Avatar billede camilla20 Nybegynder
27. marts 2005 - 15:00 Der er 7 kommentarer

Budgetter vha. scenarier

Jeg skal udforme tre budgetter for årene 2005, 2006 og 2007. Et pessimistisk (0% stigning i omsætning), normalt (5%) og optimistisk (10%). Udgangspunket er omsætningen fra 2004 (dette er ikke en formel).

Vi har har lavet to ark. I det ene er skabelonen på budgettet og i det andet er de inddata vi vil ændre.

Når vi prøver vil procentsatserne ikke ændre sig i scenarie-resuméet. Vi tror det kan have noget at gøre med at resultat cellen refererer til en celle der ikke er en formel.

Andre forslag til løsninger?
Avatar billede mugs Novice
27. marts 2005 - 15:23 #1
I dette tilfælde er formlen indtastet i Ark2. Den henter værdien indtastet i Ark1 celle A1. Hvis denne er tom, vil Ark2 blot vise 0. Så "resultat cellen refererer til en celle der ikke er en formel." tror jeg ikke på.

=Ark1!A1
Avatar billede camilla20 Nybegynder
27. marts 2005 - 15:37 #2
vil du ikke lige uddybe det? vi har ikke brugt A1 som resultat celle. Vores resultat celle er en omsætning og ikke en formel. den er ikke tom...
Avatar billede mugs Novice
27. marts 2005 - 15:43 #3
Excel er normalt ikke min boldgade, men lidt har vel også ret.

"Vores resultat celle er en omsætning og ikke en formel. den er ikke tom..."

Som du selv skriver indeholder din resultatcelle en værdi. Er det denne værdi du vil have hentet til et andet ark? I den celle der skal modtage værdien, skal du have en reference til resultatcellen:

=ARKNAVN!RESULTATCELLE

Hvis de 2 celler ligger i samme ark, kan du nøjes med:

=A1

i den celle der skal modtage værdien.

Men prøv at vise os, hvordan du henter værdien fra resultatcellen til det andet ark.
Avatar billede jkrons Professor
27. marts 2005 - 17:01 #4
Antag følgende: Omsætning i A1 som fast beløb. Procentuel vækst i A2. Ny omsætning i A3. A3 beregnews fx ved =A1+(A1*A2).

Opret jeres scenarier med 0, 0,05og 0,1 som variablwe værdier. Når I laver scenarieresumeet skal  A2 og A3 med i dette.
Avatar billede jkrons Professor
27. marts 2005 - 17:03 #5
Det er meningsløst (for Excel), at lave scenarier med variable, hvis disse ikke kan påvirke resulatatet, og det kan de jo ikke, hvis resultatcellen ikke indeholder en formel, men en fast værdi.
Avatar billede camilla20 Nybegynder
27. marts 2005 - 19:13 #6
Skal den procentuelle vækst i A2 være en af de tre værdier eller en helt anden?
Avatar billede jkrons Professor
27. marts 2005 - 19:44 #7
Som udgangspunkt er det ligegyldigt, hvilken værdi, der står i A2. Den kan for den sags skyld være tom. Men det er den, der skal indsættes som justerbar celle i de tre scenarier, og tildeles en værdi gennem scenarierne.