Avatar billede brunkagen Nybegynder
09. april 2005 - 13:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Adgang til lokal database

Hej eksperter! Jeg står med en lokal database, som jeg ønsker at præsentere noget data fra. I stedet for at kode et program, som foretager sql forespøgsler og præsenterer data'en, ville det være nemmere at benytte en browser til at tilgå og præsentere data'en. Jeg ved at javascript på serversiden kan tilgå databaser, men der er ikke en server indblandet i dette tilfælde. Mit spørgsmål er så, om man vha. javascript i en lokal html-fil kan tilgå en lokal database (fx. gennem odbc). Og i givet fald hvordan.
Avatar billede brunkagen Nybegynder
09. april 2005 - 13:17 #1
Det fremgår ikke klart, men OS'et på maskinen, som skal trække skidtet er windows 2k eller xp...
Avatar billede mikkelk Nybegynder
09. april 2005 - 13:19 #2
Mig bekendt skal det desværre foregå serversiden gennem f.eks. ASP, PHP eller lignende.
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2005 - 18:35 #3
<ole>

Det er nu ikke JavaScript, men JScript, der kan den slags - og som kan bruges under ASP  :)
I princippet er der ikke forskel på at tilgå en DB på din PC og på serveren - men når det skal køres via en browser, vil du komme ud for en ActiveX-advarsel. Kan du leve med den, kan du bare bruge samme fremgangsmåde, som du ville bruge med JS under ASP.

/mvh
</bole>
Avatar billede brunkagen Nybegynder
10. april 2005 - 17:01 #4
Jeg kan sagtens leve med advarslen. Kan du give et eksempel på noget jscript, som tilgår en db?
Avatar billede olebole Juniormester
10. april 2005 - 17:20 #5
Du kan jo lige lave en søgning i ASP-kategorien:
    http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Script/ASP/?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&status_3=on&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&find=jscript+database&engine=exp

- så ligger der masser af eksempler på brug af JScript og databaser  :)
Avatar billede brunkagen Nybegynder
10. april 2005 - 20:41 #6
Jeg benytter følgende script til at løse problemet:

<script LANGUAGE="JScript">
function fun() {
    var objRS = new ActiveXObject("ADODB.Recordset");

    objRS = AccessDB();

    objRS.movefirst();

    while (!objRS.eof) {
    document.write("<tr><td>");
    document.write(objRS.fields("A").value);
    document.write("</td><td>");
    document.write(objRS.fields("B").value);
    document.write("</td></tr>");
    objRS.movenext();
    }

    document.write("</table>");
}

function AccessDB() {
    var strdata;

    var connection = new ActiveXObject("ADODB.Connection");
    var sql = "SELECT A, B FROM Table";

    connection.open("database","","");

    var rs =  new ActiveXObject("ADODB.Recordset");

    rs.open(sql, connection, 2, 3);

    return( rs );
}

</script>
Avatar billede olebole Juniormester
10. april 2005 - 21:54 #7
Dårlig fremgangsmåde i de fleste sprog - ikke mindst i JScript/JavaScript. Men bevares ... hvis du er tilfreds  :)