Avatar billede geilram Nybegynder
03. april 2005 - 20:46 Der er 25 kommentarer

Computer fryser under xp installation

Ja som sagt så fryser min computer når jeg prøver at formatere/reparere windows xp. Det hele startede da jeg ville sætte nogle ledninger fra kabinettet i bundkortet(så jeg kunne sætte højtalerledningen i fronten). Da jeg så starter op, begyndte der at lugte brændt gummi, jeg slukkede omgående, hvorefter jeg tog kabinet ledningerne ud fra bundkortet igen, og prøvede at starte op. Her frøs den på boot-skærmen. Jeg gav den lige en genstart mere og den kom videre, her får jeg så en fejl-melding om at en bestemt xp fil er enten ødelagt eller forsvundet, og den beder mig at om reparere windows, da jeg så kommer ind i reperationskonsollen (det der i dos) vælger jeg så windows installationen der skal installeres ved at trykke "1", hvor computeren så fryser og hverken caps-lock eller num-lock virker på tastaturet. Så prøvede jeg så at formatere maskinen, og installere windows igen. Her kommer den godt ind i installationen indtil den kigger efter tidligere versioner af windows, her fryser den og jeg kommer ikke videre. Hvad kan være galt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2005 - 20:48 #1
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Kilde: Resten
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2005 - 20:50 #2
der kan selvflg. være noget på bundkortet der er brændt af, men som sagt ville jeg lige prøve en Repair og det er med den begrundelse at dit system mangler en fil.
Avatar billede geilram Nybegynder
04. april 2005 - 12:07 #3
Problemet er at når jeg prøver at installere en ny version af windows (ved at trykke enter ved den blå installations skærm). Begynder den at indlæse nogle filer, hvorefter den går i stå når den leder efter tidligere versioner af windows. Er der en måde at få harddisken formateret uden hjælp fra installations programet? Da denne jo går i stå før jeg får valget(tab af data er ikke så vigtigt da der ikke ligger noget af betydning). Og kan bundkortet brændes af pga. forkert tilsluttede ledninger?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2005 - 13:37 #4
du kan gøre nogle ting, få fat i en bootdisk til formatering.
Du kan montere harddisken i en anden computer og formatere derfra.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2005 - 13:38 #5
hvis din hadd er i NTFS format kan du hente en bootdisk her http://www.riversen.dk/?id=tips#ntfs
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2005 - 13:40 #6
endelig kan du på Expertens søgefelt (oppe i højre hjørne) søge på BOOT
Avatar billede geilram Nybegynder
04. april 2005 - 15:43 #7
Jeg har nu prøvet at smide harddisken i en anden computer, computeren startede op og startede fra xp cd'en. Her begynder den så at indlæse en hel række filer, hvorefter en sort skærm dukker op(den med den blinkende streg). Her fryser den anden computer så (stregen blinker dog stadig). Kan det være harddisken der er død?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2005 - 16:13 #8
jeg tror ikke det er harddisken der er syg, det kan være korrupte filder på CD'en der driller.
Prøv at lade den stå lidt længere med den blinkende cursor, det er set før at den kommer i gang igen, ellers må du forsøge om din XP-cd i det hele tager er ok.
Avatar billede geilram Nybegynder
04. april 2005 - 20:29 #9
Ved at trykke på F2 når den indlæser xp installationen, kan jeg komme ind i noget der hedder "automatiseret systemgenoprettelse". Kan jeg bruge dette til at erstatte den ødelagte fil? Her beder din mig også om at indsætte en diskette til den automatiserede systemgenoprettelse, kan jeg downloade den fil nogen steder?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2005 - 22:09 #10
sysemoprettelse skal være lavet inden der sker noget og det regner jeg ikke med at du har gjort.
Desværre har jeg aldrig haft dine problemer med XP, så det er lidt svært at hjælpe dig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. april 2005 - 22:11 #11
en ting kommer jeg i tanke om, har du husket ar gå ind i bios og Load Default Setup eller Optimize Setup, Save&Exit.
Avatar billede geilram Nybegynder
05. april 2005 - 12:37 #12
Ja, jeg har prøvet at gå ind i bios og ændre den til måde fail-safe og optimized defaults, det hjalp ikke. Men ellers tak for hjælpen. Når jeg nu tænker over det er min harddisk i NTFS format, den fil der kan downloades, skal den ned så ned på en diskette?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2005 - 13:36 #13
Nå, nu kan jeg ikke komme ind på Riversen's site, men værktøjet er beregnet til at ligge på en diskette.
Der findes også værktøjer på en CD der kan gøre alt muligt ved en harddisk.
Værktøjet hedder en ERD commander, jeg skal se om jeg har et link til det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2005 - 13:49 #14
jeg troede jeg havde en link til ERD commander, men fandt så nogle link, se dem igennem.
http://www.alltheweb.com/search?cat=web&cs=utf8&_sb_lang=pref&rys=1&q=erd+commander+download
Avatar billede geilram Nybegynder
05. april 2005 - 21:00 #15
Det lader til at man skal betale for dette program, og jeg kan ikke finde en side hvor man kan downloade det. Jeg prøvede at sætte en anden harddisk i computeren, her går det hele fint, den formatere uden at fryse og det hele kører sådan set. Så rebooter den efter formateringen. Så skulle man forvente at den så ville gå i gang med xp-installationen, men nej her starter den op på den blå windowsskærm igen, enda selvom jeg ikke trykkede enter for at boote fra cd'en. Jeg prøvede så at tage windows cd'en ud og tænde igen for at se hvad der så sker, her får jeg denne her smidt u hovedet: "Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)
NTLDR: Kunne ikke åbne drev multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)" Hvad betyder dette?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. april 2005 - 23:24 #16
under installationen vil den reboote, den stopper så fodi CD'en stadig sidder i, mormalt skal man blot vente et øjseblik så vil den færdiggøre installationen.
Så prøv lige at vente til den evt. fortsætter og færdiggør installationen.

Tilslyneladende kan Windows ikke finde bootloaderen, derfor får du den meddelelse du beskriver til sidst. Det tyder på at den kun lige kopierer de nødvendige startfiler for så at boote anden gang, så prøv at lade den blive færdig.
Avatar billede geilram Nybegynder
06. april 2005 - 15:53 #17
Det lader ikke rigtigt til at den kommer nogle vejne. Men bootloaderen er det noget på harddisken eller bundkortet? håber bare ikke at der er noget der er ødelagt på det da jeg da slet ikke har pengene til et nyt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. april 2005 - 16:47 #18
det er ikke på bundkortet at bootrekorden befinder sig, den lægges på harddisken.

bootloader=bootrekorden
Avatar billede geilram Nybegynder
07. april 2005 - 13:49 #19
Nu har jeg endelig fået styr på problemet. Jeg lånte en harddisk med windows installeret, fra windows formaterede jeg den anden harddisk, efter den formation gik resten af windows installationen helt fint. Tak for hjælpen
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2005 - 14:03 #20
Det var dog godt, en lang sej kamp er ovre, tillykke ;o)
Avatar billede geilram Nybegynder
07. april 2005 - 17:40 #21
Tak tak, men lige et sidste spørgsmål: Jeg har nu prøvet at få mit onboard lyd-kort til at køre (før brugte jeg et løst et). Problemet er bare at der ikke kommer nogen lyd når jeg har smidt høretelefonerne i stikket. Skal der sidde nogle jumpers et bestemt sted på bundkortet før det virker? Jeg har et Nforce 3 bundkort, hvis det kan hjælpe.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2005 - 17:51 #22
nu kender jeg ikke dit bundkort, jeg har selv onboard lyd, den bliver aktiveret dels i bios (Enable) og dels med den CD der fulgte med bundkortet.
Bruger jeg ikke CD'en får jeg heller ikke lyd og der er på mit borad ingen jumpere til formålet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2005 - 17:52 #23
husk at lyden kommer fra det lysegrønne stik.
Avatar billede geilram Nybegynder
07. april 2005 - 19:02 #24
Hvor i bios går går du ind for at slå onboard-lyden til?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. april 2005 - 19:38 #25
mit bundkort hedder Gigabyte P4 Titan, og i mit tilfælde er det under Integrated Peripherals, noget der hedder AC87 som kan Enables. Dertil kommer at den skal initieres med min Gigabyte CD.