Avatar billede darkstar Nybegynder
26. marts 2005 - 22:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan overfører jeg video fra DVcam til harddisk?

Hej.

JEg har et JVC GR-DVP1/3 video kamera. "Digital camcorder" står der på kassen.

Jeg har taget noget video, og jeg vil godt have det ned på min harddisk på computeren. Jeg har prøvet at sætte kameraet i dockingstationen og connecte via usb den vej, men jeg kan kun få fat i de billeder der ligger på kameraet, og ikke videoen, da det ligger på et bånd. Jeg kan lave et lille 'email clip', men det er utroligt ringe kvalitet og der er ingen lyd på.

Hvordan får jeg videoen i en god kvalitet og med lyd over på min computer? Jeg har firewire, usb og Svhs at gøre med.
Avatar billede darkstar Nybegynder
27. marts 2005 - 13:36 #1
Ingen der kan hjælpè?
Avatar billede darkstar Nybegynder
27. marts 2005 - 16:06 #2
Her ser ikke ud til at ske noget... Jeg lukker
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
27. marts 2005 - 22:53 #3
Hej,

du er vist lidt utålmodig.

Du skal bruge fire-wire til at overføre din video fra kamera til PC,
og ikke som du forsøger via USB.

1) Hardware: Du skal have firewire på din PC (og det har du jo som nævnt)
Til andre - udmærkede no-noname kort kan fås fra omkring 250 DKR.
Husk også at få et tilhørende firewire kabel (sandsynligvis 4 polet til 6 polet).

2) Software (alt kan fåes gratis på lovlig vis, brug f.eks. nedenfor listede programmer!). Det tager dog nok en del tid at lære de forskellige programmer at kende, ellers må du ud og købe færdige programmer fra fx. Pinnacle eller Ulead:

* WinDV kan overføre videoen fra kamera til PC via firewire
* En DV codec er god at have hvis du vil redigere - download Panasonic DV codec.
* En anden god codec at bruge under redigering er Huyff (da den er tabsfri).
* Du kan redigere, klippe og filtere med VirtualDub.
* Avi2Dvd, DIKO eller TFM kan omdanne dine klip fra kameraet (som nu ligger på PCen)
til DVD format som kan brændes direkte ud på en DVD.

Men som sagt, du skal nok i første omgang start med et firewire-kabel og programmet WinDV.

PS: Alle programmer kan findes gratis på www.videohelp.com (hvis man kan engelsk).
Der findes også mange gode guides og anden hjælp på denne link.

Mvh Torben.
Avatar billede darkstar Nybegynder
28. marts 2005 - 01:04 #4
torben, ja, det er jeg godt nok, men jeg troede ikke der ville ske noget når der intet var sket så længe :)

Hvordan fungerer det firewire? Computeren ser ikke ud til at finde kameraet når jeg sætter det på play. Alt er tilsluttet korrekt, der sker bare ingenting.
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
28. marts 2005 - 01:52 #5
Hej,

1) start WinDV op (husk det SKAL være en firewire forbindelse).
2) Sæt evt. lidt konfiguration op (Config... knappen, tab-siden Capturing from device).
3) Vælg Capt. file.
4) Måske skal Video source vælges (dit kamera).
5) Tryk Capture knappen.
6) Tryk play på dit video kamera.

Såre simpelt.

Mvh Torben.