Avatar billede duuki Nybegynder
08. april 2005 - 23:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvordan åbne Bios

Jeg skal installerer en harddisk i en Compaq Deskpro2000 5200MMX, men har ingen manual eller dianosticdskette for compaq.
Hvordan åbner jeg BIOS, så jeg kan komme ind og konfigurerer harddisken og sætte CD-drevet som første boot.
Harddisken er monteret og når jeg forsøger at installerer Windows 2000 ved hjælp af Bootdisketterne, så finder den også hardisken og den partion, hvor jeg installerer programmet. Alt går fint indtil maskinen skal restarte for at færdiggøre installationen, så vil maskinen boote fra diskettedrevet i stedet for harddisken?
Avatar billede kalp Novice
08. april 2005 - 23:45 #1
Genstart din pc... tryk F1 eller Delete?
Avatar billede keysersoze Guru
08. april 2005 - 23:46 #2
det er forskelligt fra bundkort til bundkort hvordan du kommer ind i BIOS - men det står et eller andet sted når du starter computeren på. Det bliver dog ikke kaldt "BIOS" men nok nærmere setup, menu eller noget deromkring - mange gange er det knapper som Esc, Delete eller en af F-knapperne (somregel vistnok F2)
Avatar billede ikersen Nybegynder
08. april 2005 - 23:46 #3
Tryk på start og vælg Kør!

Skriv "champignoner er kræs og vand er lifligt" og Tryk Ok.

Så skulle reimer bo gerne komme frem og spørge dig om du vil åbne bios! Vælg JA og så vil bios åbne sig for øjnene af dig!!!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. april 2005 - 23:50 #4
flot ikersen...

hvis det ikke lykkedes så se her > http://www.cyberwalker.net/faqs/reinstall-reformat-winxp/enter-BIOS.html
Avatar billede kalp Novice
08. april 2005 - 23:54 #5
vil for en gangs skyld gå i seng;o) så ligger et svar hvis det kunne bruges til noget:)
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2005 - 23:54 #6
Du finder info (drivers, setup osv) om Deskpro 2000 5200MMX her
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/ProdSearch.jsp?locale=en_US&taskId=115

Den er sikkert af den type som har Setup Utility programmerne på en særlig "Compaq partition", og da det er en ny harddisk mangler du disse ting - herunder at sætte boot rækkefølge.
Søg det via ovennævnte link
Avatar billede halifax Nybegynder
09. april 2005 - 00:01 #7
Et mere dkirekte link for download til 5200MMX og Windows 2000
http://h18007.www1.hp.com/support/files/Deskpro/us/locate/20_69.html

- herunder BIOS eller de såkaldte ROMPaq's
Avatar billede duuki Nybegynder
09. april 2005 - 00:04 #8
"kalp" Hvis jeg trykker på "Delete" sker der intet. Ved tryk på F1 Booter den fra diskketen.

"keysersoze" Kald det Setup, Bios eller hvad du vil, men ingen af de nævnte taster giver det ønskede resultat. Jeg er ude over kuvøse stadiet og har haft fat i mange computere, men denne vil ikke som jeg vil.

"ikersen" Hvis det var så nemt, havde jeg jo ikke noget problem for så var der jo allerede installeret et styresystem. Ta´lige og vær lidt seriøs.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. april 2005 - 00:09 #9
På mange Compaq bruges F10 for at komme til Setup Utility - BOS setup.
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2005 - 00:13 #10
halifax >> han skrev at han er ud over kuvøsestadiet så selvfølgelig hjælper F10 heller ikke - hvilket iøvrigt også indgik i min kommentar.

duuki >> hvis du virkelig er ud over kuvøsestadiet kan du jo bare finde navnet på bundkortet og lede efter manualen på google medmindre du selvfølgelig har manualen. Det nytter ikke at virke hoverende over for en kommentar - hvorfra skulle jeg vide på hvilket niveau du arbejder på.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. april 2005 - 00:23 #11
duuki - På en ny harddisk skal du først have installeret ROMPaq på harddisken, som så tilgås med F10.

keysersoze - Hvorfor svare vrissent tilbage. Ingen grund til det. Kender du ikke nok til gamle Compaq til at vide, at de har en særlig partition, hvor setup programmet ligger, som jeg skrev i mit 1. og 2. indlæg? Svarer til BIOS i normale PC'er - Compaq er ikke helt normal.  :=)
Avatar billede duuki Nybegynder
09. april 2005 - 01:17 #12
"halifax" I første omgang tak for dit forslag med ROMpaq installation, selv om det betyder, at jeg må lægge hardisken over som slave i en anden maskine og prøve om det kan gå at installerer ad den vej.
Nu vil jeg lige sove på det.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. april 2005 - 05:10 #13
citat fra mit link..> Compaq: (F10) (do this when the cursor is in the upper right corner of the screen blinking)
Avatar billede duuki Nybegynder
09. april 2005 - 11:44 #14
"bartfreak" Yes, det har jeg også læst mig til i diverse manualer, men sagen er, når jeg starter maskine kommer der et totalbillede på skærmen, hvor der tværs over står COMPAQ. Hvis jeg holder Esc nede mens jeg starter op kommer billedet ikke i stedet kommer der nede i venstre hjørne et lille blå skilt, hvor der står Boot F1, når jeg trykker F1 vil den Boote fra disketten, som beskrevet i mit spørgsmål. Courseren er på intet tidspunkt i øverste højre hjørne af skærmen.
10. april 2005 - 13:49 #15
Halifax har nogenlunde fat i det.
Compaq brugte ganske rigtigt en service partition (I forrige årtusinde), hvor setup programmet bla. lå. Den booter man på ved at trykke F10. Hvis du ikke har installeret Service partitionen, så kan du downloade en diskette fra det andet link halifax lagde til dig. Du skal bruge: Computer Setup/VP and PC Diagnostics.
Download softpaq'en, og dobbeltklik på den, og følg instruktionerne på skærmen.
10. april 2005 - 14:01 #16
Jeg tror dog ikke det vil løse dit problem. Du skriver: "sætte CD-drevet som første boot". Jeg har undret mig meget over at så mange vil sætte CD-Drevene som 1st boot dev. Med mindre der er noget jeg ikke ved (Og der er meget), om det 21vende århundredes bambus maskiner. Så er det noget overflødigt knold at gøre.
I min verden betyder Boot order, i hvilken rækkefølge maskinen skal lede efter en bootable disk, og den vil boote fra den første, den finder med noget at boote på.
Default boot order i min verden er:
1. Floppy
2. CD
3. Hard disk
4. USB
5. Netkort (PXE)
Spørgsmålet er om en DP2000 understøtter bootable CD ??.
og så skal du måske passe på, ikke at smiden en alt for moderne hard disk i den gamle maskine, bemærk at nyeste BIOS er fra December 98.
10. april 2005 - 14:03 #17
PS. når du nu er ved at sætte en ny Hard disk i.....
Compaq bruger ALTID cable select !!!!!!!
Avatar billede duuki Nybegynder
15. april 2005 - 00:56 #18
halifax, du har fortjent de 100 point, det var din oplysning om ROMpaq, der gav udslaget, den havde jeg ikke været opmærksom på og det er dårligt beskrevet på siden, hvor man også henter drivere.
Det var et fan.... arbejde, men det lykkedes. TAK - duuki
Avatar billede halifax Nybegynder
15. april 2005 - 03:12 #19
Jeps, det er et fan.. arbejde, samt dårligt beskrevet.
Har selv lært om det her på E.dk, skønt jeg har en gl. Compaq stående som også benytter sig af disse ROMPaq's.

Takker for de pæne ord og smider et svar.  :)