Avatar billede lasseriis Nybegynder
29. marts 2001 - 21:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

RH 7.0 og keyboard

Jeg ved der er blevet spurgt om det her mange gange før...men uden svar, så her gør jeg det igen:
Hvordan får jeg mit ganske almindelige tastatur til at virke i RH 7.0,  med backspace som backspace og ikke som del tast???
Jeg har været i X\'s conf.fil og sat type til pc102 og ligelidt hælper det.....HJÆLP MIG....
Avatar billede jalle Nybegynder
29. marts 2001 - 22:15 #1
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at kigge, men hvad har du stående i /etc/sysconfig/keyboard???
Avatar billede handmade Nybegynder
29. marts 2001 - 23:29 #2
Avatar billede peter_m Nybegynder
30. marts 2001 - 08:50 #3
I prompten skriv stty erase <backspace>
Avatar billede pissedoff Nybegynder
30. marts 2001 - 08:56 #4
Her er det rigtige svar har selv prøvet det og det virker =)

http://www.pinehead.com/articles.php?view=63
Avatar billede handmade Nybegynder
30. marts 2001 - 09:55 #5
Fra tilsvarende problem i Corel Linux:

XkbLayout  \"us\"

til

    XkbLayout  \"dk\"

Første linie skal du også slette - ellers vil systemet automatisk rette tilbage til amerikansk tastatur-layout efter genstart.

Hvis man manuelt retter i filen og ikke ønsker ændringerne slettet af buildxconfig, så skal den øverste linie fjernes. (buldxconfig kaldes af og til selv om man ikke er klar over det)

Ønsker man filen gendannet, så kan man omdøbe/fjerne filen og kalde \"buildxconfig\".

For at få backslash \"\\\" til at virke, så er et midlertidig fix at tilføje følgende til /usr/X11R6/config/kdm/Xmodmap

keycode 94 = less greater backslash

Check også at du i \"Corel Center\" -> \"Input Devices\" -> \"International Keyboard\" -> \"Advanced\" kører med \"X default codes\". Slet i øvrigt amerikansk tastatur-layout.

Har du brug for tilsvarende dansk tastatur i tekst-mode, så skal root-brugeren i en tekst-konsol (uden for X) kalde kbdconfig og vælge \"qwerty->i386->dk-latin1\".

Avatar billede handmade Nybegynder
30. marts 2001 - 09:58 #6

OOps, der manglede lidt text - her er den komplette løsning der også skulle dække problemet i RH:

Corel Linux 1.0 og 1.1US har fejl - den største fælles fejl er at dansk tastatur ikke umiddelbart er understøttet. Dette kan du dog rette næsten helt op på, ved at logge ind som root. Start et terminal vindue og skriv kedit /etc/X11/XF86Config. Find linie 30 (ca.) og ret linien

    XkbLayout  \"us\"

til

    XkbLayout  \"dk\"

Første linie skal du også slette - ellers vil systemet automatisk rette tilbage til amerikansk tastatur-layout efter genstart.

Hvis man manuelt retter i filen og ikke ønsker ændringerne slettet af buildxconfig, så skal den øverste linie fjernes. (buldxconfig kaldes af og til selv om man ikke er klar over det)

Ønsker man filen gendannet, så kan man omdøbe/fjerne filen og kalde \"buildxconfig\".

For at få backslash \"\\\" til at virke, så er et midlertidig fix at tilføje følgende til /usr/X11R6/config/kdm/Xmodmap

keycode 94 = less greater backslash

Check også at du i \"Corel Center\" -> \"Input Devices\" -> \"International Keyboard\" -> \"Advanced\" kører med \"X default codes\". Slet i øvrigt amerikansk tastatur-layout.

Har du brug for tilsvarende dansk tastatur i tekst-mode, så skal root-brugeren i en tekst-konsol (uden for X) kalde kbdconfig og vælge \"qwerty->i386->dk-latin1\".

Avatar billede lasseriis Nybegynder
30. marts 2001 - 15:20 #7
Jalle>> type=pc og table=dk.

handmade>>virker ikke!!
peter_m>>forkert syntax...
Avatar billede jalle Nybegynder
30. marts 2001 - 16:08 #8
Har du både problemer med tastaturet i kde/grome og i consollen???
Avatar billede lasseriis Nybegynder
30. marts 2001 - 16:28 #9
ja
Avatar billede jalle Nybegynder
30. marts 2001 - 16:59 #10
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, men jeg tror det :)

i filen: /etc/X11/XF86Config Har jeg under section \"keyboard\" disse parameter:

Protocol    \"Standard\"
AutoRepeat  500 5
LeftAlt        Meta
RightAlt        Meta
ScrollLock      Compose
RightCtl        Control
XkbRules    \"xfree86\"
XkbModel    \"pc101\"
XkbLayout  \"dk\"
XkbVariant  \"nodeadkeys\"
XkbOptions  \"\"

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, men du kan prøve at sammeligne dem :)
Avatar billede peter_m Nybegynder
30. marts 2001 - 17:34 #11
Hvis du skriver :
stty -a
Hvilken værdi har erase så?

For mig fungere erase <backspace> fint som ^?
Avatar billede lasseriis Nybegynder
31. marts 2001 - 14:07 #12
peter_m>> erase = ^?

jalle>> havde det samme undtagen pc101 og nodeadkeys...prøver lige

Nu hvor svarene begynder at rulle ind, hvorfor er der så mange forskellige steder hvor keyboard indstillingerne kan stilles? Og hvad for en gælder?
Avatar billede lasseriis Nybegynder
31. marts 2001 - 14:12 #13
Jalle, det funger nu...YES hvor er det lækkert, tro mig det er et helvede at leve uden sin backspace-knap.
Opret lige et svar hvis du vil have point.
Avatar billede jalle Nybegynder
31. marts 2001 - 14:18 #14
Det lyder godt, og så ved jeg hvor jeg skal rette det næste gang.

Jeg vil tror at de to steder, som jeg henviste til er de steder, som gælder for keyboard instillinger og især den sidste.