Avatar billede broholm79 Nybegynder
31. marts 2005 - 17:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

harddisk skuffe USB2.0

Hej med jer

Jeg har et spørgsmål ang. min gamle harddisk og en harddisk skuffe. Jeg har lige købt ny computer med ny harddisk og jeg har derfor købt en harddisk skuffe til mine to gamle harddiske IBM Deskstar 41.0 GB diske, som jeg så vil bruge til backup.

Problem: Når jeg sætter harddisken til via min harddiskskuffe vil min computer ikke vise disken inde på "denne computer" og den fremgår heller ikke af listen under Administrative tools under disc-management.

Her er min fremgangsmåde:

1)Jeg satte disken direkte til bundkortet via et IDE kabel og strøm derfra, hvorefter den fint popper op under "denne computer". Jeg har herefter formateret (NTFS) og partitioneret min disk, sat den til F: og kaldt den "backup".

2)Jeg har derefter sat disken som MASTER (På selve disken er der 4 forskellige master konfigurationenr 16 heads, 15 heads, 32GB clip og auto spin disable, jeg har sat den som den stod i den gamle under 16 heads), koblet den til min harddiskskuffe, hvor der er et mini IDE kabel samt strøm børge og sat den til min computer via USB 2.0

3) Computeren genkender disken, og fortæller mig at den er klar til brug. Når jeg går ind under "denne computer" eller "disk management", er der ingen indikation på dette nye drev.

4) Det mærkelige er, at går jeg ind under Device manager, og klikker under Disk drives, så står den der med serie nummer og alt muligt koblet til som USB device...

Hvorfor er det så lige at jeg ikke kan finde den under "denne computer"? Er der noget i vejen med harddisken?? Den popper jo fint op når jeg kobler den direkte til bundkortet men ikke via min harddisk skuffe...eller der genkender den jo også disken, men jeg får ikke mulighed for at tilgå den?? Problemet er det samme ved begge diske

Håber der er nogen der kan hjælpe..

Hvis der er noget der er uklart, så må i endelige skrive...

Jeg har XP pro på min comp.
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 17:35 #1
prøv at gå ind under diskhåndtering og se om den findes der, hvis den gør kan du højreklikke på den og vælge importer, det er sommetider nødvendigt.
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 17:37 #2
har du ikke glemt dette spørgsmål?
http://www.eksperten.dk/spm/584186
Avatar billede broholm79 Nybegynder
31. marts 2005 - 17:55 #3
Hej nopsen

Du havde ret, det spørgsmål havde jeg helt glemt, men det skulle vist være ordnet nu :-)

Jeg har forsøgt at kigge under diskhåndtering, og der fremgår den ikke. Men går jeg ind under device manager så fremgår den af listen over disk "drives"..kunne det have noget at gøre med driveren til disken?? Jeg forsøgte lige at afinstallere disken og så lade windows finde den igen og installere den igen...men den kommer faktisk aldrig til det punkt, hvor den siger at disken er klar til brug...der står bare at den er fundet og er igang med at installere, men så kommer den aldrig videre...ved du evt. hvor man kan finde en driver til disken??
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 17:59 #4
det burde ikke være nødvendigt med driver, har du minimum servicepack 1 inde?
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 18:00 #5
for at dine usb porte skal fungere optimalt, skal chipset drivere til bundkortet være installeret, samt minimum SP1 for understøttelse for usb 2.
Avatar billede broholm79 Nybegynder
31. marts 2005 - 18:02 #6
jeps servicepack 2 endda...

Jeg har også andre USB devices på computeren bla. webcam og scanner og de køre uden problemer, så jeg tror ikke det er usbporten der er noget galt med. Forsøger jeg at tilslutte disken til min bærbare, sker nøjagtig det samme..altså at den fremgår af device manager men ikke diskhåndtering...
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 18:03 #7
hvis du kan se den under drives, kan du så ikke højreklikke på den og vælge at formatere eller tildele andet drevbogstav?
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 18:06 #8
det er højst sansynligt fordi du først har formateret den direkte å systemet og derefter sat den i skuffen, har selv meget dårlige erfaringer med disse skuffer, har prøvet en del forskellige før jeg fandt noget der virkede ordentligt, men om det er problemet ved jeg ikke.
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 18:08 #9
du kan prøve at sætte den tilbage på ide kablet på din pc hvor du formaterede den og se om den stadig genkendes, så kan du slette partitionen og smide den i skuffen bagefter og så prøve at partitionere og formatere den derfra istedet.
Avatar billede broholm79 Nybegynder
31. marts 2005 - 18:09 #10
Så vidt jeg ved kan du kun gøre det under diskhåndtering. Under disk devices i device manager har jeg følgende muligheder hvis jeg højreklikker:

opdater driver
afinstaller
disable

scan for hardwarechanges

properties

Vælger jeg properties > volumes så står der ingenting...så det er som om den ved den er der....men den ved ikke hvad der er i den....scary stuff..
Avatar billede broholm79 Nybegynder
31. marts 2005 - 18:13 #11
jeg prøver lige dit forslag og så vender jeg tilbage om lidt..
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 18:17 #12
ok ellers kan du prøve scan for hardware changes, eller prøv at eksperimentere med jumperen på en anden indstilling.
Avatar billede broholm79 Nybegynder
31. marts 2005 - 19:03 #13
Hmmm. næh ingen fremskridt...den kan stadig finde den under device manager men stadig ingenting i diskhåndtering. Jeg prøvede dog at gå ind på IBM's hjemmeside, og hente et tool, der kunne afgøre om min harddisk behøvede nyt firmware...det syntes den så jeg skulle have...problemet er nu at jeg ikke har noget diskettedrev i min nye computer og den eneste måde den vil opgradere er hvis jeg laver to boot-disketter. Det er da heller ikke nemt...nåh, men det må jeg så forsøge en anden dag, hos en kammerat evt. Master indstillingerne gør heller ingen forskel...desværre..ellers nogle gode ideer??
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 19:16 #14
hmm har ikke lige flere forslag på hånden lige nu.
Avatar billede broholm79 Nybegynder
31. marts 2005 - 19:19 #15
allrihty, ellers tak for hjælpen, jeg forsøger lige med det firmware update, når jeg får mulighed for det..så vender jeg tilbage til denne tråd, hvis det løser problemet.
Avatar billede nopsen Ekspert
31. marts 2005 - 19:54 #16
ok held og lykke med det :)
Avatar billede broholm79 Nybegynder
06. april 2005 - 12:03 #17
Så har jeg opdateret firmware på den ene disk og det virkede ikke... Ergo, to diske på vej i den nærmeste skraldespand...træls..ellers tak for hjælpen. Jeg lukker denne tråd..