Avatar billede sho Nybegynder
03. april 2005 - 09:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Case Sensivity i Access

Hej Eksperter,

jeg sidder og bøvler med et irriterende problem med et SQL-statement. Normalt er Access ikke case sensitiv, men nu er jeg ved at lave en hjemmeside, hvor det lader til, at den alligevel er det - og jeg kan ikke finde ud af at omgå det.

Det er en Access 2000-database, der er åbnet i Access 2003, men i Access 2000-format (hvis det overhovedet skulle have nogen betydning!)

Eksempel:
Hvis jeg søger med

SELECT ID, cOverskrift, cText FROM tblPages WHERE cText LIKE '%havelåge%'

finder den ikke de samme records, som hvis jeg søger med

SELECT ID, cOverskrift, cText FROM tblPages WHERE cText LIKE '%Havelåge%'

Jeg har forsøgt mig med UCase, men Access er temmelig indifferent! Hvis jeg f.eks. bruger

SELECT ID, cOverskrift, cText FROM tblPages WHERE Ucase(cText) LIKE Ucase('%Havelåge%')

så finder den det, der svarer til 'Havelåge' - altså den samme case sensitive søgning, og

SELECT ID, cOverskrift, cText FROM tblPages WHERE Ucase(cText) LIKE '%HAVELÅGE%')

finder slet ingenting.

Jeg har for god ordens skyld prøvet at hente cText ud som uppercase, hvilket virkede fint, så jeg må antage, at Access reagerer korrekt på Ucase:

SELECT ID, cOverskrift, cText, UCase([cText]) as UpperCase FROM tblPages

Er det mig, der skulle have sovet en time længere i dag, eller er det Access/SQL, der er besværlig?

-Søren
Avatar billede sho Nybegynder
03. april 2005 - 11:09 #1
Og som et led i min fejlfinding bør måske nævnes, at ASP og Access ikke får det samme ud af det samme SQL-statement...

Hvis jeg i min kode laver et SQL-statement og printer det sammen med resultatet af søgningen, så får jeg via ASP ét resultat, men hvis jeg kopierer det over i Access og prøver den samme forespørgsel, er resultatet 0 forekomster.

Og det er såmænd et meget simpelt statement:
SELECT ID, cTitel, cTekst, cPeriode FROM tblPages WHERE (cTitel LIKE '%tunge%')

Er det mig eller Access, der er fuldstændig galt på den?!? - hvis jeg søger manuelt med Find-funktionen i Access, finder den det fint...
Avatar billede sjap Praktikant
03. april 2005 - 11:25 #2
Beskrivelsen her svarer ikke præcist til din, men måske kan det alligevel hjælpe dig

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;223202
Avatar billede sho Nybegynder
03. april 2005 - 11:56 #3
Et godt bud, men desværre ikke det rigtige...
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
05. april 2005 - 22:30 #4
Jeg er sikker på, at du finder svaret mellem Access 2000 og 2003! Prøv at lave dit statement i samme database som du har lagret tabellen i. Hvis dette er 2000, og det går godt, så prøv i "ren" 2003. Hvis det også går godt, så opgradér alt til 2003 og gå tidligt i seng i morgen.
Avatar billede sho Nybegynder
06. april 2005 - 08:19 #5
Jeg havde selv fundet frem til den samme løsning, men havde ikke lukket spørgsmålet efter mig, så du skal have tak for hjælpen - og får pointene for ulejligheden! :-)