Avatar billede mrg Nybegynder
31. marts 2005 - 20:27 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Scenarier i Excel

Hej,

Er der nogen der kan forklare mig hvad scenarier i Excel bruges til ?

Jeg har en temmelig kompliceret model, og jeg ville meget gerne have et ark hvor man kunne præsentere "hvis man ændrer x til ???, ændres modellens output y til ???"

- og som så opdateres hvis der ændres i modellens forudsætninger...

Kan man det - jeg gætter på at scenariefunktionen gør noget af dette, men den virker bare meget som et "snapshot" (altså udynamisk) ?

Tak for hjælpen...
31. marts 2005 - 20:59 #1
Et scenario er et bud på, hvilke værdier en række nærmere angivne celler kunne tænkes at indeholde.

Excel udregner herefter konsekvenserne i en række resultatceller.

Scenario-styring er en raffineret "prøv-dig-frem"-analyse.

I dit eksempel kan du angive en række scenarier - et for værdi x kan antage. Du kan herefter få vist et scenarie-resume, der viser værdien Y for hver af de valgte scenarier.

Ved at navngive de celler x og y-værdierne står i, er det lidt lettere at læse scenario-resumeet.
Avatar billede mrg Nybegynder
04. april 2005 - 09:51 #2
OK - men det vil sige at det er "udynamisk" - altså at hvis jeg ændrer i modellen efter at have lavet scenarierne sker der ikke noget med dem ?

Hvornår er de så smarte ?