Avatar billede tsl77 Nybegynder
31. marts 2005 - 08:25 Der er 50 kommentarer og
2 løsninger

Dualbooting Windows XP/Server 2003.

Hej,

Jeg har en Windows server 2003 liggende, og installerede efterfølgende Windows XP på en anden partition af harddisken.

Min dualboot menu kommer frem, men så snart jeg vælger windows server 2003, rebooter maskinen.

Jeg har ingen problemer med at køre Windows XP.

Er der nogen der har en ide om problemstillingen?

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 09:05 #1
Start -> Kontrolpanel -> Sysem -> Avanceret -> Oplysning pm systemstart osv. -> Rediger -> Kopier den fil og paste den her i tråden
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. marts 2005 - 09:54 #2
Problemet er at du har gjort det i forkert rækkefølge.
Man installerer altid den nyeste windows sidst.

c:\ntdetect.com og c:\ntldr er nu xp versioner, og de skulle være windows 2003 versioner, for at kunne boote både windows xp og 2003.

Se om du kan finde disse filer på din 2003 cdrom, og check så at mit råd er korrekt på denne måde:

Formater en diskette i XP.
Kopier 2003 versioner af c:\ntdetect.com og c:\ntldr ud på disketten.
Kopier den skjulte fil c:\boot.ini ud på disketten.

Boot på disketten og test at du er  i stand til at starte både xp og 2003 op.

Er alt iorden kopierer du ntldr og ntdetect fra disketten ind i roden af c: drevet og overskriver de eksisterende filer, og så burde problemet være løst.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2005 - 12:22 #3
boot på server cddrom - genoprettelseskonsol - skriv fixmbr

Det skulle være nok.
Avatar billede tsl77 Nybegynder
31. marts 2005 - 12:45 #4
Til info vil jeg sige at jeg er på arbejde, og nok skal teste jeres forslag så snart jeg kommer hjem :)

Mange tak for de allerede indtastet indlæg!
Avatar billede plx Nybegynder
31. marts 2005 - 12:46 #5
tonnybrandt har 100% ret
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2005 - 13:12 #6
Og jeg har sørme også ret ;)
Avatar billede plx Nybegynder
31. marts 2005 - 13:21 #7
hvordan?

mbr har ingen indflydelse her
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2005 - 13:29 #8
En fixboot laver nye ntdetect.com og ntldr filer - så vidt jeg er informeret.

plx> bare begrund ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2005 - 13:30 #9
sorry - ret fixboot til fixmbr
Avatar billede plx Nybegynder
31. marts 2005 - 13:32 #10
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx

Siger ikke noget om at generere nye bootfiler. Det mindes jeg da heller ikke jeg har oplevet den har gjort
Avatar billede tsl77 Nybegynder
31. marts 2005 - 20:03 #11
Hmm, har nu forsøgt mig med begge forslag, men den løser ikke problemet med at Windows server 2003 rebooter hvergang jeg vælger den fra min boot menu.

Jeg har naturligvis også forsøgt mig med installation af xp, og efterfølgende server 2003, med det resultat at den booter op fra 2003, uden at give mig en boot menu.

Er det eneste alternativ at geninstallere begge systemer? og i så fald, hvordan får jeg min `bootmenu frem?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 20:07 #12
Og forslaget 31/03-2005 09:05:31 har ingen interesse ????
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2005 - 20:29 #13
"Jeg har naturligvis også forsøgt mig med installation af xp, og efterfølgende server 2003, med det resultat at den booter op fra 2003, uden at give mig en boot menu."

Løsning: Boot på win2003 cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk vælger man her 1) - skriv dit admin-password - skriv så "fixboot"
Avatar billede plx Nybegynder
31. marts 2005 - 21:10 #14
Er du sikker på at du får kopieret ntldr og ntdetect.com rigtigt ind fra win2k3 cden (ligger i i386 biblioteket)?

At 2k3-versionen genstarter er nemlig rigtig gode tegn på, at disse to filer ligger i forkert version. Jeg har selv siddet i præcis samme situation. 2k3 kan ikke boote med xp's bootfiler.

john>Jeg tror heller ikke fixboot vil gøre nogen forskel her :)
Avatar billede tsl77 Nybegynder
31. marts 2005 - 21:42 #15
Nej Helgec, jeg ved ikke hvad du snakker om.. kan umiddelbart kun vælge imellem de forskellige styresystemer jeg ønsker at boote fra.. men det virker stadigvæk ikke.
Avatar billede tsl77 Nybegynder
31. marts 2005 - 21:44 #16
Fixboot virker ikke, den rebooter stadigvæk når jeg starter den fra boot menu
Avatar billede tsl77 Nybegynder
31. marts 2005 - 21:57 #17
Ok har forstået din post nu Helgec.. Her kommer filen pasted:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Datacenter" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Håber dette kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 21:58 #18
"Nej Helgec, jeg ved ikke hvad du snakker om.. " Ja så, er det så svært at paste den omtalte fil her på siden således at den "muligvis" kunne tilrettes
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 22:04 #19
Prøv denne opsætning i stedet, husk at gemme

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Datacenter" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2005 - 22:37 #20
Din boot.ini, som den ser ud nu:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) = 1. partition på primære drev
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3) = 3. partition på primære drev

helgec´s løsning:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) = 1. partition på primære drev
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1) = 1. partition på sekundær drev

Behøves jeg sige at stien skal pege på hvor det ligger?
Jeg tror ikke fejlen ligger i boot.ini da den så slet ikke ville begynde at boote.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 07:34 #21
Aner ikke hvor jeg havde mine tanker siden jeg havde fået en sekundær disk ind i hovedet, det er rent lort hvad jeg har skrevet
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 07:40 #22
Til gengæld tror jeg fejlen ligger i boot.ini, prøv Start -> højreklik "Denne Computer" -> Administrer -> Diskhåndtering og se til at din XP installation også ligger på partition 3
Avatar billede plx Nybegynder
01. april 2005 - 08:37 #23
helgec, som john siger, hvis fejlen lå i boot.ini ville systemet slet ikke forsøge at boote på 2k3.
Avatar billede tsl77 Nybegynder
01. april 2005 - 09:23 #24
Jeg har 2 harddiske. Den ene er delt i 3 partitions, og den anden i 2 partitions.

Den ene bruges til 2 styresystemer, 2k3 på den ene partition. Anden partition bruges som lagringsplads, og xp på den tredje partition.

Anden harddisk med 2 patitions, er udelukkende lagringsplads.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 09:34 #25
Løsningen her på en af mine computere var at gemme ntldr fra 2003 installationen og efter Xp-installationen  ligge ntldr fra 2003 installationen ind i roden på C: så kører det
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 09:41 #26
Jeg ved godt at "tonnybrandt" skrev det samme 31/03-2005 09:54:53, det blev afkræftet af spørger 31/03-2005 20:03:35, men der må være sket en fejl, jeg fik som forklaret af spørger præcis den samme fejl og det kører fejlfrit nu
Avatar billede tsl77 Nybegynder
01. april 2005 - 09:47 #27
Tonnybrandts forslag er forsøgt, men uden held. Spørgsmålet er vel om jeg bør geninstallere 2k3 igen?

Hvis det ender med det, så skal jeg jo have min bootmenu frem, den forsvandt sidst jeg gjorde det i denne rækkefølge, og bootede bare op på 2k3 versionen. Er godt klar over at nyeste version af windows skal installeres sidst, men når bootmenuen forsvinder, så forsøgte jeg det den anden vej rundt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. april 2005 - 09:57 #28
Blot gem din nuværende boot.ini et eler andet sted, og når du er færdig overskriver du blot den der ligger på c: drevet.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 10:22 #29
Hvorfor kan du ikke bare boote op på 2003 cd-en vælg reparer fra genoprettelseskonsol,kopier ntldr fra cd-en ind i C:
Avatar billede tsl77 Nybegynder
01. april 2005 - 11:30 #30
Helgec, jeg kan godt boote up og reparer fra genoprettelseskonsollen, det hjælper bare ikke. Den rebooter igen.

TonnyB, jeg skal forsøge med dit indlæg igen i aften når jeg kommer hjem. Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 11:52 #31
Er du helt sikker på at det er den rigtige ntldr du får ind i C: du kan se det på egenskaber de er ikke lige store
Jeg fatter ikke at det virker hos mig og ikke ved dig
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2005 - 12:53 #32
Kommentar: tsl77
01/04-2005 09:47:47 Tonnybrandts forslag er forsøgt, men uden held. Spørgsmålet er vel om jeg bør geninstallere 2k3 igen?

Hvis det ender med det, så skal jeg jo have min bootmenu frem, den forsvandt sidst jeg gjorde det i denne rækkefølge, og bootede bare op på 2k3 versionen. Er godt klar over at nyeste version af windows skal installeres sidst, men når bootmenuen forsvinder, så forsøgte jeg det den anden vej rundt.

tsl77> Den problemstilling har du fået en løsning på.
Avatar billede tsl77 Nybegynder
01. april 2005 - 21:52 #33
Nixen, den bliver ved at reboote når jeg vælger 2k3(Efter TonnyB's forslag). Det er ikke så fedt. John, jeg har ikke umiddelbart fået svar på hvordan jeg får bootmenuen frem hvis jeg beslutter mig for at lave installationen om.

Men det kan da være jeg bør lave en ny tråd omhandlende dette.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 22:07 #34
Bruger du den med disketten eller kopiere du ind på C.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2005 - 22:09 #35
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2005 - 22:10 #36
proceduren er nøjagtig den samme nu du bruger windows 2003 server
Avatar billede tsl77 Nybegynder
01. april 2005 - 22:10 #37
Jeg har forsøgt med begge to.. Tror sku bare jeg reinstallerer..
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 22:11 #38
For at vi helt forstår hindanden, du skal kopiere NTLDR og NTDETECT fra din W2k3 cd, de skal ind i roden på c-drevet altså overskrive de nuværende XP filer
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2005 - 22:12 #39
helgec og jeg er 100% enige - det er bare vores metode der er forskellig ;)
Avatar billede plx Nybegynder
01. april 2005 - 22:16 #40
john, den artikel er direkte forkert. fixboot opretter altså ikke nye bootfiler. Det eneste den gør, er at den skriver en ny bootsektor på partitionen.

Bare for at være sikker, så har jeg lige efterprøvet. Den laver ingen nye bootfiler
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2005 - 23:02 #41
plx> Det vil sige at selv microsoft lyver??? -->>> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;322952

tsl> tjek ovenstående link - det MÅ du kunne bruge!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. april 2005 - 23:10 #42
john > Du misforstår artiklen. Der står direkte deri at man MANUELT skal kopiere filerne.
Avatar billede plx Nybegynder
01. april 2005 - 23:10 #43
din artikel mangler punkt 2

2.    Copy the Ntldr file and the Ntdetect.com file from the I386 folder on the Windows Server 2003 CD-ROM to the root folder of your boot drive (this is typically drive C).
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2005 - 23:11 #44
Sorry gutter - i har sgu ret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. april 2005 - 23:12 #45
Har brugt den metode en enkel gang og mente altså at kunne huske hvordan ;)
Avatar billede tsl77 Nybegynder
02. april 2005 - 10:16 #46
Det virker nu, efter en reinstallation. Har snakket med en af mine venner, han siger det samme som TonnyB gør, og kan ikke forstå det ikke virker. Det er sku nok mig selv der har klokket i det på en eller anden måde.

TonnyB, smid en svarpost og du skal få disse point.

Tak til alle jer andre for de mange forslag.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. april 2005 - 10:36 #47
Ok, her er svaret *s*
Avatar billede tsl77 Nybegynder
02. april 2005 - 17:17 #48
sådan der
Avatar billede tsl77 Nybegynder
02. april 2005 - 17:18 #49
For fedt, nu får jeg ikke love at acceptere dit svar.. juhuu :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. april 2005 - 17:30 #50
Prøv at markere mit navn nede til venstre og bagefter trykke accepter.
Det plejer at virke *s*
Avatar billede tsl77 Nybegynder
02. april 2005 - 18:34 #51
hehe doh.. :P

Nå op i enden med det, mit problem er løst.. og endnu engang tak til jer alle. :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. april 2005 - 18:41 #52
Velbekomme og takker for point :)