Avatar billede mrg Nybegynder
04. april 2005 - 10:11 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Boot record smadret - tror jeg

Hej,

Vil I venligst byde ind på en diagnosticering af en syg computer ?

Forløb hidtil:
Min faders computer er problemet. Når man starter op kommer den op med at Windows ikke startede ordentligt sidste gang, og man kan vælge safe mode etc. Lige gyldig hvad man vælger går den lidt videre, men genstarter så.

Jeg har derfor forsøgt at starte op med XP cd'en, men den går i gang med at indlæse alle mulige ting (som ventet - jeg glædede mig bare til at komme frem til at kunne trykke R, og få repareret), men den genstarter også, pludseligt.

Aha...en kryptisk sag, altså. Jeg forsøgte at starte op med floppy-boot diske (til XP). Heller ikke noget held.

Nu har jeg så taget harddisken ud, og har sluttet den til min egen computer. Jeg har fin adgang til hans harddisk, og kan kopiere filer over (selvfølgelig meget rart), men jeg kan ikke starte op fra den (forsøgt for at udelukke at det var et ANDET hardware problem).

Så har jeg forsøgt mig med Partition Disk Doctor (http://www.ptdd.com/fixboot.htm), men den siger bare at den ikke kan reparere boot-sector'en.

Jeg ved at jeg nu har mulighed for at formatere hans drev, og det er da også sidste udvej, men jeg ville helst kunne vende tilbage til hans xp-installation (så han ikke mister alle sine mails, for dem kan jeg nok ikke få fat på). Men jeg ville lige høre om der var nogen her der havde bud på hvad problemet kan være, og måske løsningsforslag...

Dette er primært en diskussion, så jeg giver point for alle bud - lav derfor gerne indlæg som svar. Tak.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2005 - 10:20 #1
Master Boot Sectoren (MBR) er så vidt jeg ved ikke smadret, da du kan få booten til at starte. Hvis din Boot Record var smadret så ville den slet ikke boote.

Jeg syntes at du skal gøre følgende:
* Scan harddisken med producentens Scanner SW (oplys producent og jeg giver dig et link, alternativt kan du hente www.ultimatebootcd.com, den indeholder de fleste harddisk producenters scanner værktøjer)
* Scan RAM for fejl (findes også på Ultimate BOOT CD)

Hvis ingen af disse tests fejler, bør du tage en backup fra din fars harddisk og så prøve en clean install (slet alt).
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2005 - 10:32 #2
Da du nu har sat disken i en anden computer ville jeg da lige benytte lejligheden til at fjerne evt. WORM og TROJANSKE HESTE kig ind på http://www.arlet.dk og find programmerne, iøvrigt kan du jo ved hjælp at XP cd-en foretage reparationer på den corrupte harddisk fra GENOPRETTELSESCONSOL
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2005 - 10:38 #3
Skulle jeg komme med et gæt på hvorfor computeren opfører sig som beskrevet vil jeg gætte på et hardwareproblem, sæt BIOS til "LOAD SETUP DEFAULT" og fjern eller deaktiver alle unødvendige enheder, netkort, lydkort mv. og prøv så igen RAM er naturligvis også en mulighed
Avatar billede mrg Nybegynder
04. april 2005 - 10:39 #4
Hej James,

Ok - rart at vide det ikke er MBR.

Jeg kan sgu ikke lige huske producenten, men jeg skriver senere, når jeg kommer hjem.

Tak.
Avatar billede mrg Nybegynder
04. april 2005 - 10:42 #5
Hmmmm...når den nu heller ikke vil starte op i min computer, burde det vel udelukke RAM, og hardware problemer ???

Og Helgec - jeg kan ikke komme frem til genoprettelseskonsol - som jeg skrev (det med at trykke R for repair halløj). Hence the problem.

Men tak for buddene.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2005 - 10:52 #6
Den kan muligvis ikke starte op i din maskine pga drivere!

Kan den starte op i fejlsikret? F8 under opstart.
Avatar billede mrg Nybegynder
04. april 2005 - 10:59 #7
Den starter op på præcis samme måde i min maskine som i hans...altså - den kører lidt frem, men genstarter så pludselig.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2005 - 11:41 #8
"Og Helgec - jeg kan ikke komme frem til genoprettelseskonsol - som jeg skrev (det med at trykke R for repair halløj). Hence the problem."
Du skal sætte den til som SLAVE på din computer og du skal køre genoprettelse fra CD-en, naturligvis vil den ikke starte op som MASTER på din computer her har den jo netop HARDWAREPROBLEMER
Avatar billede mrg Nybegynder
04. april 2005 - 12:05 #9
Ok - men den ER slave, og det er når jeg forsøger at starte fra CD, at den går ned. Jeg ved det lyder mærkeligt (jeg har heller aldrig været ude for at den ikke kunne nå frem til repair console).
Avatar billede mrg Nybegynder
04. april 2005 - 23:41 #10
Og Harddisken er en Quantum...

Hvad kan jeg bruge ultimatebootcd til ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. april 2005 - 08:22 #12
Glemte at skrive: Quantum laver ikke diske mere (det er længe siden) Maxtor har overtaget supporten. Hvis disken viser sig at være død og den er en LCT10 (kan jeg finde ud fra model nummeret, så har jeg interesse i at få den til reservedele.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. april 2005 - 07:25 #13
Sker der noget?
Avatar billede mrg Nybegynder
07. april 2005 - 20:51 #14
Forhåbentlig - så snart jeg er tilbage fra Schweiz...
Avatar billede mrg Nybegynder
14. april 2005 - 13:54 #15
Hmmmm...trods MANGE ihærdige forsøg, lykkedes det ikke at gøre harddisken bootable...jeg kunne blot backup'e alle data, og formatere.

Tusind tak for indsatsen - jeg lærte en masse undervejs, og håber at kunne redde mig igennem andre ting fremover...

Vil I smide et svar, så jeg kan lukke ?
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2005 - 22:41 #16
:)
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2005 - 08:10 #17
:)
Avatar billede mrg Nybegynder
20. april 2005 - 09:59 #18
Og James_t ?