Avatar billede mangelviden Nybegynder
26. marts 2005 - 17:24 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Lav virtuel hukommelse ved opstart af Microsoft Outlook

Jeg har et problem, vistnok med mit Outlook program.
Når jeg starter det, "fryser" computeren og fortæller mig, at den "virtuelle hukommelse er lav". Jeg kan på systemovervågning se, at den sparker en sidefil på 1,5 GB ud og bruger 100 % cpu i ca. 2-4 sekunder. Har rigelig af virtuel hukommelse tildelt drevet i forvejen. Denne langsomme opstart har jeg ikke oplevet før. Troede jeg havde virus, men har skannet med forskellige programmer ud at finde nogen. Hvad er der galt?
Bær over med mig, jeg er nybegynder og har derfor brug for hjælp udi denne EDB-verden...
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. marts 2005 - 17:28 #1
Hmmmm... lyder som et problem med Outlook, der ikke håndterer en fejl ordenligt og reserverer alt for meget hukommelse.

Prøv at lave en ny outlook profil (dvs. alle indstillinger er "nulstillet" og du har dermed også en tom PST fil).

Hvis det løser problemet, har du identificeret det som hørende til profilen. Ellers ligger det i selve Outlook installationen.
Avatar billede mangelviden Nybegynder
28. marts 2005 - 13:29 #2
Tak fordi du gad svare på mit spørgsmål. Nu kommer det næste dumme...
Hvordan nulstiller jeg indstillingerne? Hvordan finder/undersøger jeg PST-filen og hvad er det for en fil?
Jeg kan forstå, at såfremt ovennævnte ikke virker, skal jeg geninstallere Outlook.
På forhånd mange tak for hjælpen!

mvh. Mangelviden (ikke uden grund)
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. marts 2005 - 08:49 #3
Det er absolut ikke det dummeste....

Hvis fejlen ligger i profilen, vil det IKKE hjælpe at geninstallere Outlook, da alle indstillinger er gemt i brugerprofilen (hvilket jo er ret smart, hvis nu det var Outlook der skulle reinstalleres).

1. Det er måske det nemmeste at reparere Outlook først: Kontrolpanel>Tilføj/Fjern programmer. Find Office (eller Outlook hvis det er installeret alene). Vælg skift og vælg reparer i installations programmet. Test om det virker.

2. Prøv at starte Outlook med følgende kommando: Start->Kør. Indtast
Outlook /cleanprofile

Prøv også
Outlook /noextensions /safe

Hvis dette virker, så giv lyd :-)

3. Din PST fil (Personal Folder - indeholder alle e-mails, kalender aftaler, kontaktpersoner mv. fra Outlook) ligger gemt her:

C:\Documents and Settings\[brugernavn]\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\Outlook

Omdøb filen og start Outlook. Den vil brokke sig over en manglende "Personal Folder", og beder dig om at indtaste navnet på en ny. Outlook starter så op, med en ny, tom PST fil.

Lad mig høre, hvad der hjælper.
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. marts 2005 - 08:52 #4
PS: Har du scannet din maskine for Spyware og virus? Dette kunne også være problemet...

Hvis ikke du har antivirus, så hent gratisprogrammet AVG Home fra http://free.grisoft.com/freeweb.php.
Hent og kør også Spybot fra http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

For begge programmer gælder: Husk at opdatere virus/spyware definitioner inden du scanner. Dette tilbydes i begge tilfælde automatisk første gang programmet startes.
Avatar billede mangelviden Nybegynder
29. marts 2005 - 13:05 #5
Hej igen!
Efter at have efterprøvet dine gode forslag et efter et, fandt jeg ud af, at sidste forslag (noextensions /safe) var det bedste, endog særdeles effektivt..
På systemovervågningen (windows jobliste) kunne jeg knap registrere mærkbar forskel og sidefilen var nede på sølle ca. 208 og CPU'en belastet med max ca. 35 % i et "splitsekund".
Prøvede at starte outlook fra ikonen på bundlinien, men den samme langsomme tidligere beskrevne opstart skete igen. Kun når jeg starter med noextensions kommer programmet huritgt igang. Og det går virkeligt hurtigt!!
Men det kan vel ikke være meningen, at jeg fremover skal starte outlook på denne måde eller hva'?. Hvori består den egentlige fejl, skal "exe-filen" omdøbes på en eller anden måde så programmet starten som noextensions /safe?
Og sidst med ikke mindst...hvori består den praktiske forskel på måden at starte programmet på....Kan det det samme eller er der andre "ting", som gøres / ikke gøres. hvori består den praktiske forskel.?

Du har under alle omstændigheder været til stor hjælp!! Mange tak.

mvh. Mangelviden (nu lidt mindre end før!!)
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. marts 2005 - 13:27 #6
/safe gør, at Outlook starter op med færre features - se længere nede. Jeg syntes, at du skulle teste med den parameter for at indkredse fejlen.

Du kan læse om alle Outlook 2003 parametre her:
http://www.outlook-tips.net/howto/commandlines.htm

Bemærk særligt følgende:
/safe
Starts Outlook without extensions, Reading Pane, or toolbar customization.

/safe:1
Starts Outlook with the Reading Pane off. New to Outlook 2003.

/safe:2
Starts Outlook without checking mail at startup. New to Outlook 2003.

/safe:3
Starts Outlook with extensions turned off, but listed in the Add-In Manager.

Test med de 3 forskellige "save:" parametre, og lad os indkredse fejlen.
Avatar billede mangelviden Nybegynder
29. marts 2005 - 20:33 #7
Jeg har prøvet at starte med safe parametrene, men de starter lige så langsomt som ved den "almindelige start", med andre ord noextension /safe er den hurtigste.
Vedrørende virus, så jeg jeg skannet med alt mellem himmel og jord, blandt andet AVG Free. Jeg har været inde på den link du henviste til, men man skal nok have meget mere forstand på computere for at få udbytte af det, det virker meget teknisk på mig, og jeg famler i blinde, idet jeg ikke ved, hvad de forskellige parametre gør....i almindelig tale.
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. april 2005 - 20:43 #8
hvordan virker

outlook /noextensions