Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
26. marts 2005 - 16:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

php med gdlib

Hej

Jeg har en FreeBSD server med Apache 1.3 og PHP 4.3 - Og jeg vil gerne have gdlib til at virke sammen med mit PHP, jeg har installeret gdlib (Den kom vist nok ikke med nogen fejl der - en måde man kan tjekke det på?)
Jeg har i php.ini fjernet ; så der står extension=php_gd2.dll
Og så har jeg selvfølgelig genstartet Apache.
Men det lader til gdlib ikke virker.
Hvad gør jeg galt?
En phpinfo kan ses her:
http://www.vup.dk/phpinfo.php

På forhånd tak
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
26. marts 2005 - 16:39 #1
Jeg installerede det på følgende måde:
wget http://www.boutell.com/gd/http/gd-2.0.33.tar.gz
tar zxfv gd-2.0.33.tar.gz
cd gd-2.0.33
./configure
make install
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
26. marts 2005 - 16:54 #2
Dll duer ikke...det er en windows dynamic link library.

Du skal i stedet bruge en .so fil. Hvis den ellers hedder det samme som i Windows, bortset fra extension'en, så skal der stå

extension=php_gd2.so

Om du så skal lave yderligere fixfaxerier, ved jeg ikke, da jeg har compilet gdlib med i php.

Du kan evt. se på http://www.nerdd.dk/php/phpinfo.php (min er en ver. 5.0.3, men så vidt jeg ved, er der også mulighed for at compile ver. 4.3 med gdlib).
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
26. marts 2005 - 17:02 #3
Har nu ændret det til .so - men det giver ingen forskel? :(
Hvad med extension_dir - skal den ændres til noget? Eller burde den ikke give fejl hvis den ikke kunne finde den, under genstart af apache?

Du siger du har compilet PHP med gdlib - Kender du en guide til at gøre det? og er det svært? Min erfaring med FreeBSD er meget lille
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. marts 2005 - 17:16 #4
hvis du brugte den rigtige måde at instalere fra source i freebsd ville den have spurgt dig hvilke extensions du ønskede. med den rigtige mener jeg ports

man går i mod_php og skriver make install clean. og så får man en menu over det man vil instalere.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
26. marts 2005 - 23:09 #5
Det er en Virtual Server jeg har i USA, hvor der var bl.a. forud installeret Apache med PHP - Og jeg har vist nok slet ikke adgang til porte.
Kan du forklare lidt nærmere det med mod_php oh make install clean?
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. marts 2005 - 14:27 #6
normalt når man instalerer fra source gør man det fra ports men jeg ved ikke noget om virtual server .. men hvis hvis du kan instalere gd selv burde du også have adgang til ports... men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

man updater ports med cvsup.
f.eks cvsup -g -L 2 ports-supfile

så finder man den port man skal bruge

cd /usr/ports
make search name=mod_php
som viser en masse info og en af dem er måske mod_php som den måske siger ligger i /usr/ports/www/mod_php
så går du der til og skriver make install clean
de starter en instalation hvor den downloader den pakke den skal bruge .f.eks mod_php.tgz kører make, instalerer og rydder op.

du kan læse mere om ports her
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports-using.html.. du kan selvfølgelig klare alt selv men ports er lavet til formålet .. det vil altid være uptodate med cvsup.. du kan bruge portupgrade til at holde programmer der er instaleret uptodate der er instaleret fra ports og den sørger for at patche med specifikke freebsd-patches hvis det er nødvendigt og så overholder den free-bsd strukturen.. f.eks smider en configurations fil i /usr/local/etc og et startupscript i /usr/local/etc/rc.d/ osv.. brug altid ports hvor det er muligt.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
27. marts 2005 - 15:25 #7
simon - Kommandoen cvsup findes ikke.. og det gør /usr/ports/ heller ikke...
Så vidt jeg husker er det fordi der ikke er installeret ports til jails, og den virtuelle server er vist nok jail.
Er der en guide på nettet til at gøre det manuelt?
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. marts 2005 - 17:21 #8
jeg ved ikke hvordan du instalerer gd manuelt hvis det er det du spørger efter.

jeg vil tro at du kan instalere hvad du vil hvis du kører i et jail.
hvis du vil instalere cvsup binært så kan du gå køre /stand/sysinstall
og vælge post instalation hvis jeg husker rigtigt og install packages eller hvad det nu heder og så gå i "net" katagorien og installer cvsup-without-gui

gå så ud og update locate databasen og find ports-supfile
/usr/libexec/locate.updatedb
locate ports-supfile kopier den til et nemt sted og tilgå den
og edit den til
*default host=cvsup.dk.FreeBSD.org

og kør cvsup -g -L 2 /sti til/ports-supfile
og så skulle /usr/ports blive oprettet.

freebsd håndbogen har alt den hjælp du nogensinde vil få brug for.
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
27. marts 2005 - 17:45 #9
Desværre så virker /stand/sysinstall heller ikke - kan få menuen frem, men ved install over nettet siger den "No network devices available!"

Men problemet er heller ikke at installere gd, men at få det til at virke med Apache.
Så problemet ligger i at jeg ikke ved hvordan jeg får compilet php med gd support.
Avatar billede razor Nybegynder
03. april 2005 - 09:45 #10
./configure --help siger:

  --with-gd[=DIR]        Include GD support where DIR is GD install prefix.
  --enable-gd-native-ttf    GD: Enable TrueType string function.
  --enable-gd-jis-conv      GD: Enable JIS-mapped Japanese font support.
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
03. april 2005 - 09:55 #11
Okay, men hvor finder jeg filen som skal compiles? (Kan ikke finde den)
Avatar billede mr_bacardi Nybegynder
07. august 2008 - 19:21 #12
Tid til at få lukket gamle spørgsmål, jeg siger tak for hjælpen. Kan desværre ikke huske om det kom til at virke. I dag kan jeg heldigvis godt finde ud af det, selvom jeg har vinket farvel til FreeBSD og holder mig til diverse Linux distributioner.
Jeg giver point til razor, fordi han er den eneste som har lagt et svar. Jeg håber ikke andre deltagere føler sig stødte :)