Avatar billede affekatz Nybegynder
29. marts 2005 - 10:54 Der er 7 kommentarer

Størrelse af side a4 - a3

Jeg har i min preamble defineret følgende: \documentclass[a4paper,12pt,twoside]{C:/projektdele/TEX/admin/Preamble/Book1A4_renzo_vels}

Dvs at som udgangspunkt er alle de filer jeg opretter via min main fil i a4 størrelse. Det jeg er interesseret i er at jeg kan oprette en a3 side med en stor tegning inde imellem a4 arkene med en kommando. Meningen med det er at jeg håber at det er muligt at beholder sidehoved / fod, samt sidetal på a3 arket så det dermed ikke skilder sig væsentlig ud fra de andre ark mht. layout
Avatar billede bromer Nybegynder
29. marts 2005 - 13:17 #1
Jeg sad med samme problem på det tidspunkt og jeg fandt aldrig en særlig køn måde at gøre det på. Jeg fandt 2 måder at gøre det på:

1) Indsætte mine billeder og figurer på en a4side i dokumententet og så fotokopire siderne til a3.

2) Oprette et ekstra dokument med a3 sider og force dem til at have korrekt sidetal, header etc. Det er så muligt at flette dem sammen ved at klippe og klistre i nogle postscript tools. Det kræver så at du laver sider være blanke i dit orginale dokument for at sidetallene ikke skal blive ødelagt.
Avatar billede affekatz Nybegynder
29. marts 2005 - 13:21 #2
Jeps jeg har også brugt metode 1 og delvis 2 før :-) .... men det kunne jo ske der var en eller anden smart måde at gøre det på som jeg ikke kendte
Avatar billede bromer Nybegynder
29. marts 2005 - 13:30 #3
Jeg læste i sin tid en del nyhedsgrupper, maillinglister og latex bøger for at finde det, men de fleste kloge hoveder mente ikke det var noget jeg skulle rode mig ud i, idet Latex måde at håndtere sidestørrelse er rimelig bundet til det dokument man arbejder med.

Hvis man skulle finde noget der kunne håndtere det ordentlig er det en ny documentclass der skal til, og jeg har ikke kunne finde nogen.
Avatar billede affekatz Nybegynder
29. marts 2005 - 13:57 #4
Man kan godt få en anden documentclass som kan håndtere det tror jeg nok tjek denne
side: http://www.iac.ethz.ch/en/various/Mittelbau/disslatex_en.html ( søg evt. på A3 så skulle stedet være nemt at finde )
Avatar billede bromer Nybegynder
29. marts 2005 - 14:00 #5
så vidt jeg kan se force du igen hele dit dokument til at være a3 og ikke kun et par sider.
Avatar billede affekatz Nybegynder
29. marts 2005 - 14:09 #6
Jepper det er rigtig nok .... dvs. det der skal til er en eller anden rutine som lader dig definerer documentclassen ved dokumenter på A3 ......  hmmmmm tror ikke jeg har tid til at skrive det lige nu så jeg holder mig nok bare til den traditionelle løsning 1 og 2 :-)
Avatar billede bromer Nybegynder
29. marts 2005 - 14:11 #7
tror jeg umiddelbart også er bedst. Tror det er en ikke-triviel opgave at skrive en documentclass der løser det :)