Avatar billede rasmusc Nybegynder
29. marts 2005 - 20:03 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Mit MB vil ikke acceptere mine diske og drev

Hejsa,

Har et nyt MB: http://www.giga-byte.com/Motherboard/Products/Products_Spec_GA-8VM533.htm og derpå sidden en Intele Celeron 2.5 og en stang 512 ram.

Den booter fint, men så snart jeg sætter en HD eller et cd-drev til melder den fejl. Også hvis jeg blot sætter IDE-kablet på MB uden at tilslutte noget i den anden ende.

En enkelt gang har den dog accepteret HD men stoppede naturligt nok og viste blå skærm, da den ikke fandt noget OS på disken.

MB sender et langt biiiip hvilket ifølge manualen betyder MB-fejl.

Nogen forslag? Skal jeg gøre noget i BIOS inden jeg sætter HD og drev til?

Både drev og disk er testet i anden maskine og virker fint og jeg har førsøgt med andre diske og drev på MB - uden held.

Både HD og drev står på Master og sidder på hver sin IDE og jeg har også forsøgt at køre dem på samme som Master og Slave

ras
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 20:08 #1
der er noget meget galt hvis den melder fejl bare med ide kablet monteret!, jeg ville sende det retur ;)
Avatar billede rasmusc Nybegynder
29. marts 2005 - 20:21 #2
ja det har jeg også overvejet ... men nu har den én gang starter med en HD og stoppede sp 8af naturlige årsager).

ras
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. marts 2005 - 20:25 #3
Prøv som en sidste udvej at resette BIOS'en. Du kan gøre det ved at sætte en jumper på bundkortet, eller ved at tage batteriet ud i ca. 2-5 minutter.
Dernæst så prøv at starte den med flg. : CPU, Ram (hvis der er onBoard skærmkort, så brug det!) - ingen andre enheder.
Hvis det spiller, så tilslut IDE kablet og start igen. Hvis den heller ikke melder fejl, så tilslut harddisken. Hvis den melder fejl, så ta' harddisken af og sæt dit CD-ROM drev på. Hvis den ikke melder fejl, så har du måske en defekt Harddisk.
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. marts 2005 - 20:26 #4
Vær opmærksom på at IDE kablet skal vende på en ganske bestemt måde. Afhængig af hvordan det er monteret på MB'et, skal den røde linie på IDE kablet vende over mod Power-Stikket på harddisken.
Avatar billede rasmusc Nybegynder
29. marts 2005 - 20:31 #5
IDE-kablerne vender rigtigt - der er jo et "blokeret" hul i stikket.

Den booter fint med RAM og CPU alene og onboard grafik.

jeg prøver lige endnu engang at starte den med IDE kablet i uden noget i den anden ende ... manualen tilskriver at HD skal på IDE 1 og CD på IDE 2 men det kan jeg vel bare springe op og falde ned på.

ras
Avatar billede rasmusc Nybegynder
29. marts 2005 - 20:33 #6
nå - det bliver ikke lige den første times tid. Men hod fast! JEg vender tilbage straks jeg har fået det testet!

ras
Avatar billede webcreator Nybegynder
03. april 2005 - 23:21 #7
Well ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
14. april 2005 - 22:59 #8
Finder du ud af noget ?
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 01:24 #9
kan man forvente noget feedback eller ?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:13 #10
Kunne man forvente noget feedback ?