Avatar billede felixk Nybegynder
02. april 2005 - 14:49 Der er 1 løsning

BIOS finder kun enheder på IDE 0/1?

Halløjsa.

Jeg ville lave en clean install af XP på min computer og formaterede således den S-ATA harddisk jeg havde siddende i computeren. Da jeg prøvede at installere XP kunne det ikke finde harddiske, trods forsøg med F6 og en driverdiskette, men det tog jeg ikke så tungt, da jeg alligevel havde en normal IDE harddisk jeg lige så godt kunne bruge som systemdisk og så senere sætte S-ATA HDD'en i.
Da min DVD-brænder i den gamle opsætning var IDE 0 (1 på motherboardets print) Master prøvede jeg at sætte IDE HDD'en i alle de andre slots, men lige meget hjalp det, BIOS fandt ikke harddisken. Jeg prøvede derefter at bytte rundt, hvilket resulterede i at BIOS fandt harddisken, men ikke DVD'en.
Det duer jo ikke, jeg skal jo bruge begge dele for at køre installationen, men det virker bare som om det kun er IDE 0/1, der virker. Og der er for langt imellem de to til at jeg kan sætte dem på samme kabel.

IDE HDD: Seagate ST380011A
Motherboard: Gigabyte GA-8I915p Duo Pro

Any ideas?

Ps. Fatter ikke helt, hvorfor opstarten kalder det IDE 0 når den hedder IDE 1 på selve motherboardet? Det har da ikke noget med det at gøre?
Avatar billede compdok Nybegynder
02. april 2005 - 20:32 #1
Nej. Win XP plejer at kalde "hd0" den føste hd, Linux også.
Jeg tror at der er en konflikt mellem din IDE hd og din DVD brænder. Du må gerne sætte dem begge to på den same kabel, men du må sikre dig at hd har jumperen (bag på harddisken) sat på "master" og DVD brænderen på "slave." Med SATA hd har vi ikke den problem fordi de har hver for sig deres egen kabel. For at bruge en Sata hd er vi nød med nogle bunkorte at skifte en jumper fra "disable" position til "enable" position på selv bundkortet (prøv at finde det i bunkortets brugsandvisningen.)