Avatar billede janalex Nybegynder
05. april 2005 - 09:07 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Udskiftning af køler på AMD-processor

Jeg skal have udskiftet køleren på min AMD-processor, fordi den støjer alt for meget pga. slitage.

Jeg vil antage, at der, når jeg fjerner den gamle, vil sidde rester af det gamle termiske pasta. Kan man bare lade det sidde? I modsat fald: hvordan fjerner man det nemmest og sikrest?

Mvh
Jan Alex Nielsen
Avatar billede venturer Nybegynder
05. april 2005 - 09:14 #1
Det bedste er at bruge ren alkohol og med det mener jeg IKKE vodka. (brug f.eks. isopropyl alkohol).
Du kan også bruge acetone, men fordi det lægger en "hinde" ved brug skal du alligevel rense efter med noget alkohol. Du må IKKE brug ætsende rensemidler.

Sørg også for at bruge en fnugfri klud. F.eks. en micro fiber klud.

Fugt et lille område af kluden med rensevæsken og gnub så lige så stille din processor til den er ren. Du skal sikkert gnubbe, tørre af. gnubbe lidt mere og tørre. Og så ellers fortsætte sådan til den er helt ren :)
Avatar billede venturer Nybegynder
05. april 2005 - 09:15 #2
....Og hvis der er rester er det klart en fordel at fjerne det og komme noget nyt på.
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. april 2005 - 09:30 #3
Renset benzin er godt til det.
Avatar billede dusted Nybegynder
05. april 2005 - 10:32 #4
Hmm, tja, der er sådan set ingen grund til at gå ud og købe en helt ny køler bare fordi blæseren er gået til, du kunne istedet købe en ny blæser (eller rippe en fra en anden/gammel/losseplads maskine) og simpelthen afmontere den nuværende blæser, og skrue en ny på.
På den måde slipper du også for at skulle pille blæseren af profilen.

Hvis du gerne vil have en helt ny køler, så brug isopropyl, og rens den godt med f.eks. fiberklud eller (som mig) køkkenrulle..
Når cpuen er ren igen, og du skal have den nye køler monteret, kan der være en gennemsigtig plastic beskytter under den, som du skal huske at tage af.
Nu har du 1 af 2 valg:

Enten:
.Pro:
Du skraber det eventuelle TI (som er en voks agtig substans) af den nye køler, og renser den med isopropyl, herefter skal undersiden være helt plan/blank/ren, og din cpu die (kerne) skal også være ren/plan. Så køber du en tube artic silver (flydende sølv, professionel kølepasta) til omkring 150 kr, som du påfører omkring 1,5 mm3 (det er lidt) på midten af cpu kernen, smører det ud med en finger, så der er et helt jævnt lag over det hele. Tør derefter fingeren af på undersiden af din nye køler (denne vil blive lidt sølvfarvet) og tør fingeren af i køkkenrulle. Monter cpu forsigtigt (anvisninger fulgt)

normal: fjern evt. beskyttelses plastic og monter køleren på din cpu..

Pro metoden kan give op til 5 !! grader bedre køling ;)
Avatar billede dusted Nybegynder
05. april 2005 - 10:33 #5
Rettelse:
På den måde slipper du også for at skulle pille blæseren af profilen. <- Forkert
På den måde slipper du også for at skulle pille køleren af cpuen. <- Rigtigt

Forresten,den blæser du skal have fat i (hvis du ikke vil have en ny køler) er formentlig 60 mm i diameter.