Avatar billede cpn80 Nybegynder
29. marts 2005 - 15:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Min skærm hyler ved opløsning 1024 * 768 8(

Heysa.
Jeg har en skærm stående som, som spørgsmålet lyder, laver en hyletone når den kører i opløsning 1024 * 768. Nogen der kan forklare mig hvad der kan være i vejen ?

Hvis i oveni hatten kan løse problemet, vanker der en større sum point, men for øjeblikket er det bare min nysgerrighed der skal stilles

Hilsen CPN
Avatar billede milter Ekspert
29. marts 2005 - 15:22 #1
Hvor gammel er den, og hvilken skærm er det?

Er det kun ved 1024 x 768, eller er det også ved opløsninger over det?
Avatar billede wickedd Juniormester
29. marts 2005 - 15:24 #2
Min skærm er snart 8 år gammel, så jeg har oplevet den hyetone masser af gange.
Det er simpelthen billedrøret som er ved at ryge, MEN, det er ikke altid den gør det. Billederør på skærme er mere hårdføre end på f.eks. et tv - Vent et par dage, så er jeg sikker på at den hylen aftager, ellers må du ud og købe en ny skærm.
Avatar billede cpn80 Nybegynder
29. marts 2005 - 15:24 #3
jeg ved faktisk ikke hvor gammel den er, har fået den som brugt, men den er nok et par år gammel.
Det er en 21 tommer Digital model VCR21-HA
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. marts 2005 - 15:25 #4
er det en Dell monitor??
Avatar billede cpn80 Nybegynder
29. marts 2005 - 15:26 #5
der står "digital" på fronten
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 15:26 #6
Ja det skyldes nogle spoler indeni som står og svinger, dette løses ved at give dem lak (så viklingerne ikke kan vibrere), dertil benyttes enten trafo lak, eller ganske alm. neglelak, men ved man ikke hvad man laver bør man ikke selv åbne sin skærm, der er op til ca 28000 volt nogle steder og der er også andre meget høje spændinger, som i værste tilfælde kan koste en livet. (så efter denne advarsel er alt ansvar på din egen side *S*)
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. marts 2005 - 15:26 #7
jeg vil mene hyle tonen kan op stå når skærmen slå til og fra men det sker så hurtigt at den ikke slukker.
Avatar billede wickedd Juniormester
29. marts 2005 - 15:26 #8
Du kan også prøve at ændre hvor mange hz den køre med i Windows.
Start med at sænke antallet, og hvis det ikke bliver bedre, så forhøj dem.
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. marts 2005 - 15:28 #9
LOL han kunne tage gumme støvler og latex unerhyler på og så lange gumme hansker og stille sig på et bildæk for at minske risikoen ;)
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 15:30 #10
Har siddet som monitor tekniker og har set dette problem utallige gange ;)
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. marts 2005 - 15:31 #11
screem_brille i det outfit jeg foreslog ??
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 15:31 #12
wickedd det er IKKE billedrøret som er ved at ryge!! og det er noget direkte sludder at røret er mere hårdfør end på et TV.
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 15:33 #13
Webdesigner LOL nej vi sad ikek i det outfit *GG* (men nu vidste vi jo også lidt mere om det end spørger gør **S)
Avatar billede cpn80 Nybegynder
29. marts 2005 - 15:36 #14
wickedd.. Jeg har prøvet at ændre på hz, det gør ingen forskel..

webdesigner.. hehe, må vist lige finde det udstyr, så skal jeg ind og rode 8))

screem_brille.. Det lød som om det var noget du havde forstand på. Det lyder ikke som noget jeg sådan direkte burde hoppe ind i skærmen og rode med, men jeg kender et par elektronikfagteknikere, måske var det noget jeg skulle sætte dem på 8), men det indikerer ikke at den er ved at stå af ?

( du får pointene om lidt )
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. marts 2005 - 15:38 #15
Cpn80 det kan være en sikkerhed mer at slukke skærmen i en 4 dage tid
Avatar billede cpn80 Nybegynder
29. marts 2005 - 15:39 #16
tager det så længe for den at aflade ??
Avatar billede webdesigner Praktikant
29. marts 2005 - 15:41 #17
ja og måske enda mere... de kondensatore der sidder i skærmen er ret voldsommen. tænk at de skal lave strøm nok til at magnet feldet kan af bøje lys.
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 15:43 #18
cpn80 er udlært radiomekaniker, og har nok reppet de første 3-5 monitorer, så jo jeg vil mene jeg har forstand på det ;) og mit råd er , lad være med at rode med det selv, det er for farligt for ikke kyndige at rode med strøm / spændinger som potentialt kan dræbe en (især nu du faktisk kender nogen som kan gøre det for dig).

Webdesigner, er bleeder modstanden defekt, kan røret have spændign på sig i meget lang tid (da det virker som en kondensator) (bleeder modstand = en typisk 20M ohms modstand inde i linietrafoen, spm netop gør at røret langsomt bliver afladet)
Avatar billede cpn80 Nybegynder
29. marts 2005 - 15:45 #19
ok. Jeg lader fagfolkene om det, bare rolig 8)

Jeg siger tak for hjælpen til jer allesammen, og tak for rådene..
I er en stor hjælp 8)

Hilsen CPN
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 16:14 #20
tak for point ;)