Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 16:21 Der er 12 kommentarer

Fjerne en windows xp installation! HELP

Hej!

Jeg oprettet en windows xp installation, så jeg nu har to windows xp installeret på min computer. Kan jeg fjerne den ene af dem, og hvordan gør jeg i givet fald ?
Tak!
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. marts 2005 - 16:27 #1
Er de insalleret i samme mappe? (c:\windows)

I så fald skal du rette i filen c:\boot.ini.

Den skal se således ud:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede kalp Novice
24. marts 2005 - 16:27 #2
Start- Kør - msconfig, dernæst vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 16:28 #3
Hvordan får jeg den til at slette den "rigtige" af de to installationer ?
Avatar billede kalp Novice
24. marts 2005 - 16:30 #4
bare gør som jeg skrev.. så gør den det selv
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. marts 2005 - 16:30 #5
Hmmm.. hvis du vælger at rette boot.ini, så kan jeg se, at den kopi jeg smed ind ikke er helt standard...

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect
Avatar billede kalp Novice
24. marts 2005 - 16:31 #6
og ellers er der denne guide hvis du vil gøre det manuelt.. men synes du skal følge mit første bud!

Har du haft indstalleret windows flere gange på samme harddisk? eller har du haft flere versioner indstalleret men slettet en af dem? Så har du sikkert oplevet, at når du starter din pc op så får du mulighed for, at vælge hvilken version af windows du vil starte op. Det er selvfølgelig irriterende hvis denne liste er fyldt med windows versioner, som er blevet slettet!
For, at slippe af med disse kan du gøre som følgende...

Klik "Start" og højreklik på "Denne Computer"
Vælge "Egenskaber"
Vælge fanen "Avanceret"
I "Start og genoprettelse" vælger du Indstillinger
I "Systemstart" vælger du edit for, at åbne boot.ini filen i Notepad.

Du skulle gerne kunne se en linier som ligner dette (ligner.. ikke nødvendigvis helt magen til kommer også an på hvilke windows versioner du har indstalleret) Jeg har windows xp og windows2000 advanced server... vi vil fjerne muligheden for at vælge windows2000 advanced server nu.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

For at fjerne Windows 2000 Advanced Server som valgmulighed ved startup lav følgende ændringer

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

VIGTIGT: Læg mærke til vi sletter alt efter /fastdetect ..

Luk Notepad igen og sig ja til, at gemme de ændringer du har foretaget dig. Klik "OK" "Apply" og "ok" For at lukke system properties ned igen. Genstart din pc og WOOOW! Windows 2000 Advanced server er nu fjernet fra menuen: )
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. marts 2005 - 16:33 #7
Ja...
Ovenstående forhindrer ganske vist at starte det ene styresystem - men det ligger der stadigvæk...
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 16:50 #8
Det skal ikke ligge der? Hvad skal man så gøre?
Avatar billede kalp Novice
24. marts 2005 - 16:53 #9
Ved sgu ikke engang hvor en temporarly installation ligger sig hehe... prøv at gå i c:\ drevet og sorter det efter ændret.. se hvilken mappe som er nyest..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. marts 2005 - 01:44 #10
Jeg synes vi er ude i en gætteleg her.

Læg indholdet af c:\boot.ini herind så vi kan se den inden du sletter noget. Så kan vi se hvor tingene ligger henne af og kan fortælle hvad det er du skal rette i boot.ini og hvilken folder du skal slette på harddisken.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. marts 2005 - 01:49 #11
For at se filen skal du lige følge dette:

Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Og når du lægger filen skal du selvfølgelig fortælle om den automatisk starter op i den xp installation der skal blive der, eller om du skal vælge installationen i menuen først, for at komme ind i det rigtige system.

På den måde kan vi nemlig identificere den linie i filen, som skal blive der.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2005 - 20:15 #12
langhoff> nu går jeg stærkt ud fra at du ved hvor hvilken XP er installeret...
Gør dette:
Svar: kalp
24/03-2005 16:27:29 Start- Kør - msconfig, dernæst vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini

Start herefter windows op, og slet de biblioteker der hører til den version du fjernede i Boot.ini