Avatar billede exp Juniormester
06. april 2005 - 21:32 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Find mig en bærbar

Jeg skal bruge en bærbar med følgende minimumskrav:
- Opløsning min 1280 pixels i bredden, men meget gerne mere.
- Skærm min 15".
- HDD min 80Gb.
- Ram min 512MB.
- WLAN (IEEE 802.11b/g) & LAN(Ethernet).
- Centrino tekn. foretrækkes, men ikke et krav.
- Batteritid min 2,5 timer.
- Vægt max 3,2kg.
- CPU min 1,5 MHz (eller tilsvarende).
- Styresystem ikke nødvendigt.
- Max pris 9.000,00.
- Den skal ikke bruges til spil, så grafikkortet kan der spares på. Dog vil jeg gerne kunne se en film derpå ;-)

- Demomodeller er okay.
- Direkte links til forhandlere/edbpriser er okay.
- Insiderviden er meget okay ;-)
- Private forhandlere er okay.
- Ingen hælervarer!

Jeg aner ikke så meget om hardware, men har da prøvet at kigge på edbpriser. Synes dog ikke helt jeg kan finde dét jeg søger.

Forbehold:
Mener selv jeg har opstillet de krav jeg har, men der _kan_ komme flere...
Avatar billede exp Juniormester
06. april 2005 - 21:33 #1
Nå ja - hvis I finder én der koster 8.000 eller 7.000 så er det selvfølgelig også i orden :-P
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. april 2005 - 21:40 #2
dell har nogle udemærket bærbar, her er en 2,4ghz..>> http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_1150?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs&~tab=specstab#tabtop

hvis du trykker konfigurer og køb, så kan du lave den som du selv vil ha´ den..O)
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 21:52 #3
Tjek lige disse Zepto - en fin kvalitet du ikke vil fortryde + de er stærkt konfigureret.
http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=603
http://pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=679 <- (passer ca. til dit budget!)
http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=456 <- (passer ca. til dit budget!)

Her er lidt reviews:
http://www.tweakup.dk/article/513/dk/
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=398
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=3031
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. april 2005 - 21:56 #4
så er spm´let, vil man ha´ en 1.7 ghz eller en 2,4 ghz..O)
Avatar billede zrednaz Nybegynder
06. april 2005 - 22:58 #5
>så er spm´let, vil man ha´ en 1.7 ghz eller en 2,4 ghz..O)

Det kan ikke direkte sammenlignes på den måde... Pentium Mobile kører på en anderledes og nyere teknologi, og en alm. P4-processor egner sig ikke specielt godt til en bærbar computer (det er en værre strømsluger, og den kræver mere køling = mere støj).
Selv ydelsesmæssigt er Pentium Mobile overlegen, i og med at en 1,3 GHz PM-processor ca. svarer til en 2,4 GHz P4-processor, og en 1,7 GHz PM-processor næsten svarer til en 3 GHz P4-processor!

Kilder:
http://www.cpuid.com/PentiumM/index.php
http://www.experts-exchange.com/Hardware/Laptops_Notebooks/Q_20939492.html
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. april 2005 - 23:04 #6
ikke fordi jeg er dell fan, tværtimod, men den jeg henviser til kan tag en >> Mobil Intel® Pentium®  4 Processor (2.80 GHz, 512 KB Pipeline Burst L2 cache, 533MHz FSB)

til ca. 1800,- oveni prisen..O)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. april 2005 - 23:37 #7
zrednaz> du tilskriver Pentium M for meget :)
for at regne en Pentium M 1.5 GHz om til P4 GHz ser regnesykket således ud: 1.3 * 1,5 = ca. 2.0 GHz
1.7 * 1,5 = ca. 2.4 GHz

Men du har ret i at den udfører tingene på en mere effektiv måde - så på en måde
kan man slet ikke sammenligne.

Men hvorfor smide en P4 2.8 i et lillebitte kabinet hvor blæseren skal arbejde konstant for at køle? Og tænk på at du typisk sidder 50 cm. fra skærmen så ja det er sikkert dejligt en varm sommerdag med en lille brise...
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 23:41 #8
enig med stigers ; efter at have skiftet til Centrino er der ingen vej tilbage  -  aldrig mere alm. CPU
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. april 2005 - 23:50 #9
http://laptop4u.dk/varer.php?vare=22271
Denne overholder umiddelbart dine krav (dog ikke pris) - men tænk på dette: Når vi snakker notebook hænger pris og kvalitet uløseligt sammen.

Jeg tror ikke du får en notebook til 9.000 med de specs - ikke engang som demo.
Avatar billede exp Juniormester
07. april 2005 - 00:10 #10
john_stigers >>
Ydelses- og strømslugermæssigt, hvor stor forskel er der så på Celeron M og Centrino?

Har nemlig kigget på den Packard Bell der er i nederste højre hjørne:
http://www.fona.dk/avis/images/5780-Stort_Smaat_low11.jpg
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2005 - 10:37 #11
Strømslugermæssigt er der STOR forskel.
Celeron M har ikke mulighed for Deeper Sleep samt den understøtter ikke Speedstep.

Ellers er der stor forskel idet Celeron M er identisk med 1. generation af Pentium M - lige bortset fra de 2 punkter jeg nævnte før.
Avatar billede espersen Novice
12. maj 2005 - 21:38 #12
lad os kaste svar

men bare spørg løs !
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2005 - 11:38 #13
Jep - bare spørg!
Avatar billede espersen Novice
11. august 2005 - 19:11 #14
kig evt. forbi www.laptopworld.dk...

men husk at lukke dette spørgsmål..
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. august 2005 - 19:40 #15
´
Avatar billede espersen Novice
29. august 2005 - 15:26 #17
tjaa,,,,
Avatar billede exp Juniormester
13. september 2005 - 22:26 #18
Nu ved jeg jo, at det ikke er spor ulovligt at holde et spørgsmål åbent, ligesom det da også hænder at der kommer kommentarer fra coadmins, såfremt folk bare henviser til åbne spørgsmål.

Jeg valgte ingen af de computere I foreslog, men uddeler nu alligevel point (3x20p)

Og husk så, at idet jeg først købte den for fire dage siden, så har dette spørgsmål haft sin berettigelse lige siden jeg oprettede det...