Avatar billede kl26kan Nybegynder
06. april 2005 - 06:57 Der er 12 kommentarer

Trådløs bridge mellem 2 huse ca. 100 meter

Hvordan skal jeg få en bro til at virke mellem 2 adresser.
Hvad udstyr vil I foreslå anvendt?
Har prøvet med en 108 mb. Topcom Wlan og extern antenne og så et wlan netkort i maskinen, med 1 meter kabel til extern antenne, på den anden adresse. Det kører men er meget ustabilt.
Antennen kan ses fra modtagehuset, men pc er pladseret i den anden ende af huset. Antennen er en Yagi13 13 dBi antenne.
Avatar billede jop... Nybegynder
06. april 2005 - 07:20 #1
http://www.danbit.dk/produkter/2208.phtml  <-- Der har de lidt af hvert..

Jeg ville lige skrive dem en mail, og høre hvad de synes..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. april 2005 - 07:30 #2
Du får det bedste resultat hvis du har "line of sight" mellem antennerne. "Sender" huset kan med fordel benytte en retnings bestemt antenne, for eksempel www.cantenna.de eller lignende.

Hvis du placere en Bridge i hvert hus, tættest muligt på hinanden, med retnings bestemte antenner der peger mod hinanden, får du det bedste resultat. Så kan du dele signalerne ud fra Bridgen.
Avatar billede hr.usb Nybegynder
06. april 2005 - 09:40 #3
Forslag til lille parabol 6 db antenne
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=5957&vare_id=375487
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. april 2005 - 08:39 #4
hr.usb's løsning kræver også at du kan se mellem de to antenner, da løsningen er retnings bestemt.

Hvis du benytter en trådløs router der også kan sættes i bridge mode kan de to muligvis række fra hus 1 til hus 2 og samtidigt dække begge huse trådløst.

En WRT54G (linksys) kan med en special SW, fra SveaSoft (kan downloades gratis) sættes i WDS mode. I WDS mode fungere den som trådløs Router og Bridge.

Undersøg også om din forbindelse bliver mere stabil hvis den bliver tvunget til at køre i b mode (11Mbit).
Avatar billede kl26kan Nybegynder
07. april 2005 - 20:52 #5
er efterhånden endt på 2 stk WET54G fra Linksys, da jeg ikke har behov for at de kan fungere som DHCP server og switch.

Er der nogle fif til det eller noget andet jeg skal tage med i betragtningen.
Selvfølgelig skal der eksterne antenner på. Her forsøges med Yagi13 i den ene ende og en cantenna i den anden. Det burde vel fungere fint.

Er der noget SW man kan anvende for at gøre det bedre?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. april 2005 - 22:08 #6
Hvis det er denne: http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=615 Er det kun en bridge og jeg tror ikke du kan koble de trådløse netkort på den!

Måske en af disse strategisk placeret ville være en bedre løsning: http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=38&prid=629
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. april 2005 - 22:18 #7
WRE54G Range expander: 583kr http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=70&Sort=Wanted&Soegeord=WRE54G

Men du skal bruge en af følgende som sender i Hus1

WAP54G Accesspoint: 440kr http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=71&Sort=Wanted&Soegeord=Wap54G

WRT54G Router: 471kr http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=67&Sort=Wanted&Soegeord=Wrt54G

WRT54GS Router: 591kr http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=67&Sort=Wanted&Soegeord=Wrt54Gs

Et godt råd, lige meget hvad du køber så kik lige manualen igennem først, hvis det du vil med produktet ikke er beskrevet i manualen, så kan den det nok ikke!
Avatar billede kl26kan Nybegynder
07. april 2005 - 22:32 #8
øh, også når jeg ikke har behov for at pc erne kan køre trådløst. Jeg tænker kun at anvende dem som bridge. I modtagehuset skal der kun være 1 pc. med et lan netkort isat. I sende huset har man i forvejen en linksys router, der fungerer som DHCP/Switch/NAT på en ADSL forbindelse.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. april 2005 - 06:09 #9
Sorry, troede at det var i modtager huset der var behov for trådløst!  ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. april 2005 - 06:12 #10
I har ikke mulighed for at trække et kabel de 100 meter? Det er noget billigere!
Avatar billede kl26kan Nybegynder
08. april 2005 - 06:39 #11
desværre er det over en offentlig vej, for ellers var det ogå sket gennem naboernes forhaver mv.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. april 2005 - 11:19 #12
Har en kollega der havde et ligende problem. Har har slået en række jernrør under vejen!!!!  Men det var jo også før trådløst blev billigt!