Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. april 2005 - 20:03 Der er 35 kommentarer og
4 løsninger

Ny bærbar?

Jeg skal i arbejdsøjemed ud og investere i en bærbar pc.

Den skal primært bruges til programmering (php, mysql og c++), men ud over det også lidt websurfing, word/excel og messenger. Tunge grafikprogrammer (så som spil og rendering) skal den ikke bruges til.

Et af mine vigtigste krav er så lang batterilevetid som muligt. Derudover skal den også være let at transportere, ikke veje det vilde og være lækker at arbejde på. Jeg kommer til at bruge den meget, så specielt det sidste er en vigtig ting.

Nogle der kan komme med nogle ideer/råd til hvilket bærbar jeg skal gå efter?
Prismæssigt er jeg lidt usikker på hvor den skal ligge (firmaet betaler), men jeg vil skyde på at budgettet ligger omkring de 12.000-14.000 kroner.

På forhånd tak,
Søren
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2005 - 20:14 #1
Avatar billede kobbernagel Nybegynder
02. april 2005 - 20:27 #2
Nu ville jeg ikke ligefram anbefale Fujitsu Siemens som bærbar. Jeg har selv haft voldsomme problemer med dem. De kører fint i op til 8-10 måneder, og så begynder de at være ustabile. I det firma jeg arbejde i, har vi kun haft dårlige erfaringer med Fujitsu Siemens. Alle de bærbare vi har brugt af dem, bliver der problemer med efter kort tid.

Eller er det kun mig der har oplevet så store problemer med Fusitsu Siemens bærbare?
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. april 2005 - 20:31 #3
Det er kun dig.
Fujitsu Siemens har den laveste fejlrate blandt producenter af bærbare computere.
http://www.fuzzi-shoppen.dk/?vm=6955
Avatar billede ladyhawke Novice
02. april 2005 - 22:22 #4
jeg har selv en fujitsu siemes til låns fra arbejde og det kører kanon! Larmer ikke og den er mere end et år gammel...
Avatar billede sorenriis Nybegynder
02. april 2005 - 22:40 #5
Tak for responsen...
Ser ud som om jeg skal kigge lidt på en Fujitsu Siemens..
Avatar billede ladyhawke Novice
02. april 2005 - 22:51 #6
Min kollega fik en compac (celeron tror jeg) og den larmer som en jetjager det meste af tiden.

"min" fujitsu siemens siger næsten intet og blæseren kører ikke ret lang tid ad gangen. Det er en centrino maskine og den kan køre ganske længe uden strøm, selvom den ikke er helt ny længere
Avatar billede huset Praktikant
03. april 2005 - 09:53 #7
Mit råd er at du skal vente.

Flere producenter er ved at introducere nye maskiner med Sonoma.

------
Den skal primært bruges til programmering (php, mysql og c++), men ud over det også lidt websurfing, word/excel og messenger.
------

til denne type arbejde, kan du sagtens bruge en billig celeron M, men der vil du så ikke have den lange levetid på batteriet. Dertil kommer en varmere og mere støjende maskine.

1 http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusV6V

Denne er lidt dyr, men en hammer lækker maskine!
Den er bl.a. lavet på centrino 2 = Sonoma og det nye chipset Alvisio.

2 http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AcerTravelMate8100

Ligeledes Sonoma. En lækker maskiner, der dækker dine krav + meget mere.

Acer'en har også widescreen, som er dejligt når man designer osv. Begge maskner har lang batteri tid, og Sonoma skulle hjælpe med til yderlige levetid. Dog mener jeg de har dummet sig der.

Widescreeen, PCI Express, og den højere FSB trækker levetiden noget ned. Lige p.t. er jeg mere til de "ældre" maskiner, men det er en smagssag :D

Ellers er der maskiner på vej fra Zepto

http://denmark.zepto.com/

Se maskinerne under NYHEDER i menuen til venstre.

Her er problamatikken så den sammen
Avatar billede sorenriis Nybegynder
03. april 2005 - 10:18 #8
Problemet er at jeg ikke kan vente.
Jeg står grueligt og mangler den på mit arbejde, så jeg skal bare have en bestilt - med mindre da de nye modeller dukker op indenfor meget få uger.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
03. april 2005 - 10:23 #9
Men tak for alle svarene...
Asus ser kanon ud, så det ender nok med at blive den.

Men flere forslag/ideer modtages gerne:)
Avatar billede huset Praktikant
03. april 2005 - 10:30 #10
Den Asus er super lækker i både design og indhold. Dog er det IKKE det kraftigeste grafikkort, men til arbejdsbrug perfekt.

Her er min klare drømme maskine
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne

Har selv 2 af disse i vores husatand, og det er den maskinen jeg har testet flest af. Fail rate på den er kun 5 % og det har været pixel fejl. Altid noget som rettes.

Har selv denne
http://laptop4u.dk/varer.php?vare=22224
Avatar billede sorenriis Nybegynder
03. april 2005 - 11:02 #11
Dvs. du ville foretrække M6800Ne frem for V6V, hvis du skulle købe idag?
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. april 2005 - 11:23 #12
Asus har garanti på vej mod døde pixles på deres bærbare - også kaldet "Zero Bright Dot" garanti.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
03. april 2005 - 11:58 #13
John:
Har du nogen idé om hvornår den garanti kommer på markedet?
Avatar billede huset Praktikant
03. april 2005 - 13:12 #14
De bytter også maskinen uden den garanti :D
Avatar billede sorenriis Nybegynder
04. april 2005 - 21:37 #15
Jeg takker for responsen.. Hvis der er andre end Huset af jer der har svaret, som vil have del i points'ene, så må I lige afgive et svar:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. april 2005 - 22:15 #16
RIIS2002> den garanti kommer md de nye W1, V6 og M6 notebooks
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. april 2005 - 22:15 #17
huset> DET kan man ikke være sikker på.
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2005 - 08:22 #18
jeg har hjulpet folk til bytte i ca. 20 tilfælde pga af pixelfejl. ALLE gange har de godtaget årsagen
Avatar billede plazm Nybegynder
05. april 2005 - 08:28 #19
nu ved jeg ikk om du har noget imod den lille skærm og hvad pris du vil give men
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21803
er uden tvivl den bærbar som jeg har arbejdet med der kan holde strøm længst ved surfning og tekstbehandling/excel
Avatar billede plazm Nybegynder
05. april 2005 - 08:33 #20
jeg har selv en Asus og da harddisken gik i stykker, gad de ikke engang spørge om hvilken årsag der var. De hentede bærbaren og 6 dage efter havde jeg bærbaren igen med ny hd
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2005 - 10:53 #21
Dejligt med god support
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2005 - 20:04 #22
plazm> ja den er nice - den slår dog ikke Lifebook P7010: http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=23014
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2005 - 20:10 #23
De fulde specs på ovenstående model:
Specifikationer
- Intel Pentium M ULV 718 processor 1.2 GHz,
  400MHz FSB og Intel 855GME Chipset
- 1x512 MB DDR RAM PC333, max 1GB
- 1024 KB Second-level cache
- 60 GB Hard Disk, 4,2k
- 10,6" TFT WXGA Crystal View Display
- Max 64MB video ram
- Intel PRO/Wireless 2200 802.11 b/g
- 56 K modem og 10/100 LAN integreret
- Li-Ion batteri
- DVD&CD-R/RW (Combo)
- XP Prof MUI preinstall
- 3 års bring in.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
05. april 2005 - 20:48 #24
Jeg tror det skal være min. 14" jeg skal have.
Alt derunder bliver vist for småt så meget som jeg kommer til at bruge den bærbare maskine.
Avatar billede huset Praktikant
15. april 2005 - 11:52 #25
kunne det tænkes du kunne finde tid til at oplyse os om sagens gang, eller få lukket dette spørgsmål!
Avatar billede sorenriis Nybegynder
15. april 2005 - 12:56 #26
Jeg roder stadig rundt i det, så der er ingen beslutning taget endnu.
Asus' design tiltaler mig klar mere end f.eks. Fujitsu's.

Men først og fremmest skal jeg have klarlagt med firmaet hvor mange penge jeg præcist har at gøre med. Så jeg vender tilbage ligeså snart det er klarlagt:)
Avatar billede sorenriis Nybegynder
20. april 2005 - 18:01 #27
Jeg har nu fået snakket med firmaet om sagen.
Det viser sig at jeg ikke kan få Asus-bærbare heroppe, så jeg har kigget lidt på en Fujitsu.

De 2 nedenstående - lever de op til mine krav?
http://www.dabus.se/Product/SimpleProductInfo.aspx?ItemId=338536&SectionId=21004
http://www.dabus.se/Product/SimpleProductInfo.aspx?ItemId=338535&SectionId=21004

Næsten samme maskine - bare den ene er med mere ram?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
20. april 2005 - 18:04 #28
Ellers - hvis der er bedre alternativer på dabus.se i en prisklasse mellem 13.000 to 15.000 SEK (eksl. moms) som passer til mine krav, så må I meget gerne give lyd fra jer...
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 19:39 #29
har lidt svært ved at se grafikkortet i omtalte, men mener det er integreret grafikkort som er noget crap :D

Detil kommer en lille skærm som du vil hade i spil og grafikisk srbejde!
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 19:42 #30
Avatar billede sorenriis Nybegynder
20. april 2005 - 19:46 #31
Det er ikke en pc jeg skal spille på overhovedet. Den skal bruges til at arbejde på og intet andet.

Jeg får stillet en ViewSonic VP201B+keyboard+mus tilrådighed på kontoret, så det er kun når jeg er på farten at jeg skal bruge skærmen på den bærbare.

Grafikkortet der sidder i Fujitsu'en er et Intel 855GME (gælder begge)..

Hvis du mener denne her er et dårlig valg - er der noget bedre på dabus.se til maks. 16.000 SEK excl. moms?
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 19:49 #32
øhhh jeg har jo smidt et forslag

Kommentar: huset
Avatar billede sorenriis Nybegynder
20. april 2005 - 19:51 #33
Ok.. sorry... var bare for lang tid om at skrive mit svar:)

Hvordan er billedkvaliteten på sådan en Fujitsu bærbar (den du nævner)? Jeg prøvede en Acer "Ferrari" bærbar og der var billedkvaliteten mildest talt skidt.
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 19:54 #34
Ja hold dig fra de Acer/AMD baseret laptops :D

Husker ikke 100 %, men mener de nye Fujitsu Siemens benytter Crystal view, som giver et perfekt view.

Helt sikkert en lækker sag
Avatar billede huset Praktikant
20. april 2005 - 19:56 #35
Skærmen til bærbare computere er efterhånden blevet rigtig gode. Af vigtige faktorer kan nævnes skærmens størrelse, opløsning, den horisontale og vertikale synsvinkel og opdateringshastigheden.

Skærmenes størrelsen og opløsning hænger sammen. En større skærm giver mulighed for en mere detaljeret opløsning. Hvor stor en skærm man gerne vil have afhænger af smag og behov. En 17.4" Widescreen skærm er jo lækker at se på, men computeren bliver jo unægtelig noget større en hvis man vælger en 10.3” skærm. Så valget er nok en prioritet mellem størrelse og komfort. Skærmens opløsning er en ret vigtig faktor. Jo højere opløsning, jo flere pixels er der på skærmen, og jo mere detaljeret bliver billedet. De forskellige opløsninger kan bl.a. være: 800x600, 1024x768, 1280x1024 eller helt op til 1400x1050 (Widescreen). De fleste bærbare har en opløsning på enten 1024x768 eller 1280x1024, hvilket også i de allerfleste tilfælde er passende.

Skærmenes horisontale og vertikale synsvinkel afgør hvor langt man henholdsvis kan bevæge sig op/ned højre/venstre fra skærmen for billedet bliver sløret. I dag har de fleste skærme faktisk en pæn betragtningsvinkel, så dette er kun i sjældne tilfælde et problem, da langt de fleste skærme af er af typen TFT (Thin Film Transistor). Dette er en skærmtype som er baseret på flydende krystaller, og som muliggør at man kan betragte skærmen fra en større vinkel, end tidligere skærmtyper til bærbare
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2005 - 21:38 #36
Det er kun P7010 i den professionelle ende der bruger CrystalView pt.

Nye S7020:
Intel GMA 900 with 256-bit graphics core with dynamic video
memory technology up to 128 MB, 32-bit color depth
Pixelshader 2.0, Direct X 9
DualView (Windows XP); Max. resolution for external displays
1600 x 1200 / true color; DVI-D max. cable length 2 m

S7010 (som er på vej ud):
Intel 855GME with integrated 32-bit 3D/2D graphics core with
dynamic video memory technology, 256-bit internal pass,
3-D accelerator, up to 64 MB DVMT
DualView (Windows XP/Windows 2000)
Max. resolution for external displays
1600 x 1200 / true color / 85 Hz
DVI-D max. cable length 2 m

Læg mærke til at selv om det er onboard, kan det levere 1600x1200@85 - det er faktisk rimeligt kraftigt det grafikkort :)

Skærmen på den nye S7020 er også meget bedre:
14.1-inch TFT-XGA / 1024 x 768 pixel (basic - light-weight)
14.1-inch TFT-SXGA+ / 1400 x 1050 pixel (supreme) (Crystal View)

I forhold til S7010:
14.1-inch TFT-XGA / 1024 x 768 pixel
Avatar billede huset Praktikant
07. maj 2005 - 16:03 #37
Kunne man forestille sig du ville smide lidt feedback til de folk de har givet dig support, eller måske få spørgsmålet lukket?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
08. maj 2005 - 17:43 #38
Får ikke nogen bærbar i denne måned alligevel...
Så det må vente til Juni - og derfor lukker jeg lige spørgsmålet...
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. maj 2005 - 18:45 #39
ok - husk så bare at lukke...