Avatar billede 0123 Novice
30. marts 2005 - 21:46 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

formater win xp og win98

Hej !
Jeg vil gerne vide hvordan man formater win xp og win 98.
Skriv det venligst som punkt opstilling !
er der nogle som kan hjælpe mig det ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. marts 2005 - 22:09 #1
Avatar billede ravnemor Juniormester
30. marts 2005 - 22:38 #2
Kender ikke winXP, men har selv lige formateret win98 sådan:

- klik på startknappen og vælg Luk Computeren
- Vælg Genstarte i MS-DOS-tilstand
- når du ser den sorte skærm og der nederst står C:\> skal du taste "format c:"
og det skal være uden anførselstegnene og husk mellemrummet før c.

- Når den spørge om du er sikker osv, skal du bare klikke j eller y, som står for Ja eller Yes.

Du kan også slukke computeren helt og når du så starter op, skal du trykke F8 så du kommer frem til en menu hvor du kan vælge 5-6 punkter og den øverste er 1. Normal. Du skal så vælge den der hedder noget lignende "DOS kommandoprompt only" mener det er nummer 5 - tast enter - du skulle så komme frem til C:\> og så gør du det samme som jeg skrev højere oppe.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. marts 2005 - 22:56 #3
Wintendo98:
Du ka' altid finde en Win98 bootdiskette (US format) på www.bootdisk.com
Startop på den

Kør FDISK (Beskrevet bla. her:
http://www.hcma.dk/fdisk.htm + http://www.fromsej.dk/html/fdisk.html)
Avatar billede aa_1234 Nybegynder
31. marts 2005 - 02:09 #4
1:Start med at sætte din OS cd Fx. din XP cd i dit cdrom drev.

2:sluk din pc.

3:Start din pc igen, der vil nu blive vist en meddelse hvor der står(tryk på en tast for at starte fra CD).

4: tryk på en tast Fx.ENTER.

5:den vil nu køre installtions procesen AUTOMATISK.

6:På et tidspunkt kommer dine partioner frem på skærme,hvor du kan vælge at slette dem.

7: du skal nu slette dine partioner ved at trykke på L efterfulgt af ENTER.
OBS: kig lige engang om det er L/ENTER du skal bruge.

8:Du skal nu oprette en ny partion ved at trykke på O eller R
OBS: kig efter så du ikke trykker på noget forkert.

9: Vælg Hurtig eller Normal formation.
OBS vælger du hurtig Tager det ca 15 min og vælger du Normal formation tager det 1 time til 1,5 timer. Jeg vil råde dig til at tage den normale.

10: klarer din computer alting selv, på når at du skal TASTE din PRODUCT KEY lidt længere inde i installationen.

OBS: Denne installition er en OS-XP installition, og den ikke helt ens hvis du instalerer OS-WIN98.
Avatar billede aa_1234 Nybegynder
31. marts 2005 - 02:12 #5
Sorry <10: Nu klarer din computer resten selv, på nær på lidt længere inde i installtionen, hvor du skal TASTE din PRODUCT KEY.
Avatar billede aa_1234 Nybegynder
31. marts 2005 - 02:19 #6
Eller hvis du bare skal formaterer din HD uden at installerer et nyt OS.

Så trykker du på START og går ind i ALLE PROGRAMMER og vælger TILBEHØR og så trykke du på KOMMANDOPROMPT og skriver FORMAT C: og trykker J
Avatar billede 0123 Novice
31. marts 2005 - 05:16 #7
Jeg vender tilbage med et svar!
Avatar billede aa_1234 Nybegynder
31. marts 2005 - 06:07 #8
helt fint ;)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. marts 2005 - 07:25 #9
<aa_1234> - 31/03-2005 02:09:18: Det er samme beskrivelse der er i http://www.helgec.dk/xp-install.html - her også med billeder... (et billed siger mere en tusind ord)

<aa_1234> - 31/03-2005 02:19:34: Nix - sådan kan du ikke. Du ka' ikke save den gren over som du selv sidder på...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. marts 2005 - 07:27 #10
http://www.helgec.dk/xp-install.html - Med billeder

http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php - Med video
[Titel: Gennemgang af FDISK]
[Titel: Installation af Windows XP]
Avatar billede 0123 Novice
31. marts 2005 - 17:05 #11
Tak for hjælpen drenge !
Fortsat god dag !