar billede corona10 Nybegynder
11. april 2005 - 00:29 #2
ok fair nok
hvis vi så i stedet siger

while(*edg) { ... }

så får jeg stadig fejlen når jeg bruger iter3
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. april 2005 - 00:50 #3
Hvis result i Graph::incidentEdges() er tom, returneres result->begin(), denne vil så være det samme som result->end(), der ikke er en gyldig værdi.

Du er nødt til at lave en metode så brugeren af Graph::incidentEdges kan se om det den får er valid.

Du kunne lade Graph::incidentEdges returnere en pointer, der så kan være NULL
Avatar billede corona10 Nybegynder
11. april 2005 - 01:19 #4
yes, der er bare det ved det at brugeren af Graph::incidentEdges forventer en iterator over Edge*
jeg ved ikke om du har et forslag til hvordan jeg kan lave min løkke om, dvs de sidste 4 linier kode???
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. april 2005 - 01:27 #5
Du kunne give adgang til end():
  EdgeList::const_iterator iter3 = g->incidentEdges(v);
  while(iter3 != something->end())
  {
    std::cout << "incident edge " << (*iter3)->getName() << std::endl;
    ++iter3;
  }
Det er ikke kønt.

Hvis du er sikker på at der altid er mindst 1 element i listen (dvs den iterator der returneres fra g->incidentEdges(v) er valid, ie != something->end()) Kunne du sætte et mærke i det sidste element, det er heller ikke kønt.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. april 2005 - 01:54 #6
I Graph::incidentEdges laver du en EdgeList (EdgeList* result = new EdgeList(); ) denne bliver ikke nedlagt igen (delete), det medfører et memory leak.
Du kunne lade funktionen returnere denne.
Avatar billede corona10 Nybegynder
17. april 2005 - 01:21 #7
ok, den kan s[ ikke lide n[r jeg laver ++iter p[ en iterator der ikke indeholder noget, alts[ hvis der ikke er nogen incidente kanter... hvordan tester jeg for dette?

ellers er der point for indsatsen hvis du laver et svar
Avatar billede bertelbrander Praktikant
17. april 2005 - 23:51 #8
En iterator alene kan ikke vide at den er kommet til enden, eller om den ikke "peger" på noget.

Man er nød til at have adgang til containerens end().