Avatar billede humlebi Nybegynder
09. april 2005 - 18:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor har en AMD Athlon 64 3200+ kun 2200 MHz

For et halvt år siden købte vi en computer fra SHG med CPU'en AMD Athlon 64 3200+. Skulle den så ikke køre med 3200MHz? Når vi tester den med programmet Everest, står der under CPU Type:
AMD Athlon 64, 2200 MHz (11x200) 3200+

Er vi blevet snydt?

Havde det været bedre at købe en Pentium 4 (3,2 GHz)??

Hilsen
Susanne
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. april 2005 - 19:06 #1
det er AMD, hastigheden indikere hvad det svarer til i en Intel.!
prøv at se her >> http://www32.tok2.com/home/moriba/file/amdcpu.html
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. april 2005 - 19:08 #2
og > Havde det været bedre at købe en Pentium 4 (3,2 GHz)??
det er smags sag, gamers foretrækker amd, der er flere ting, som pris kontra ydeevne.
Det har altid været en stor diskusion, hvad som er bedst..O)
Avatar billede casemodding Nybegynder
09. april 2005 - 19:42 #3
nej amd 64 er den bedste CPU på markedet lige i øjeblikket bortset fra en amd fx - 55...
grunden til at amd kun kører på 2,2 er at den ikke behøver mere da det er en 64 bit CPU..... AMD er helt klart det bedste valg af CPU efter min mening....

en AMD athlon 64 3800+ til socket 939 koster ca. 2700 kr og den performer bedre en intels hurtigste CPU'er intel pentium 4 extreme edition 3,4 ghz til ca. 7000 kr...
Avatar billede casemodding Nybegynder
09. april 2005 - 19:44 #4
HOLD DIG FRA PENTIUM 4 ville mine ord være.... se evt lige den her test:
den viser lidt hvad amd er i stand til i de forskellige spil....

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/11/16/7909031

husk at læse teksten nede under billederne....
det første diagram kan snyde lidt men det er effektforbruget i watt (mindst er bedst)
Avatar billede humlebi Nybegynder
09. april 2005 - 19:51 #5
Nå, det er sådan, det hænger sammen. Tak for forklaringerne - så er vi alligevel glade for vores valg!
Vil I ikke smide nogle svar, så jeg kan fordele pointene mellem jer?
Hilsen Susanne
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. april 2005 - 19:57 #6
okay..
Avatar billede terminator Nybegynder
09. april 2005 - 20:01 #7
ja...det er synd at mange forbrugere ikke er klar over hvorfor AMD's Processorer reelt ligger et godt stykke under INTEL'S Processorer i Mhz. INTEL skoder virkeligt for vildt på nogle områder... bla varmeudvikling og ydelse kontra Mhz.
Hemmeligheden er jo bare at AMD's Processorer yder bedre pr. taktfrekvens end INTEL. Men for at gøre det nemmere for vi "dødelige", så skulle AMD jo bare droppe at skrive de "rigtige" Mhz og så bare nøjes med at skrive de høje Mhz.....så var der ingen der blev i tvivl.
Avatar billede casemodding Nybegynder
09. april 2005 - 20:06 #8
det er iorden humlebi.....
behøver ikke point jeg er bare glad for at jeg har overbevist endnu et menneske om at AMD er det bedste mærke :D
Avatar billede che0ps Nybegynder
09. april 2005 - 21:06 #9
casemodding-> AMD FX55 er også en 64'er :)
Avatar billede huset Praktikant
10. april 2005 - 08:54 #10
De 64 bit gør at den arbejde hurtige på clock cyclus end P4.

En forøgelse af kapaciteten fra 32-bit til 64-bit er ikke en fordobling af regnekraften, men en gigantisk udvidelse af mulighederne.

Hvert kredsløb i computeren kan have 2 tilstande (tændt eller slukket), og det er derfor forskellen på 2 i 32'vte potens overfor 2 opløftet i potens 64, der er tale om.

Udregnet i almindelige tal er det 4.294.967.296 kredsløb overfor 18.446.744.073.709.600.000 kredsløb! En astronomisk forøgelse. Og hvad betyder det konkret?

Ja, det betyder f.eks. at en 32 bit computer har en begrænsning på 4 gigabyte RAM. Et loft mange database computere rammer allerede i dag. Mens en 64-bit computer har et loft der skal tælles i petabytes - ikke gigabyte eller terrabytes! Helt præcist 18 petabytes RAM!

P4 bruger den såkaldte hypertrwading, hvor AMD nu bruger hypertransport.

Hypertreading
Det vil sige at flere komplekse beregninger kan udføres på samme tid, eksempelvis kan man beregne billeder eller 3D grafik, surfe på internettet og køre virus scanninger samtidig. I praksis vil man også opleve at pc'en aldrig eller meget sjældent "hænger", som følge af at et program har meget travlt, f.eks. hvis den skal hente en stor fil over en langsom linie, eller harddisken scannes ved virustjek.

Hyperthreading teknologien understøttes bl.a. af Windows XP.

Hyperthreading teknologien giver ca. 30% mere ydelse pr. megahertz. Det betyder f. eks en 3 GHz computer er op til 40% hurtigere end en computer med 2.8 GHz Intel Pentium 4 processor. Populært sagt, kan man sige at den yder det samme som en 4 GHz computer med en almindelig Pentium 4 processor.

Hypertransport
Dette har ikke noget at gøre med Intels HyperThreading… Tværtimod. Med HyperTransport er det lykkedes AMD at fjerne en flaskehals i system arkitekturen; FSB kommunikationen mellem CPU’en og Nordbroen.

I stedet for at bruge den traditionelle FSB til at snakke med Nordbroen på, så bruger AMD nu deres HyperTransport port. Modsat tidligere, så kan kommunikationen nu køre begge veje samtidigt. Altså, man kan både sende/modtage data samtidigt.