Avatar billede sexpac Nybegynder
02. april 2005 - 10:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvor for "Computer nørd"?

Hvor for kalder men geni`erne for computer nørrd? Er der pga. at dem der ikke har forstand på det er calux på dem der bare ka? :)

Hehe ja et dumt spørgsmål men kunne da være sjovt at få andrers mening om det :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
02. april 2005 - 10:37 #1
"Hvorfor" og "Computernørd" er begge ét ord :)

(Sprognørd...)
Avatar billede sexpac Nybegynder
02. april 2005 - 10:40 #2
Ja sry... Jeg er mega god til at lave ged i det jeg skriver... Man skal nu ikke forvente noget af en som sad i kontoret hver eneste dag i folkeskolen :)
Avatar billede sexpac Nybegynder
02. april 2005 - 10:41 #3
Står Computernørd i ordbøgerne???
Avatar billede ulriklolk Nybegynder
02. april 2005 - 10:48 #4
ja - http://www.freesearch.co.uk/dictionary/nerd

mon ikke begrebet stammer fra de første film, hvor folk som arbejde med computer ikke lige frem blev fremstillet som trendy
Avatar billede sexpac Nybegynder
02. april 2005 - 10:50 #5
Hmmm! ! ! Det ser da ud til noget... Hvad siger andrer til det??? :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
02. april 2005 - 10:56 #6
Fandt lige det her:

NERDS tend towards some kind of scientific, rational, ordered pursuit of thought such as math, physics or engineering. Rather than jumping into mainstream culture they will spend their time solving technical or logical problems, and sometimes this is out of sheer enjoyment. They tend to be lost in their own thought in a rational way such as in terms of problem solving. Just think of the pocket protector, sliding ruler, and calculator type person.

GEEKS tend towards the misfit bunch. They may be intelligent but towards liberal studies areas and thus their angle is more towards drama, imagination, etc. Their interests take them away from
mainstream culture towards some outlook on reality that requires an imaginative component. They can get lost in their own thought also but this tends to be day dreams, fantasies or whatever gives them some kind of psychological boost before going back into the world of the 'mundane'. Goths, RPG nuts, SCA players, comic book collectors, etc. fit into this group.
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
02. april 2005 - 11:01 #7
nørd [ —n‰r’d ] subst. -en, -er, -erne
1. (slang) en intelligent person der kun interesserer sig for én ting og derfor virker mærkelig, el. en person der opfører sig mærkeligt el. dumt. ! af am.-engelsk nerd 'kedelig person', opr. fra Theodor Seuss Geisel's børnebog 'If I Ran the Zoo' fra 1950, hvor en nerd er et fantasivæsen tegnet med tynd krop, menneskelignende træk og et surt væsen
Avatar billede sexpac Nybegynder
02. april 2005 - 11:04 #8
Hold da ferie... JEg har sku fandme lært noget nyt i dag... Ordet nørd er da ikke så slæm ord som man troede... :) Eller osse er jeg bare langt fra hvisse ting :) hehe
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. april 2005 - 11:10 #9
ved ikke om ordet nørd er slemt, det bruges jo ikke kun som computernørd men der findes jo også sportsnørder sprognørder som doggy nævner og mange andre nørder.

Det der karaktisere en nørd er vel at han har en lidenskab for sin hobby eller arbejde, og går så højt op i det at det kan gå ud over andre ting, f.eks. det sociale.
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. april 2005 - 11:11 #10
at unge så anvender ordet i en anden henseende er jo en anden ting. Jeg tvivler på at folk tænker på intelligens når de nævner ordet computernørd om en.
Avatar billede sexpac Nybegynder
02. april 2005 - 11:15 #11
Triple-x >>  Ja det er lige hvad jeg mener... Det blir jo brugt som "bandeord" bladt de unge :) Men i længen er det jo ikke kan man forstå... Og det med sportsnørd osv. er jo lige omvændt af hvad man bruger computernørd for. Eller tager jeg fejl...
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. april 2005 - 11:17 #12
jeg tror forklaringen på at det bliver brugt i negative sammenhænge er at folk ser en der går meget op i computere som en meget asocial person og derved bliver ordet computernørd også negativ ladet, hvorimod en sportsnørd jo tit er ham den lækre som score alle piger og har en super krop.
Avatar billede sexpac Nybegynder
02. april 2005 - 11:22 #13
:) hehe... Hvad kan man sige om sporsnørder. Pigerne må da have hårde tider med sumobryderne :)
Avatar billede melange Nybegynder
02. april 2005 - 21:02 #14
Nu vil jeg ikke afvise at ordet nørd pga den store udvikling inde for IT har fået en andet betydning, men da jeg gik i folkeskole var der ingen tvivl om at det var et skäldsord (og et slemt et).

Det forsvandt dog i gymnasiet og på universitetet, hvor "nørd" i stedet bare er en person der bare er  god til, eller går meget op i, noget bestemt.