Avatar billede chrplum Nybegynder
31. marts 2005 - 00:40 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Nyt Cpu, bundkort og ram

Hej

Mit bundkort og Cpu er brændt af (se mit forrige spørgsmål ;) ) og rammen er noget gammelt skidt, så jeg skal ha det hele skiftet ud..
Vil helst holde mig under 2000 kr. og jeg har kigget på følgende :

CPU:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37217

Bundkort:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67392

RAM:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96954

Så jeg vil høre om det ser rimeligt ud??

Endvidere er jeg ikke helt sikker på om Cpu'ens bushastighed, bundkortet'ets FSB hastighed og ram'ens hukommelsefrekvens bør være samme eller om de er uafhængige af hinanden??

Mvh.

Christian
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. marts 2005 - 00:51 #1
Det ser fint ud.

Dog ville jeg nok købe 1 stk 512 mb ramblok istedet for det dual sæt du har valgt. AMD'er har ikke rigtigt glæde af dual channel ram og jeg ville hellere have muligheden for at kunne opgradere senere med 2 stk ram blokke istedet for kun 1.

I de nyere bundkort kan ram og fsb godt køre asynkront, dvs med forskellig hastighed, men jeg synes nu at man skal holde det hele på samme hastighed, og det gør de valgte ting også, så de passer fint sammen.
Avatar billede toast Nybegynder
31. marts 2005 - 00:52 #2
Det kan gøres billigere og bedre faktisk:

Bundkort:
Abit NF7-s rev. 2.0 (en smule bedre og Soundstorm fungerer en smule bedre med abit end Asus af en eller anden grund - i teorien er det samme lyd jo):
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96811 - 450Kr.

CPU:
Der er praktisk talt ingen forskel mellem en 2500+ og en 3200+ Barton - udover multiplieren og FSBen. Så de fleste 2500+ kan sagtens køre 3200+ (2,2GHz) hastigheder. min klarede 2,4GHz med middelmådig køling. Endvidere er følgende også en mobile barton - som er en normal barton, der er lidt energisparende. Den eneste forskel er, at den mobile barton har en lavere Vcore clockfrekvens.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91012 - 611 kr.

Da du har sparet lidt på processoren har du lidt ekstra penge til ram. Dette betyder du har råd til 2x512. Skulle give et ganske kort boost i spil + mindre hd swapping.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798 - 758 kr.

1819 kr. i alt.
Avatar billede chrplum Nybegynder
31. marts 2005 - 08:40 #3
Ok,
Så Cpu'ens bushastighed behøver ikke matche fsb'en og ram'ens hastighed?

Tror ikke jeg er frisk på overclocking, vil helst have noget der kører stabilt...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. marts 2005 - 09:24 #4
Hvis du har en Barton med 333 mhz fsb, skal bundkortet understøtte cpu'er med en fsb på 333 mhz eller højere. Ellers bliver cpu'en underklokket.

FSB'en ER cpu'ens bushastighed.

Du kan godt køre 333 mhz på fsb'en og 400 mhz på ram'en, men igen, når vi er oppe i så høje tal ville jeg nok køre det hele på 333 mhz, og det kan man sagtens. Man vælger blot i bios at ramhastigheden skal være 333 istedet for at den automatisk skal vælge hastigheden.
Avatar billede kenp Novice
31. marts 2005 - 10:42 #5
toast ->den barton du linker til er jo kun en 266 mhz på fsb, så det skal man også lige tage med i overvejelse når man skal have budnkort.
Avatar billede chrplum Nybegynder
31. marts 2005 - 11:13 #6
Ok, så holder ejg mig til min oprindelige plan, tak for hjælpen!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. marts 2005 - 11:14 #7
Velbekomme og takker for point :)