Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 22:13 Der er 32 kommentarer

Er det min cpu eller hvad er det der gået helt galt.

hallo har nu i noget tid kørt med defult på min cpu da den ikke gider at blive sat til hvad den skal det er en AMD 2600+ cpu men kører som +2000 har prøvet at sætte fsb op hvad den skulle men den gad ikke at godkenden det og gik bare i sort da den bliv starte op igen måtte så ned og kravle og pille batteriget ud af bundkorte og vente í 10 min satte det så igen og er så tilbage hvor jeg begynte.? det er lidt af et problem for når jeg så kører spil som hl2 og simcity4 kan jeg kun spille i 2min og så slukker den ned for computerne og batteriget skal ud igen men jeg kan godt kører battlefeld i 24 timer uden der sker noget hvad skal jeg gører plz hjælp da jeg gerne vil spille lidt mere en battlefeld..?
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:24 #1
jeg har selv en 2600+, den kører upåklageligt som 3200+. jeg har sat fsb til 2x182=364 og multiplier til 13. det giver sådan noget som 2,37 Ghz, hvor den oprindelig kører 1917 Ghz.
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 22:28 #2
hmm jeg er nok ikke så vild som jer til det computer så jeg har ingen ide om hvad du snakker om sry..
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:29 #3
hvis det er den samme 2600+ du har som jeg, skal den vist køre fsb166 og multiplier 11,5. det giver 1909, helt nøjagtigt.
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:34 #4
en processors hastighed bestemmes af front side bus hastigheden (fsb), f.eks. 133, 166, 200 osv... og en multiplier. fsb leverer data til dine ram. fsb-en ganges med en multiplier for at give processorens taktfrekvens.
athlon 2600 kører med en fsb på 166, og takten er vist 11,5. så den egentlige hastighed er 1909 Mhz. Den hedder 2600+, fordi det svarer til en intel 2600. I bios eller på motherboardet kan begge størrelser som regel indstilles. Dvs. enten med jumpere eller i bios. hvad er det for et motherboard du har?
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 22:38 #5
min computer er

aopen ak79d-400vn
og en cpu der gerne skulle hedde amd athlon 2600
grafikkort er et 5600nivdia med 256mb
og 512mb ram
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:45 #6
dit motherboard skulle fint kunne klare processoren...  hvad for nogen ram har du?
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:46 #7
og hvordan sætter du den op og til hvilke værdier?
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2005 - 22:48 #8
Til sammenligning. Min AMD Athlon XP 2400+ er bygget til at køre 2000Mhz.
Man kan selvfølgelig sætte den til at køre hurtigere, men det betyder 2 ting.
Det ene er, at den nedslides hurtigere end normalt, det andet er, at den i
skrævende spil og lign. bliver så overheded at den lukker ned.
Men at det går ud over bios opsætningen lyde mærkeligt. Det burde være nok, at
lade CPUén køle ned. Hvis dine problemer skyldes CPUén, risikere du at brænde den
af på rekorttid.
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:48 #9
du har forresten et åbent spørgsmål mere om samme emne (som du ikke har fulgt op på..) bare luk det andet. smid et svar selv og accepter svaret. så har du pointsene retur :)
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 22:49 #10
jeg sætter den til 2.08 ghz 333mhz ration 12,5 det er ihvetfald hvad min manual siger jeg skal.. jeg kender ikke hvad for mærke men det er vist ddr ram
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 22:50 #11
ok
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:51 #12
prøv med 333 og 11,5 og se om det kan køre. men hvis rammene ikke passer til 333, så går den også galt. det er ikke så vigtigt med mærket, men hedder de 2100, 2700, 3200 eller hvad?
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 22:52 #13
hvor ser jeg dette ?? føler mig som en spade håber i kan bærer over..
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:54 #14
det´ skam helt i orden. det står på dem, de skal hedde mindst 2700. ellers kan du downloade et lille program som hedder sisoft sandra, så får du alt om dit hardware at vide...
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 22:57 #15
gotfred>> jeg kunne nøjes med en køler med kobber-sink, og den kører mellem 50 og 60 grader, og drønhamrende stabil. testet med prime. det eneste problem jeg har er, at den ikke vil genstarte. men det kan jeg leve med :)) jeg har også hørt at de slides hurtigere, har du set fornuftig dokumentation for det?
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2005 - 23:02 #16
Eller denne her fra Everest, som er anbefalet af mange her på Eksperten, den
er nemmere at se sig til rette på, og den kan lave en helhedsvurdering af PCén:
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 23:03 #17
tilbage igen har hente det program. og kørt en system summary og kigger nu på det men kan ikke se nogle steder noget med 2100 2700 3200. det skal der til siges at da jeg købt den og gik hjem og samlet den virket den fint og kunne kører alt..
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 23:06 #18
hvis du kigger under mainboard information, og memory modules, står der noget med pc3200 eller pc2700
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 23:06 #19
ok det er 3200
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 23:09 #20
3200 er også i orden.
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 23:10 #21
hvad siger temperaturen lidt længere nede under mainboard information? (hvis det er samme version af sisoft som jeg har, bytter den rundt på mainboard og processor temperatur)
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 23:13 #22
den ser fin nok ud den ligger på bord 33 og 48
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2005 - 23:13 #23
ebe - Ja det lyder sansynlig, at man kan køre hurtigere med en dyr kobber køler,
men de fleste tuner bare op med en standart køler.
Dokumentation, nej. Det er en opfattelse jeg fik på besvarelsen af et spørgsmål
jeg havde stillet, om netop dette problem: http://www.eksperten.dk/spm/580210
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 23:18 #24
gotfred>> takker :)
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 23:22 #25
er det mugligt at overclocke sin cpu i windows
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 23:23 #26
polanpan>> så er der umiddelbart kun en ram-fejl eller noget grafikkort relateret tilbage, såvidt jeg kan se.. hvis det var min computer, så ville jeg downloade et program som hedder prime fra
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
(under rubrikken step1) og køre en torture test natten over. undervejs ville jeg checke temperaturen, for at se hvor høj den kravler. Hvis den klarer natten uden fejl, ved du i hvertfald at motherboard, processor og ram kører fejlfrit. Det næste må så være grafikkortet, drivere osv.....
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 23:25 #27
ps.: du behøver ikke at sidde hele natten med termometret, bare sådan en halv time hen i processen *g*
Avatar billede polanpan Nybegynder
31. marts 2005 - 23:26 #28
ok takker kører det nu
Avatar billede ebe Praktikant
31. marts 2005 - 23:26 #29
jeg har aldrig hørt om, at man kan clocke processoren med windows.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. marts 2005 - 23:39 #30
Heller ikke jeg, direkte i Windows, men nogle grafikkort giver en nem mulighed.
Jeg har selv et Asus bundkort, og der kan jeg, i bios bare vælge, at springe op
til 2500Mhz eller 3000Mhz.
Avatar billede ebe Praktikant
01. april 2005 - 23:42 #31
hvo´n går det? kørte den stabilt?
Avatar billede polanpan Nybegynder
04. april 2005 - 00:42 #32
den har nu kørt siden jeg kom hjem i nat ca klokken 5 imorges og er kommet til 89.83% og der har været en sumout error men jeg lader den lige kører færdig. så venderjeg tilbage..