Avatar billede Wezio Juniormester
25. marts 2005 - 13:15 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Min server hacket!

Her i formiddags ringede min kammerat til mig, for at hører, hvordan det kunne være at den her side kom frem, når han gik ind på vores hjemmeside: www.g-rs.dk/screen1.jpg

Mens jeg frygtede det værste der kunne ske, skyndte jeg mig ud til der, hvor vores server står og umiddelbart ser det ud som om, at det kun er vores index.htm fil på vores hjemmeside der er lavet om + at der er lagt to andre filer med navnet "a.html" og "hackbsd.html" som begge indeholder noget a la samme tekst, som vores index.htm fil (se link ovenfor).

Er der nogle af jer, der har været udsat for det samme? Evt. kan hjælpe mig med at kigge i log-filen til IIS? For der, er der et par steder hvor der er lavet en "PUT" efterfulgt af de nævnte filnavne..

Nogle der ved, hvilket sikkerhedshul, de har benyttet sig af?

Det drejer sig om en Windows 2000 Server.

På forhånd mange tak!!! :-)
Avatar billede Wezio Juniormester
25. marts 2005 - 13:23 #1
De andre filer så såden her ud: http://www.g-rs.dk/screen2.jpg og http://www.g-rs.dk/screen3.jpg
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2005 - 15:09 #2
Du er blevet defacet, og det er meget almindeligt at ubeskyttede webservere bliver det. På web sitet http://www.zone-h.org/ praler de forskellige grupper med hvilke sites de har defacet, hvorefter andre grupper skynder sig ind og deface, så det er deres signatur der ligger.

Sørg for at update samt patche din server fuldt og for at beskytte den med firewall og andre fornuftige ting
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2005 - 15:16 #3
Hvis du på http://www.zone-h.org/en/defacements trykker på "enable filters" kan du søge på domainet .dk og dermed se hvor mange danske sites der er blevet defacet, det er ikke så få, så du er bestemt ikke allene
Avatar billede Wezio Juniormester
25. marts 2005 - 15:21 #4
Okay, jeg tænkte det nok!

Nu ved jeg ikke hvilke metoder de bruger, for at gøre det, men hvordan sikrer jeg mig helt præcist mod sådanne typer igen? Når du siger patche, mener du så at hente samtlige opdateringer på Windows Update? Er det nok til at lukke sikkerhedshullet?

Hvad kan du evt. anbefale af firewalls til en Win2k Server? Helst software baseret, da jeg ikke ligefrem ejer en hel flådebase :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2005 - 15:28 #5
Der er mange ting at tænke på her:

Først skal ALLE systemer patches, d.v.s. både styresystem (windows update) IIS, officepakke og alle andre programmer du måtte have på den server. I det hele taget bør du ryde op på en sådan server, jo færre programmer du har på den, jo bedre.

Kik derefter på hvordan den er konfigureret, hvad du tillader, og hvilke konti og grupper derer aktive på din maskine. På http://www.nds.gov kan du finde nogle meget omfattende vejledninger i hvordan en sådan server hardnes. På http://www.microsoft.com/security kan du også finde både vejledninger ogværktøjer, f.eks. Lockdown tool der scanner din server og fortæller dig hvad du bør gøre. MS baseline analyzer er også en god tind at anvende.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2005 - 15:29 #6
Avatar billede Wezio Juniormester
25. marts 2005 - 17:05 #7
Okay, mange tak! Vi har taget serveren offline og er nu i fuld gang med at tage nye backups, for så at reinstallere en ny Win2k Server og så patche den noget bedre!

Alle de patches jeg skal bruge, henter jeg så fra Microsoft/Windows Update?? :-)
Avatar billede Wezio Juniormester
25. marts 2005 - 17:32 #8
bufferzone>> Btw. ved du helt præcist, hvad de der tumper gør ved ens server? Det kunne være rart evt. at lade det komme an på en lille test, til sidst, når vi er færdige :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. marts 2005 - 19:26 #9
Det gøres forskellige fra server til server. Disse unge drenge bruger forskellige scripts som de bare downloader, men der kan også sagtens gøres fra grunden.

En sårbarhedsanalyse med f.eks.nessus kunne sige en de om hvordan deter muligt på dim server
Avatar billede Wezio Juniormester
12. april 2005 - 22:56 #10
Takker.. jeg lukker :-)