Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 20:39 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Laaaaaaaangsom PC

jeg har købet en opgradering
EPoX 8KTA3+
1Ghz/266 T-Bird
256 PC133 Ram
Volcano II køler
(temp ligger mellem 30-35 grader)

Min maskine er laaaaangsom!!!
Det tager evigheder at starte op!, musen hakker hele tiden!, åbne mapper og Programmer
(Control Panel og Stifinder), men skulle tro at det var en 486 100Mhz! ( det er dem jeg sidder ved normalt!, så den minder om en 486 100Mhz)
Jeg har installeret de drivere der fulgte med M/B\'et!, med den bliver ved med at hakke!!

Hjæææælp!!

Der kan gives flere point, hvis I kommer med en rigtigt godt svar ;o)
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
28. marts 2001 - 20:44 #1
hvilken grafikkort har du i??????
Avatar billede doc_scotty Nybegynder
28. marts 2001 - 20:46 #2
Lav en Ghost-kopi af din harddisk (hvis du har flere drev, sæføli)og prøv at lave en nyinstallation \"from scratch\", hvis det muligt.  Det kunne være interessant at høre hvilken windowsversion Du bruger?

mvh Doc
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 20:50 #3
cyber_Freak => jeg har et Geforce2 MX med 10.80 drivere!

doc_scotty => jeg startede fra bunden ( format c: )
Win Me 4.90.3000

Men hvad skulle en ghost hjælpe! ( jeg ved godt hvad ghost er, bruger det i mit arbejde! )
Men hvad skulle det hjælpe at lave en ghost kopi!, så har jeg en kopi at min HDD, som jeg ikke kan bruge til en skid!
Avatar billede doc_scotty Nybegynder
28. marts 2001 - 20:58 #4
Så havde Du ikke mistet nogle data, der er jo nogle som ikke kan starte fra bunden uden at miste div. opgraderinger,sikkerhedsnøgler og deslige, men så havde man en chance for at finde løsningen, og så gentablere sin gamle disk og påføre korrektionerne på den...
Hvilken agp-multiplier kører dit grafikkort med?
*2 ell. *4??
Umiddelbart lyder det som AGP-problem, hvis Du går ind på \"kontrolpanel-skærm-indstillinger-avanceret-kort: Står der så mere end 32MB ram?
Det bør der gøre hvis AGP kører korrekt og jeg mener at den rammængde der bliver brugt her er den størrelse der bliver angivet i \"AGP-aperture size\" i BIOS, men jeg er ikke sikker.
Avatar billede master_nemo Nybegynder
28. marts 2001 - 21:01 #5
hmm jeg kunne godt tænke mig at vide vilken køler VolcanoII er`(har sq aldrig hørt om den men jeg er oxo dum :o))
men det kunne da være fordi det er en opgradering....prøv med ny køler, hvid den er meget lille.....jeg har haft den samme fejl og da var det min køler der skodede.....

Prøv en bios ting hvor du genstarter biosen og følger manualen til at sætte setings op igen....

prøv evt. med et nyt styresystem....der har været en del prob. med WinME

/MN
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 21:02 #6
http://www.aopen.com/scripts/ftplist.asp?pub/driver/mb/via/4in1428v.exe
Jeg kan ikke se 8KTA3 (+), men formoder det er samme Via Chipset, det behøver absolut ikke at være de nyeste drivere du har.
Er det et ram modul? ellers prøv med kun et modul
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 21:03 #7
Med den temp kan det sku\' ikke være køleren!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 21:22 #8
zhark => jeg har 4in1428Va som fulgte med M/B
Jeg har kun ét 256 Ram modul!

master_nemo => Volcano II
http://www.thermaltake.com/VOLCANO2.htm

Doc_scotty => den køre AGP 4x
Billeder af Skærm instillinger
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF.bmp
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF1.bmp
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF2.bmp
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF3.bmp
Sig lige til hvis linketet ikke virker!
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 21:37 #9
Hvor meget fri ressourser har du ved start? er der ikke noget under start/kør... msconfig startfanen du kan slå fra. Min er sku\' sløv på nette lige nu, du har vel ikke givet mig virus :)
Avatar billede doc_scotty Nybegynder
28. marts 2001 - 21:38 #10
Prøv at øge PCI texture memory til 128MB (som test), som tommelfingerregel sætter man Agp aperture i BIOS til 1/2 * systemram, og se om det ændrer noget.
PS. hvis Du ikke bruger active desktop, så deaktiver det, det sluger memory...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 21:40 #11
zhark => under system ressourser 94%
Virus, Hmm har ikke haft Anti-virus program de sidste 3 år *S*
Så check for en sikkerhedsskyld *GG*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 21:42 #12
doc_scotty => i BIOS står den til 128Mb Ram!
men hvis du mener at jeg skal sætte GF2.bmp til 128Mb Ram kan jeg da godt prøve  *S*
Avatar billede teknik Juniormester
28. marts 2001 - 21:53 #13
I mine ører lyder det som en Ressource konflikt.

Har du USB-mus ??

Hvis du går ind i
-kontrolpanel -system -fanen enhedshåndtering -computer -egenskaber -IRQ

Så fortæl lige om der er to eller flere enheder, som er fælles om én af IRQ værdierne.
...IRQ holder til...\"den tæller ikke med\"

Avatar billede teknik Juniormester
28. marts 2001 - 21:55 #14
..Hvilke/hvor mange Indstikskort har du monteret
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 21:55 #15
Jeg mener standard for AGP apature er 2x kortets ram!?
Avatar billede teknik Juniormester
28. marts 2001 - 21:57 #16
Der findes også en 4.29A version af VIA\'s 4-i-1, men det hjælper 99% sikkert ikke på problemet.
Avatar billede teknik Juniormester
28. marts 2001 - 22:01 #17
AGP-aperture kan sættes til \"al den ram man har\"...vil maskinen ikke køre med det, så må man nøjes med at sætte den til halvdelen af den installerede mængde - altså 128 i dit tilfælde.
..Uanset hvad du sætter den til mellem 32 og 256, så vil forskellen i ydelse ikke rykke sig mere end ca. 1% ...så det er nok ikke lige der skoen trykker.
Hvis du går under 16, så bliver AGP hastighed skruet ned til PCI hastighed...men selv det ville ikke gøre det så slemt som du beskriver.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 22:05 #18
Teknik => jeg har ikke en USB mus, bruger alm PS/2
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF4.bmp
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF5.bmp
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF6.bmp
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF7.bmp
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF8.bmp

Jeg har kun mit Grafikkort sat til!

Zhark => så jeg skal sætte den til 64Mb istedet for 128Mb?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 22:07 #19
min Temp, står til 35 grader i BIOS, men SANDRA siger 58 grader why?

hvilken er den rigtige?

Når jeg mærker på Køleren, er en ikke engang varm!
lun måske *S*
Avatar billede zhark Nybegynder
28. marts 2001 - 22:08 #20
Nej - jeg er \"tom\" held med det. Kommentaren om AGP var... bare en kommentar, som jeg dog mente var korrekt!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 22:11 #21
Ups glemte at uploade *Sorry*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 22:39 #23
Hvilket måler rigtigt: BIOS eller SiSoft SANDRA?
der stå at CPU CoreV er 2.02V, men i BIOS\'en står der 1.75V, den står som Default.
http://www.krogh-hansen.dk/eksperten/GF4.bmp

men hav måler rigtigt? ( Temp, Vcore OSV )BIOS\'en eller div. Måle programmer?
Avatar billede doc_scotty Nybegynder
28. marts 2001 - 22:44 #24
Ja, det vil jeg da mene.Du/I har ikke Sideband enabled i driveren, er der ikke et flueben der mangler et sted? Desuden er AGP bus speed for høj, den skulle gerne være i nærheden af 66Mhz dvs. AGP*4 =266Mhz. Disse ting er ikke ok, og vil være kritiske for den korrekte funktion.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 22:52 #25
doc_scotty => Sideband. Hmm  kan ikke finde ud af hvor det flueben skal være ( har kigget driver, BIOS og manual igennem, kan ikke finde noget med sideband..
Kan heller ikke finde noget med vedr. AGP 66Mhz 4x 266Mhz!
Avatar billede makse Nybegynder
28. marts 2001 - 23:04 #26
Prøv evt. med en bios opdatering.

Nyeste er fra 5/3-2001 og kan hentes på www.epox.com/html/english/support/motherboard/bios/8kt3.htm
Avatar billede makse Nybegynder
28. marts 2001 - 23:06 #27
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. marts 2001 - 23:08 #28
Nu prøvede jeg at sætte BIOS\'en til Fail-Safe, og nu virke ALT!!! Musen køre uden problemer, det er hurtigere!
Så nu skal jeg bare til at finde ud af hvor fejlen er.  *S*
men der er stadig for mange Mhz på AGP\'en! og har ikke fundet ud af hvordan man slår Sideband til!
Jeg lukker ikke spørgsmålet endnu! da der jo godt kan komme andre problemer nu *S*
men TAK for hjælpen!
Avatar billede doc_scotty Nybegynder
28. marts 2001 - 23:10 #29
Standarden for AGP portens hastighed er 66mhz, og er tit afhængig af FSB på bundkortet dvs. med en faktor på f.eks. 1/2 gange system speed d.v.s.ved 133 FSB bliver den så 66;  ved FSB på 200 bliver den 100(jeg ved ikke hvad faktoren er på Socket A bundkort, er kun vant til intel P3.
Ang. Sideband enabled, er der ihvertfald ved Creatives software en AGP wizard med, hvor man kan enable/disable Sideband
Avatar billede teknik Juniormester
28. marts 2001 - 23:30 #30
...Load Fail safe var (åbenbart) en udemærket ide...burde være en refleks ;-))

Det som forårsagede problemerne kan ofte være svært at sætte fingeren på.
Der er midlertid et par ting du nok skal ind og rette.

FSB ryger typisk ned på 100. de skal op på 133. (mod CPU køres 2xFSB=266)
-Hvis der stadig står 1000Mhz ved opstart, så er det ok.

AGP multiplier ryger typisk ned på x1..den skal op på x4

Enable Sideband er normalt en BIOS indstiling, og står sjældent ret langt væk fra AGP multiplier.
..Har dog også set doc_scotty\'s variant.

Check også at DRAM clock..eller lign. står til 133 eller =FSB.

mht. Temperaturen, så bør du vælge ikke at stole på Sandra, som kun passer til bestemte systemer, ofte noget lidt ældre end det \"sidste nye\" som du jo har.
Avatar billede breaker Nybegynder
31. marts 2001 - 18:16 #31
det kan også være din hardisk... jeg havde da jeg en langsom hardisk.. og en hurtig cpu  og lavede flaskehalse... hvilken hardisk har du?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
31. marts 2001 - 23:56 #32
breaker => IBM 45Gb ATA100 (køre med ATA100)
Men er igang med at sætte BIOS\'en!
den virked fint da jeg satte den på Fail Safe, så nu sætter jeg BIOS\'en op lige så stille, en ting af gangen!
Så problemet er faktisk løst..
Kan bare ikke få særlig meget i 3Dmark2001..
Kan ikke få mere end 2700point!

kan kun få 3200Point i laveste opløsning!

så den hakker ikke mere.. nu skal jeg bare have den til at yde mere  *S*

Så det kan være der kommer flere problemer, eller spørgsmål!
Avatar billede teknik Juniormester
01. april 2001 - 15:06 #33
PC100>PC133 giver 5-10 %
AGPx1>AGPx4 giver 30-40%
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. april 2001 - 15:40 #34
teknik => gider du forklare?
jeg køre med PC133 (7.5 x 133 = 1Ghz )
Og jeg køre med AGPx4

men jeg kan ikke få den over 2300 point mere! jeg aner ikke hvad der er galt!!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. april 2001 - 10:19 #35
jeg har oprette et nyt spm. vedr BIOS Opsætningen!
http://www.eksperten.dk/spm/61726

Jeg Takker for Jeres Svar!
Avatar billede teknik Juniormester
03. april 2001 - 18:25 #36
>>rkhdk  - takker for points ;-)
...det der med \"lave\" 3D Mark Scores....
Det er da vist ikke så slemt.
Der var jo noget med at fra 3Dmark2000 til 3Dmark2001 skete der en halvering - eller mere - af tildelte 3Dmarks

Hvad siger On-line result browser ??