Avatar billede lonepeter Novice
29. marts 2005 - 21:55 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Et moralsk spørgsmål

Hejsa...

Delvist afledt af tidligere debat her på sitet er jeg kommet til at tænke på hvordan folk ser på følgende.

I bedste "hvem vil være millionær" stil prøv så at liste følgende lovovertrædelser op i rækkefølge efter hvilken du synes er grovest og hvilken du synes er til at se gennem fingre med. Start med den du synes er grovest.

Bryde kopisikring/piratkopiere
Køre 50% for stærkt
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Snyde 10.000 i skat

Jeg er spændt på hvad i synes... :-)
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
29. marts 2005 - 21:58 #1
Køre 50% for stærkt
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Bryde kopisikring/piratkopiere
Snyde 10.000 i skat

Jeg mener at "menneske liv" er vigtigere end patenter, selv om jeg selv er system udvikler...
Avatar billede speedytech Nybegynder
29. marts 2005 - 21:58 #2
Bryde kopisikring/piratkopiere
Snyde 10.000 i skat
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Avatar billede gammelhat Nybegynder
29. marts 2005 - 21:59 #3
der er jo ingen tvivl

Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Snyde 10.000 i skat
Bryde kopisikring/piratkopiere
Avatar billede lemon Nybegynder
29. marts 2005 - 22:00 #4
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Snyde 10.000 i skat
Bryde kopisikring/piratkopiere

Kommer selvfølgeligt an på omfanget af piratkopiering, overstiger beløbet 10.000 ville jeg bytte om på 3 og 4.
Avatar billede lonepeter Novice
29. marts 2005 - 22:01 #5
Med piratkopiering tænker jeg på til eget forbrug og måske venner og famillie, men ikke "industrielt"
Avatar billede tronic1 Nybegynder
29. marts 2005 - 22:01 #6
Fart
Promille
Snyde i skat
Bryde kopisikring
Avatar billede rebecca Novice
29. marts 2005 - 22:02 #7
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Bryde kopisikring/piratkopiere
Snyde 10.000 i skat
Avatar billede espersen Novice
29. marts 2005 - 22:03 #8
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Snyde 10.000 i skat
Bryde kopisikring/piratkopiere (som lemon er inde på kan omfanget opgradere til 3 eller værre)
Køre 50% for stærkt (er notorisk fartsynder)
Avatar billede rebecca Novice
29. marts 2005 - 22:04 #9
Så ikke din kommentar lonepeter :o)

Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Snyde 10.000 i skat
Bryde kopisikring/piratkopiere

Så skal det være sådan her :o)
Avatar billede kalp Novice
29. marts 2005 - 22:07 #10
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Snyde 10.000 i skat
Bryde kopisikring/piratkopiere
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. marts 2005 - 22:08 #11
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Bryde kopisikring/piratkopiere
Snyde 10.000 i skat
Avatar billede speedytech Nybegynder
29. marts 2005 - 22:08 #12
Jeg laver den osse lige om..

Snyde 10.000 i skat
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Bryde kopisikring/piratkopiere
Avatar billede lonepeter Novice
29. marts 2005 - 22:13 #13
Hmm... - Her fik jeg da folk til tastaturet hva... :-)

Jeg vil også lige give min egen holdning tilkende...

Promillekørsel
Snyde 10.000 i skat
Køre 50% for stærkt
Bryde kopisikring/piratkopiere

Køre promillekørsel synes jeg sgu at man skal holde sig fra, snyde i skat undergraver vores samfund, køre for stærkt er skide farligt men jeg har nok svært ved at sige mig fri for det og til sidst piratkopiering/kopisikring, jeg er fuldstændig lige glad med hvad folk gør i den forbindelse, kopier hvis du har lyst og lad være hvis du ikke har. Med glorien renpudset må jeg erkende er jeg rent faktisk ikke "ejer" et eneste stykke pirat software... :-)

Men lidt sjovt lige at se andres mening...

Smid nogle svar så fordeler jeg points imorgen...
Avatar billede kalp Novice
29. marts 2005 - 22:14 #14
Troede lige du skrev at du ikke ejede noget lovligt software overhovedet :o)
Avatar billede burningice Nybegynder
29. marts 2005 - 22:15 #15
Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Snyde 10.000 i skat
Bryde kopisikring/piratkopiere
Avatar billede lonepeter Novice
29. marts 2005 - 22:17 #16
Kalp, det ville vel også være en bedrift i sig selv... :-)
Avatar billede lemon Nybegynder
29. marts 2005 - 22:31 #17
Spritkørsel. Tjah, der findes sikkert lige så mange undskyldninger for det som der findes spritbilister, men fakta er at der dør folk som følge af spritkørsel, og ofte uskyldige, endda til ingen verdens nytte, så mon ikke det er på tide at vi "vokser fra den dårlige vane". Jeg har det i hvert tilfælde bedst med at vide at de børn jeg engang skal være far til, kan færdes sikkert på gaden, uden at blive forvandlet til kødfars.
At køre for stærkt ser jeg lidt som det samme - man bør ikke betjæne tungt og potentielt farligt maskineri uden omtanke, uanset om det er en bil, en motorsav eller et komfur for den sags skyld. Statistisk set sparer hver "fartsynder" måske enormt mange timers transport på en levealder, men hvor mange levealdre går tabt i trafikuheld på grund af for høj fart?

At snyde i skat... hmm.. hvordan kan det udtrykkes kort og præcist. Hvis vi ikke støtter hinanden, så vil de som er bedst til at tilpasse sig også kunne nyde livet, mens dem der af en eller anden grund ikke har råd til deres frikadeller og nye skosåler føler sig tvunget til at stjæle, og i værste fald slå andre ihjel for at få dækket deres - ofte helt basale - behov.

Mht. piratkopiering, så er der vidst en del skoler og studerende som kopierer software, bøger m.v., og jeg mener det er en god investering i fremtiden. Hvad angår piratkopiering med henblik på videresalg, så ser jeg det som en kamp mellem dem der følger reglerne, og dem der ikke gør - begge for at tjene penge og ofte gerne på bekostning af kunstnernes eller producenternes indtægt. Om det ene er en mere beskidt branche end det andet (pirater vs. eks. musikbranchen) skal jeg ikke gøre mig til dommer for, jeg nøjes med at tænke mit og deler gerne ud af min viden og erfaringer uden at tage mig betalt for det.

Og så får i ikke mere for den 25øre...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. marts 2005 - 22:34 #18
Kører 50% for stærkt med en promille på 0.8, mens man hører piratkopieret musik, i en bil man officielt ikke har råd til :-)
Avatar billede colabund Nybegynder
29. marts 2005 - 22:41 #19
Alle lovovertrædelserne kan jo gradbøjes, så det er jo ikke nemt at svare på specifikt.
Derfor er der heldigvis også taget højde for forbrydelsens "absolutte" grovhed i straffesystemet.

Bl.a. handler det også om at "have forsæt til", dvs, at man ØNSKER at begå ulovligheden.

Fx. hvis man spørger om en god rute til at liste sin promillekørsel hjem ad.
Eller spørger om, hvordan man omgår skattelovgivningen.
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2005 - 23:18 #20
-- og jeg er enig med nogle stykker (også med at de to sidste punkter kan veksle !-)

Køre promillekørsel med 0.8 promille
Køre 50% for stærkt
Snyde 10.000 i skat
Bryde kopisikring/piratkopiere

-- men principielt er altsammen uacceptabelt, så det ...

-- tæller du sammen på et tidspunkt !o]
Avatar billede goaul Praktikant
30. marts 2005 - 03:19 #21
INTET er sort eller hvidt.

Bryde kopisikring/piratkopiere? Hvormeget? 1 CD? eller 10000 film måske?
Køre 50% for stærkt? Hvor? I Kbh. centrum? eller en stort set ubenyttet motorvej i nordjylland?
Køre promillekørsel med 0.8 promille? Hvor/hvem? Bonden der på sin lukkede gårdsplads kører bilen ind i garagen? Eller skolebuschaufføren?
Avatar billede lonepeter Novice
30. marts 2005 - 07:23 #22
> roenving, jo jeg vil lige lave lidt statistik på det i løbet af dagen...

> goaul, ja selvfølgelig er det ikke sort/hvidt, men forstil dig sådan en blød mellemting med alle eksemplerne

> thesurfer, ja, det må da være den absolutte forbrydelse... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
30. marts 2005 - 07:24 #23
*** HUSK ***

  DE AF JER DER VIL HAVE DEL I POINT
  SMID ET SVAR...!
Avatar billede lonepeter Novice
30. marts 2005 - 09:56 #24
Jeg har netop postet resultatet i et nyt spg for at undgå at det bliver overset i bunden af dette spg.

http://www.eksperten.dk/spm/604785