Avatar billede gymnastikforeningen Nybegynder
30. marts 2005 - 13:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Endelig afgørelse om DUAL-RAM

Nu har jeg læst så mange forskellige udlægninger af begrebet DUAL-RAM i dette forum, og det må være på tide at afgøre hvad der er fakta.

Jeg skriver min udlægning og hvis nogen kan rette mig er de velkommen (Med dokumentation). Den som svarer på det indbyggede spørgsmål får pointene.

1) Dualram betyder at der er 2 memory-controllere på motherboardet, og motherboardet understøtter Dual-ram.
2) Der skal minimum 2 ram-moduler til for at dualram kan aktiveres.
3) Et tredje modul kan ikke køre i dualram funktion, da der så skal være 2 x 2 ram-moduler og bundkortet skal understøtte Dual-ram på alle 4 slots, altså Dual-ram er kun for ram-moduler i par.
4) Dual-ram giver bedst ydelse ved ens, matchede/udsøgte ram-par, disse kan købes sammen som et "Dual-ram kit".
5) Ved brug af 2 stk. ens ram-moduler på hver f.eks. 512 Mb (2x512 = 1024)i Dualram-funktion, er ram-mængden 1024 Mb, ingen tab af hukommelsesmængde.
6) Gevinsten ved Dual-ram er dobbelt (Teoretisk) båndbredde. Der køres med 2 controlere og 2 kanaler samtidig. I praksis en hastighedsforbedring afhængig af systemets sammensætning.

Spørgsmål:
Ved Abit AN7 Guru motherboard. Kortet understøtter DualRam. Der er 3 ram-sokler, 2 tætsidende nærmest CPU, som er blå + en lidt længere væk som er lilla.

A) Hvor skal de 2 Ram-moduler sidde for at køre Dual-ram?

B) Hvis man efterfølgende monterer et(tilsvarende)ekstra ram-modul i den tredje slot, vil det så have indvirkning på de 2 fungerende Dual-ram moduler?

Manualen fortæller intet.

Ingen gætterier, tak! :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. marts 2005 - 14:18 #1
1 til 5: Enig

6: Ifølge denne side fra Crucial, snakker vi meget lavere faktisk båndbredde, nemlig 10 %, hvis jeg ellers forstår siden rigtigt.
http://www.crucial.com/kb/answer.asp?qid=3751

Fra faq'en om det specifikke bundkort:
http://www.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=AN7&fMTYPE=Socket%20A&pPRODINFO=FAQs&fSEARCHTEXT=AN7

Q: How do I know if my system operates in dual channel mode?(AN7)
A: You will see the string “Dual Channel enabled” on the POST screen with RAM modules installed on DIMM 2&3, DIMM 1&3 or all three DIMM slots. If you only installed one memory module on either slot or two memory modules on DIMM 1&2, you will see the string “Single Channel enabled” on the POST screen. Please refer to the following ABIT web page for the memory modules we have tested on the AN7.http://www.abit.com.tw/test_report/AN7/02.php

Så svarene på A må være 2&3 eller 1&3 og B må så blive et nej.
Avatar billede a1a1 Novice
30. marts 2005 - 14:25 #2
...they can increase bandwidth by as much as 10 percent

10% mere
Avatar billede gymnastikforeningen Nybegynder
30. marts 2005 - 14:57 #3
Hvis man har et Dual-ram kit, med 2 matchede moduler (meget ens) og monterer et tredje modul, som er lidt anderledes, måske andet mærke:
Hvordan sikrer man sig at det de 2 moduler fra kittet som kører Dual?
(Bare en detalje, der faldt mig ind)
Avatar billede gymnastikforeningen Nybegynder
30. marts 2005 - 15:05 #4
Smid et svar, Tonnybrandt..hvis du vil have pointene. :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. marts 2005 - 15:07 #5
Det var et godt spørgsmål. Da den kan køre dual channel på en hvilken som helst af enten 1 eller 2 (samnen med 3'eren) må den defaulte til et af slottene hvis alle er fyldt op, men hvilket et af dem kan jeg ikke se nogen steder. Det må komme an på en test.

Her kommer svaret *s*
Avatar billede gymnastikforeningen Nybegynder
30. marts 2005 - 15:27 #6
Jeg gætter! (Jeg har fået lov af mig selv :-)

Default er sikkert Slot 1 (Sammen med 3). Hvis det passer (?) er det Slot 2 man bruger til ekstra, "ikke-Dual-RAM".

Måske er det så en standard at de forskellige farver på Slots'ene viser at de er tilsluttet hver sin controller? I så fald skal dual-ram sidde i hver sin farve ram-slot.

Da det angiveligt kun er 10% forbedring på båndbredden, er det spørgsmålet om det er værd at bekymre sig ret meget om det.
Tak for hjælpen, alle deltagere.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. marts 2005 - 15:51 #7
Ja, jeg afholdt mig fra at gætte. Det havde du jo frabedt dig *s*

Takker for point :)