Avatar billede osborne Nybegynder
03. april 2005 - 01:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan flytter jeg pivot pointet i en grid ?

Hejsa,

Et hurtigt spørgsmål ... nogen der ved hvordan jeg flytter pivotpunktet på en grid ud til den ene side? - kunne ikke lige få det til at funke med standard align toolet, så tænkte at nogen måske lige vidste dette.

På forhånd tak

PS. Bruger Max 7 og opretter et grid som jeg gerne vil rotere omkring den ene ende. Så inden jeg roterer ville jeg lige flytte pivotpunktet ud til den side jeg vil rotere omkring.. men kan skisme ikke lige finde ud af det.
Avatar billede frichke Nybegynder
04. april 2005 - 00:06 #1
Hej Osborne

Jeg sidder godt nok kun med Max6, men på det punkt tror jeg ikke, at der er nogen væsentlig forskel. Hvis der da overhovedet er nogen.

Du tager og laver dit grid. Herefter hopper du over i "Hierarchy"-fanen og aktiverer "Pivot". Så klikker du "Affect Pivot Only" aktiv. Og nu skulle du så kunne rode rundt med dit pivot-punkt som var det f.eks. en box.
Husk at deaktivere "Affect Pivot Only" igen bagefter.

Se evt. her: http://www.aub.dk/~cogco/Flytte_pivotpunkt.jpg

vh
frichke
Avatar billede osborne Nybegynder
08. april 2005 - 09:08 #2
Hej Frichke, Tak for dit svar .. men jeg er godt klar over hvor man aktiverer pivot. Problemet er at når jeg er i "Affect Pivot Only" mode kan jeg ikke få 3ds Max align toolet til at fungere (som jeg kan f.eks. med en box).

Jeg vil gerne aligne pivot punktet med en af siderne i mit grid vha. align toolet (så det bliver præcist og ikke skal flyttes manuelt for hver grid jeg laver).

Så hvordan får jeg pivot punktet til at hoppe ud til en af sideren i mit grid?
Avatar billede frichke Nybegynder
08. april 2005 - 10:09 #3
Ok, det var straks værre.
Har også selv prøvet at rode lidt med det. Kan helle rikke få Max til det. Jeg synes mest af alt at mit grid opfører sig som om der kun er et centrum og ingen kanter eller gitter linier.

Så der må jeg være dig svar skyldig.

frichke
Avatar billede antlogik Nybegynder
16. maj 2005 - 00:36 #4
Hey

Kan heller ik få den til at snappe. Det jeg gør er at jeg flytter det hen hvor jeg vil have det og zoomer ind og flytter pivot efterhånden som jeg zoomer længere og længere ind. Når du har zoomet helt ind, kan det måske være lidt svært at flytte pivot helt præcist. Så højre-klikker du bare på "Select and Move" oppe i "Main Toolbar". Der kan man flytte det markerede helt præcist ved hjælp af offset.

Mere præcist end det kan jeg ikke få det lige i det her tilfælde.

Håber det hjælper :)
Avatar billede osborne Nybegynder
17. maj 2005 - 00:27 #5
Tak for svarene frichke og antlogik!