Avatar billede camilla20 Nybegynder
27. marts 2005 - 21:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Funktion der kan udregne en formel på alle celler

Hvordan laver man en formel, der virker på flere seperate celler? Jeg har et budget der skal omregnes til US Dollars, hvor alle celler skal omregnes til USD på en gang.

God påske :)
Avatar billede kabbak Professor
27. marts 2005 - 23:03 #1
hvis du kender kursen, skriv den i en tom celle.

Kopier cellen, maker alle de celler der skal omregnes, vælg indsæt speciel multiplicer.

så er alle tal ganget med kursen

nb, eventuelle formler forsvinder, der er kun faktiske værdier
Avatar billede sjap Praktikant
27. marts 2005 - 23:39 #2
Alternativt kan du lave et ekstra ark, der er (næsten) identisk med dit budget, og så lave et felt til kursen. I det nye budget sætter du så bare alle celler lig med de samme celler i det gamle budget og så multiplicere med kursen. På den måde kan du opdatere hele budgettet med forskellige kurser, og hele tiden holde det ajour i både DKK og USD.
Avatar billede kabbak Professor
28. marts 2005 - 09:56 #3
hvis det er danske kroner, der skal omregnes skal der divideres.

sorry
Avatar billede camilla20 Nybegynder
28. marts 2005 - 11:28 #4
Hvad hedder speciel mulitiplicer på engelsk? vi har den engelske version af office...
Avatar billede sjap Praktikant
28. marts 2005 - 11:32 #5
Menuen "Edit"
Vælg "Paste Special" tror jeg
og marker så "Multiply" (også et gæt, da jeg sidder med en dansk version)
Avatar billede gymnastikforeningen Nybegynder
28. marts 2005 - 14:33 #6
Du kan bruge det der hedder "Matrixformel".
Princippet er(Kan gøres på flere måder):
1) Marker et antal celler som svarer til cellerne som skal beregnes(f.eks. 4 rækker og 6 kolonner).
2) Skriv formlen (f.eks. =C6:F12 x 6.45).
3) Tryk CTRL+SKIFT+ENTER
4) Så har du resultaterne i de celler du startede med at markere, og du har stadig cellerne med de oprindelige værdier.
Et glimrende værktøj, f.eks. til pristigninger i prislister m.m.
Avatar billede camilla20 Nybegynder
28. marts 2005 - 15:17 #7
Det virker ikke... i hvilken celle skal formlen skrives?
Avatar billede gymnastikforeningen Nybegynder
28. marts 2005 - 18:20 #8
Det virker!
Jeg skærer det ud i pap :-)

Lad os sige du har 2 kolonner med hver 4 rækker, f.eks. A1-A4 og B1-B4 (Det hedder A1:B4 i en formel). Der er forskellige tal i alle cellerne, ialt 8 celler.

Så markerer du et, i størrelse, tilsvarende område ved siden af f.eks C1:D4.

Mens disse 8 tomme celler er markeret, taster du bare formlen ind, f.eks. =A1:B4*3 og trykker CTRL+SKIFT+ENTER.