Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
04. april 2005 - 22:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Findes der et program som kan gøre himlen blå?

Jeg har taget en masse billeder hvor himlen er blevet for bleg (glemte at dreje på filteret).
Er nogen der kender et gratis billedbehandlingsprogram, som kan klare dette (altså gøre himlen mere blå)?

Der er tale om billeder taget med et spejlreflekskamera (ikke digital).
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
04. april 2005 - 22:18 #1
Okay, er der ingen gratisprogrammer som kan, vil jeg gerne høre om det selv om det koster penge.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2005 - 22:27 #2
altså du kan jo det meste med adobe photoshop. De har vist også en trial version, men det kræver at man lige sætter sig ind i programmet. Hvis du allerede arbejder en del med fotografi vil jeg sige at programmet er uundværeligt. Det har det ihvertfald været for mig.
Avatar billede michael-k Nybegynder
04. april 2005 - 22:32 #3
Eller photoshop element nogle tusinde kroner billigere og der får du det som er i photshop hvad billedbehandlig angår.
Avatar billede froggy51 Nybegynder
04. april 2005 - 23:13 #4
Du kan hente et af de allerbedste billedbehandlingsprogrammer ganske gratis på: http://www.gimp.org/ og det er også på dansk (vælges vist nok i løbet af installationen).
Gå ind på: http://www.gimp.org/windows/ hvis du bruger Windows.
Jeg har selv version 2.0.5 og den virker fint.
Avatar billede hcma Novice
05. april 2005 - 10:06 #5
mon ikke også at PhotoFiltre kan (gratis)
http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. april 2005 - 13:30 #6
er enig med michael-K photoshop elements er super til den slags, og følger som regel også med Canons kameraer ( de lidt dyrere ;) ) Og det må jo også bevise at selv canon mener det er et super program.

Photoshop kan naturligvis mere men er også en del dyrere.

Jeg synes ikke om GIMP og vil bestemt ikke betegne det som det allerbedste billedbehandlingsprogram, men et ok program hvis man ikke vil betale for noget.

Google har også udviklet et smart program, som måske ville falde i din smag, hvis du arbejder med en del billeder, programmet hedder Picasa http://www.picasa.com/
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
05. april 2005 - 21:56 #7
froggy51 > Kan det program gøre det, siger du? Det skal jo kunne ændre på himlen alene, ikke hele billedet samtidig (det kan de jo alle sammen!!).
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
05. april 2005 - 22:01 #8
Fx. på et billed som dette, skal det kunne gøre himlem mere blå (her er den blå nok, men hvis den nu ikke var ...), *uden* at ændre på resten af billedet!

http://www.spies.dk/hotel/hotel.aspx?MENU=RESORTS&COLOR=GREEN&PRODCD=SOBA&CTRYCD=ES&DESTCD=PMI&RESCD=ACU&HOTCD=JUAN
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
05. april 2005 - 22:05 #9
Jeg beklager hvis jeg gentager mig selv. Er bare blevet i tvivl om, om min formulering i spørgsmålet var præcis nok.
Avatar billede triple-x Nybegynder
06. april 2005 - 06:51 #10
det vil kræve du laver en markering af himlen, så vil de fleste af overnævnte programmer kunne lave den mere blå, ved hjælp af funktionerne contrast, levels og curves
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
06. april 2005 - 20:00 #11
Men jeg kan jo kun markere ved at trække en firkant og det dur ikke. Himlen er jo ikke en firkant, men brydes af bygninger, træer, osv. ...
Avatar billede sonnic Juniormester
07. april 2005 - 09:14 #12
FotoFiltre - Gimp - Photo element - Photoshop. Alle disse programmer virker ved at du udvælger et område med markerings værktøjet .
I dit tilfælde skal du bruge tryllepennen eller lassoværktøjet til at  markere himmelen, husk en udtoning på en til to pix, for at få en blødere overgang til træer, marker osv.
Derefter gør du som "triple - x" skriver contrast, levels og curves. for at opnå den effekt du ønsker.

Villy